Le-Loup-Bleu.reismee.nl

ROERMOND - SNEEK

ROERMOND - SNEEK Een tocht met hindernissen

De boot moet weer terug naar Sneek voor een nieuwe schilderbeurt. In het voorjaar van 2015 hebben we de boot in Sneek opgehaald nadat hij een complete schilderbeurt had ondergaan, maar helaas moesten we reeds na enkele dagen vaststellen dat de lak op de romp niet voldeed aan de te verwachten eisen. Dus de boot moet terug naar de schilder en dat gaat nu gebeuren.
ja en zo zijn we nu onderweg naar Sneek en hebben daar 2,5 week voor uitgetrokken en dat is achteraf gezien maar goed ook!
Onze bedoeling was om via de Waal en de IJssel te varen, maar aangezien we te maken hebben met hoogwater gaat dat deze reis niet lukken, dus zullen we een andere route moeten nemen want op de Maas gaat het nog wel maar de Waal staat zo hoog dat ze in Duitsland met de Rijn al problemen hebben. Dit geldt ook voor de IJssel, hier geldt het hoogwaterregime. Diverse havens zijn niet bereikbaar en de Oude IJssel die wij ook wilden bezoeken is vanaf de sluis in Doesburg gesloten, in Duitsland vreest men een dijkdoorbraak!
Hoe gaan we nu dan varen? Voor de hand ligt via de Maas naar Nijmegen en dan de Waal stroom af naar Tiel of Gorinchem maar mijn matroos ziet dat anders, zodat we over de Maas afzakken tot Heusden en dan via de afgedamde Maas en Merwedekanaal naar Vianen. Dat doen we dus.
Maandag 27 juni gaan in Roermond de landvasten los en gaan we de Maas af met een gps snelheid van 17 km/uur terwijl de motor slechts 1600 toeren draait, dat betekend dat we 5km stroom mee hebben. Druk is het niet op het water met jachten en meestal liggen we alleen of met een enkel beroepsschip in de sluis. Bij vertrek hebben we regen en dat blijft zo de hele dag. Af en toe even droog maar meestal moeten de ruitenwissers hun werk doen. Uiteindelijk komen we na 3 sluizen in Cuijk aan en vinden op de Kraaijenbergseplas een mooie ligplaats voor de nacht.
Als we dinsdag vertrekken is het droog en licht bewolkt en dat blijft ook zo de hele dag. We besluiten definitief niet over de Waal te gaan daar de berichten alleen maar slechter worden, dus gaan we de Maas af tot Heusden en draaien daar de Afgedamde Maas op waar we bij het plaatsje Veen een mooie steiger vinden, weliswaar is het toegangshek naar de wal afgesloten maar dat deert ons niet want we willen toch aan boord blijven. Stoelen op de steiger en genieten van ons privé stekje.
Na een heerlijk rustige nacht gaat het weer verder en steken we de Merwede over naar Gorinchem waar we het Merwedekanaal pakken tot Vianen. Op de Merwede is de stroming nog behoorlijk, maar gelukkig gaan we met de stroom mee en is het maar een kort stukje. Wel hebben we behoorlijk last van de golven en het onrustige water met de nodige draaikolken. Eenmaal op het kanaal gaat het allemaal rustig aan en zo zijn we al snel in Vianen en besluiten hier te overnachten.
Als we donderdag wakker worden hebben we regen en is de wereld grijs. Omdat het maar blijft regenen besluiten we niet over de Vecht te gaan maar over het Amsterdam-Rijnkanaal omdat we op de Vecht veel bruggen krijgen die bediend moeten worden wat regelmatig wachten en dus drijven voor de brug inhoud. Tijdens de vaart maken de ruitenwissers overuren. Blijven we dat weer nu de hele reis houden? Als we in Weesp aankomen is er aan de kade waar we graag zouden liggen geen plaats, zodat we voor de brug afmeren en hier overnachten, we liggen hier pal in het centrum.
De volgende dag besluiten we niet te varen vanwege de weersvoorspelling, regen met harde wind, Zuid-West 5-6 Bft. en dat is voor een ontspannen vaart over het Markermeer iets teveel van het goede. Wel verleggen we de boot naar de gewenste kade en hebben hier dan ook de beschikking over elektriciteit voor de boot zodat we de accu’s kunnen sparen.
Zaterdag gaan we toch varen. Het weerbericht is een ietsje gunstiger vooral voor de morgen met West-Zuid-West wind 4 Bft. zodat we op de Randmeren de wind schuin van achteren kunnen verwachten. Ja, we gaan over de Randmeren want het Markermeer en IJsselmeer zijn met deze wind geen optie. Het gaat op het Gooimeer en Eemmeer lekker vlot. We hebben weliswaar golven van ca. 50 cm maar die hinderen ons niet omdat ze voornamelijk schuin van achter komen. Toch besluiten we om in Spakenburg te stoppen want de lucht voorspelt niet veel goeds en morgen wordt het beter zeggen ze op de radio, maar of ik die helemaal moet geloven? In Spakenburg aangekomen gaan we eerst water tanken en krijgen een fikse regenbui met veel wind over ons heen. We liggen hier in de oude haven tussen de historische botters en vallen met de neus in de boter want het is marktdag en gelukkig blijft het op een enkelspatje na droog. Dat werd dus lekker vis eten. Morgen gaan we via de Flevopolder richting het Ketelmeer en zullen daar afhankelijk van de weersvoorspelling onze keuze maken, of over het IJsselmeer of via de Noord-Oostpolder naar Lemmer.