Le-Loup-Bleu.reismee.nl

FRIESLAND

Aankomst in Friesland

Als we in Spakenburg wakker worden regent het stevig, dus wordt het vertrek uitgesteld. Na een fikse hagelbui klaart het op en kunnen wij tegen 11 uur vertrekken. Via de Nijkerkersluis komen we ter hoogte van Harderwijk waar we het Dolfinarium al van verre zien. Tegenover Harderwijk gaan we de Flevopolder in via een sluisje van ca. 5m breed en een kleine 20m lang en zakken 5m af naar het polderniveau. We varen nu over de Hoge Vaart richting Ketelmeer. Het waait nog steeds hard, hoewel je hier in de polder er minder last van hebt. Halverwege de vaart, in de buurt van Dronten, komen we aan bij een ligplaats in de vrije natuur, het lijkt ons wel geschikt om hier te overnachten. Na een zeer rustige en donkere nacht gaan we op ons gemak weer verder en melden ons vervolgens bij de Ketelsluis. Niet verwonderlijk, hier gaan we 5m de hoogte in en komen zo op het Ketelmeer dat we oversteken en vervolgen onze weg via de Ramsgeul en het Zwarte Meer. We hadden vanuit het Ketelmeer over het IJsselmeer naar Lemmer kunnen gaan, maar windkracht 5 van opzij met een golfhoogte oplopend tot 1m is voor de gezelligheid niet aan te bevelen, dus dat hebben we dan maar niet gedaan. Bij de Voorstersluis duiken we de Noord-Oostpolder in richting Emmeloord. Maar als we de sluis van Marknesse zijn gepasseerd besluiten we om direct achter de sluis aan een mooie passantensteiger vast te maken en hier te overnachten. Het is nog vroeg in de middag maar we hebben alle tijd en kunnen hier bij de Jumbo onze voorraad aanvullen. De volgende dag gaat het verder richting Lemmer. Als we daar aankomen en uit de sluis varen heeft de wind inmiddels flink toegenomen en krijgen we een stevige windkracht 5 over het dek. Als we hierna de brug zijn gepasseerd zien we dat alles vol ligt met jachten, zowaar ligt alles dubbel op de eerste blik. Gelukkig vinden wij nog een plek naast een Schottelboot, de voormalige Bakenboot “Doesburg” uit Zwolle. Vervelen doen we ons hier niet want we liggen vlakbij de volgende brug en welke taferelen zich hier afspelen met voornamelijk de huurvloot, dat wil je niet weten. Meestal gaat het net goed, maar we zien toch ook dat 2 boten de verzekeringspapieren uitwisselen. Tja, dat krijg je als je de grootste boot huurt, boven in die toren zit en niet kan varen en dan nog die wind erbij, dan moet het wel een keer fout gaan. Na 20.00 uur is er geen brugbediening meer en keert de rust in de haven terug. Jammer dat we niet veel kunnen rondlopen, want we kunnen alleen tussen de buien door wandelen, want nat blijft het nog steeds. Als we woensdagmorgen op ons gemak wegvaren is het zowaar droog en schijnt de zon tussen de wolken door. Wel heeft de wind nog niet afgenomen, misschien nu en dan 4 Bft in plaats van 5, maar minder zeker niet. We varen richting Sloten en komen daar 1 uur later aan en meren direct achter de brug af om water te tanken. Aangezien we hier mooi uit de wind liggen en een vrij uitzicht op de brug hebben waar een druk schouwspel voor ons wordt gedraaid, door voornamelijk huurboten die de bocht doorkomen door gebruik te maken van de boegschroef in plaats van het roer, besluiten we om niet verder te varen. Na de middag pakken we voor het eerst deze reis de fiets en kijken eens bij het Slotermeer hoe het daar staat met de wind en de golven en fietsen vervolgens verder naar de plaats Balk. Hier treffen we nog bekenden, Bert en Mona, de oude kantinebeheerders van de jachthavenkantine in Blerick. Donderdag hebben we eindelijk het weer waar iedereen met smacht op zit te wachten, zon ca. 23 graden en beduidend minder wind. Vanuit Sloten steken we het Slotermeer over en krijgen hier de wind pal van opzij. We kunnen best begrijpen dat met de harde wind van de laatste dagen er maar weinig motorjachten zijn overgestoken, het zal in ieder geval voor menigeen geen pretje zijn geweest. Wij gaan eens in Heeg aan het Heegermeer kijken om daar de dag door te brengen, maar wat we zien bevalt ons niet dus varen we door en komen in IJlst aan. Ja en het kan bijna niet anders, maar ook hier hebben ze een brug en een mooie ligplaats, dus schuiven wij naar de kant en blijven hier lekker liggen. Morgen gaat het naar onze eindbestemming Sneek. IJlst is een klein historisch plaatsje welk vroeger geen vestingmuren had daar het geheel omringd was door water. De volgende dag, vrijdag, is het weer raak met de wind, ik meet een stevige 5 Bft. Wel is het nog droog en kunnen wij weer genieten van het aan en afvaren van jachten en grote en kleine platbodems. Een van deze grote jongens neemt de bocht naar de brug iets te ruim en knalt met een hoop lawaai en geschuur op de reeds geopende brug. Nadat we eerst een fikse regenbui over ons heen hebben laten gaan is het voor ons ook tijd om aan te varen. Het is slechts een klein uurtje tot onze bestemming, de haven van Brandsma in Sneek, waar onze boot is gebouwd. Volgens de berichten krijgen we dit weekend weer zon, we zullen zien, maar voor ons komt het te laat na al die winderige en natte dagen want wij gaan voor enkele weken naar huis.