Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Voorjaar 2018 16/5

Dinsdag 8 mei

Vandaag zijn we naar het centrum van Burgos geweest, hebben de kathedraal nu ook van de achterkant bekeken en konden er niets aan doen, maar er was zo’n gezellig terras bij een Italiaan aan de zijkant van het plein dat we de verleiding niet konden weerstaan en zijn daar blijven plakken. Verder hebben we natuurlijk de toeristische route gelopen en zijn met de fiets een beetje rondgereden en ons verwonderd over het aantal kerken dat hier op een hoop staat. Terug bij de camper zijn we naar het winkelcentrum gegaan en heb daar onder het genot van de blog doorgestuurd.

Woensdag 9 mei

Vandaag volgen we zoals eerdere dagen de Camino Santiago en gaan via Leon naar Astorga via de N120. Bij Astorga nemen we de LE 142 naar Ponferrada. Dit is een weg die we normaal gesproken niet zouden nemen want het gaat hier goed op en neer en kronkelt bij het leven, maar we hebben een doel, het Cruz de Fer. Dit is voor de pelgrims een markant punt waar een houten paal staat met een ijzeren kruis erop. Veel pelgrims hebben een steen meegenomen, die ze vanaf het beging bij zich hebben gedragen om aande voet van de paal waar het kruis opstaat neerleggen. Velen hebben onderweg opdrachten mee gekregen van gelovige mensen die ze of hier, of in Santiago neerleggen. Helaas begint het volgens mij een beetje op een kermis te lijken. Toen we hier stonden was er ook een touringcar met mensen die een paar km naar beneden liepen naar het hotel/restaurant waar ze weer opgepikt werden om hun bedevaartreis naar de volgende locatie te vervolgen. Het kruis staat bij het plaatsje Foncebadon op een hoogte van 1532 m en dat hebben de wandelaars te voet gedaan!

Tijdens de rit zien we sneeuw op de bergtoppen liggen die niet veel hoger zijn dan waar wij rijden, ook staat er veel wind en is het koud. Ja hier is het nog geen voorjaar terwijl thuis de mussen van het dak vallen. Sinds wij vertrokken zijn is het daar prachtig zomers weer en hebben wij alleen maar kou en regen gehad. Als we s’ morgens opstaan is het amper 8 of 9 graden en wordt het overdag hoogstens 12 tot 16 graden. Alles en iedereen loopt dan ook in wintertenue, zeker de spanjaarden.

Ons eindstation voor vandaag is de plaats Ponferrada op een hoogte van532 m, een van de bekende halteplaatsen voor de pelgrims. Ook hier heeft de kerk het nodige in huis wat beschreven word, maar mooi vindt ik het kasteel wat er uitziet zoals een kasteel moet uitzien. Dit kasteel is vroeger door de Tempeliers op de Moren veroverd en herbouwd. De tempeliers hebben tijdens de middeleeuwen gezorgd dat de bedevaartroute veilig bleef voor de pelgrims.

Donderdag 10 mei

Vandaag is het Hemelvaartsdag, maar daar is hier weinig van te merken. Er wordt gewoon gewerkt, maar toch zijn er veel mensen vrij en zijn de meeste winkels gesloten. Bij vertrek schijnt de zon voluit op de besneeuwde bergen en is het best fris. Onze route naar de volgende bestemming loopt over een bergketen waar we last hebben van veel wind op een hoogte van 1100 m. Als we in Lugo op onze bestemming zijn staan we op een hoogte van 420 m. Lugo is een geheel ommuurde vestingstad met diverse poorten gelegen op een hoogte met fantastisch uitzicht. Mooi is dat je helemaal rond kunt lopen over de vestingwallen. Het binnen de muren gelegen centrum is mooi en historisch met aangename pleinen waar het goed vertoeven is. We staan hier op een parkeerterrein met sanitaire voorzieningen bij een sporthal op korte afstand van het centrum en kijken vanuit de camper over het dal.

Vrijdag 11 mei

Vandaag gaan we Santiago de Compostella bereiken. De weg erheen verloopt vlot en voordat de stad inrijden wil ik eerst een stop maken op Monte do Gozo, Berg van de Vreugde. Hier komen de pelgrims allemaal aan voordat zij afdalen naar hun einddoel, Santiago de Compostella. Ze zien het gebruikelijke van een grote stad, maar zien ook in de verte de 3 torens van de kathedraal en daar willen ze natuurlijk zijn. Op Monte do Gozo is een mooi park aangelegd met een sculptuur die er aan herinnerd dat de Paus hier voor de gelovige jongeren een mis heeft opgedragen. Een stukje verderop staan 2 beelden van middeleeuwse pelgrims die als het ware zeggen, nog even afdalen en dan hebben we het gehaald.

Omdat schijnbaar veel mensen vandaag een vrije dag hebben is het vreselijk druk in het centrum en is negens een vrije parkeerplek te vinden. Gelukkig was ik voorbereid en rijden wij 7 km buiten Santiago naar Milladoino waar we op en rustige parkeerplaats onze camper in een speciaal voor campers gereserveerd parkeervak neer zetten. We staan prima hier, lekker rustig, op 50m van een supermarkt en een bushalte. Alleen jammer dat is gaan motregenen die helaas de rest van de dag zal aanhouden. Inderdaad, wij gaan met de bus naar Santiago en worden netjes zonder parkeertoestanden midden in het centrum op korte afstand van de kathedraal afgezet. Natuurlijk gaan we de kathedraal bezoeken en lopen via de Puerta del Camino naar het Plaza de la Immaculada met de noordgevel van de kathedraal, het einde van de reis voor de pelgrims. Wij lopen het rondje door de kerk welke ook door de pelgrims wordt afgelegd. Het bekende zilveren wierookvat met zijn enorme afmetingen en dikke touwen wordt op de foto gezet, evenals het altaar waar een afbeelding van de heilige kan worden aangeraakt. Ook de zilveren kist met de relikwieën van de heilige Jacobus wordt in de crypte op de foto gezet. Mooi is het om te zien hoe de bedevaartgangers verschillend reageren als zij aankomen op het Plaza del Obradoiro met het stadhuis tegenover de kathedraal. De een is uitbundig, de ander ingetogen, maar een zekere euforie is bij allen duidelijk aanwezig.

Voor mij is het een wens die in vervulling is gekomen. Graag had ik deze reis eveneens te voet willen doen, maar het was mij niet gegund, eerst geen tijd en als je die wel hebt willen de onderdanen niet meer.

Zaterdag 12 mei

Vannacht hebben we de hele nacht regen gehad, maar gelukkig is het droog als we wegrijden. We rijden richting Portugal en hebben nagenoeg de hele reis autoweg. Alleen de laatste 40 km gaan we via een binnenweg waar ze naar mijn mening de haarspeldbochten hebben uitgevonden, het blijft maar draaien, omhoog en weer omlaag. Mooi maar niet te lang. Dat we de grens passeren zien we dat aan een bord en een verlaten oud gebouwtje verder is alles uitgestorven ener is geen mens te zien kilometers lang. Dan plots een rotonde en we zijn in Bragança onze bestemming. We staan nu op een parkeerplaats opgedeeld in terrassen halverwege een berg waar op de top zich een kasteel bevindt. Wij staan hier op een hoogte van 668 m en kunnen lekker in de zon zitten zolang we maar zorgen dat we uit de wind blijven. De officiële temperatuur is hier 13 graden, maar de verwachting voor morgen gaat richting 20 graden. Natuurlijk wordt het kasteel met een bezoek vereerd. Het blijkt een compleet ommuurd dorpje te zijn met een voormalige woontoren waarin nu een militair museum is gevestigd. Mooi om te zien hoe men vroeger binnen de vestingmuren leefde.

Zondag 13 mei

Vandaag gaan we Portugal weer verlaten. Het was maar van korte duur, maar ook dat moet kunnen. We rijden naar Zamora en staan een uurtje later op een mooie camperplaats aan een park met fitnesstoestellen waar ik nog mooi wat kan trainen. Zamora heeft een mooi historisch centrum met diverse gebouwen waarop ooievaars nestelen. Prachtig om te zien hoe die grote jongens sierlijk aan komen vliegen en in alle rust op het nest landen. Op de terugweg hebben koffie gedronken met een puddingbroodje van wel 20 cm lang. Kosten? € 5,20

Maandag 14 mei

We zijn de kou spuugzat, vandaar dat we terug zijn in Spanje. Hier kunnen we de A66 naar het zuiden nemen die doorgaat tot Sevilla in Andalusië. Het rijd lekker vlot met weinig vrachtverkeer en al snel gaan we van de snelweg af en nemen een eveneens snelle verbindingsweg naar Badajoz. Dit is een grote plaats, eveneens met een historisch centrum en vestingmuren, denk dat ze dat hier allemaal hebben. Badajoz ligt kort bij de Portugese grens en schept de mogelijkheid om als we weer verder gaan dit via Portugal te doen. Gelukkig heeft de weervoorspelling het goed gehad en hebben we hier een aangename 24 graden. Het is druk hier, maar gelukkig hebben we de laatste vrije plek op de camperplaats. We staan hier wederom aan een mooi park, met fitnesstoestellen, aan een rivier met naast ons een oude brug die deel uitmaakte van de vestingwerken. De brug is enkel toegankelijk voor voetgangers en fietsers en leidt naar het centrum. Het bevalt ons prima.

Dinsdag 15 mei

Goed geslapen en voor mijn doen laat opgestaan. We blijven vandaag nog hier. Eerst maar eens naar de supermarkt die op loopafstand ligt. Onderweg zie een kapperszaak en besluit als we terug zijn bij de camper dat mijn haren maar eens gekortwiekt moeten worden, dus in mijn uppie terug en in mijn beste spraak en gebarentaal verteld hoe ik het wil. Dat lukt allemaal wonderwel en na het betalen van de kosten ad € 4,50, ja je leest het goed, loop ik er weer gesoigneerd bij. De middag besteden we om per fiets de plaats wat nader te bezichtigen. Inmiddels is onze wens verhoord en hebben we een behoorlijke temperatuurstijging, op zeker moment geeft de temperatuurmeter op de telefoon 29 graden aan. Dat is effe wat anders dan die 13 graden in Zamora! Morgen blijven we ook nog hier.

Woensdag 16 mei

Het is heerlijk wakker worden met een aangename temperatuur. Vanmorgen hebben we eerst de was naar een wasserette gebracht en nog even een vergeten boodschap bij de Mercadona om de hoek gehaald. Nu zitten op het terras bij de camper onder het genot van een drankje de laatste update te versturen. Wat we morgen gaan doen weten we nog niet want het bevalt goed hier.