Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Voorjaar 2018 26/6

Woensdag 20 juni

Veel nieuws van deze dag is er eigenlijk niet te melden, de dag bestaat hoofdzakelijk uit lekker zwemmen luieren en niet te vergeten met het supboard tegen de branding in de zee op en als we het daar moe zijn een golf pakken en proberen in een grote surf naar het strand racen. Tegen de avond worden de spullen weer in de camper geruimd en vastgezet voor de reis van morgen. Ja we gaan weer verder. Voor het weer hoeven we het niet te doen want het is en blijft heerlijk weer met een temperatuur van ca. 30 graden, alleen jammer van de wind die ’s middags, zoals alle dagen, sterk toeneemt en het daardoor niet aangenaam is om buiten te zitten.

Donderdag 21 juni

Voordat we daadwerkelijk aan de reis beginnen wordt eerst de drinkwatertank gevuld en worden nog enkele boodschappen gedaan bij de supermarkt. Ons doel van vandaag is een camperplaats op een klif met een strandje. We rijden via de tolvrije A7 naar het noorden, passeren eerst Valencia, dan Peniscola en vervolgens Amposta met zijn grote meren. Op zeker moment gaat de A7 over op de N340 en juist hier aan het beging van deze route nationale weet ik een wegrestaurant waar we koffiepauze houden. Als we in L’Ametlla aankomen moeten we eerst via een tunnel onder de N340 door, vervolgens na een draai onder de spoorweg met op het einde een bijna haakse bocht die ook nog eens behoorlijk steil omhoog gaat. Kortom voor de navigatie ging het te snel en de motor moest even gekieteld worden, maar het ging allemaal goed. Daarna kregen we in een woonwijk nog enkele smalle straatjes toebedeeld met als verrassing op het eindpunt een ruime en mooi verzorgde parkeerplaats met links en rechts een trap naar het strand en niet te vergeten een fantastisch uitzicht over de zee. Ja je kan het natuurlijk wel raden, als we goed en wel op onze plek zijn geïnstalleerd en ik heb rondgelopen, want ik wil wel alles gezien hebben, is het tijd voor de snorkel en de zwemvliezen. Het is hier mooi snorkelen langs de rotsen en ietsje verder de zee in waar rotsen onder water liggen. Je ziet hier veel vissen van klein tot groot en dan ook nog in diverse kleuren. Het mooiste vond ik een school zilverkleurige vissen met gele pikkels op de schubben en fel geel op het einde van de vinnen. Deze vissen zijn naar schatting 15 tot 20 cm lang en helemaal niet schuw, ik zwom boven en tussen hun door zonder dat ik het gevoel had dat ik ze stoorde. Ja, dan ben je, nadat je beide strandjes hebt uitgeprobeerd, uitgezwommen en wil je nog even lekker buiten zitten, komt die vervelende wind weer opzetten, dus op tijd naar binnen.

Vrijdag 22 juni

Vanmorgen hoorde ik van de Nederlandse buurman dat morgen en zondag in nagenoeg heel Spanje het een groot feestweekend zou worden. Dat was ook al te zien bij de strandtent, want het was al vroeg in de morgen daar een en al bedrijvigheid. Het schijnt het feest van de heilige Johannes te zijn, ik heb hier al gelezen dat ze die St. Jean noemen en het hele weekend door eren met vuurwerk, vuurkorven, brandstapels en met klap op de vuurpijl zullen we maar zeggen, de jeugd (en oudere} lopen met vuurslingers over straat met alle risico’s van dien. Het feest wordt voornamelijk op straat gevierd waardoor, zegt men, er veel straten en soms hele dorpen worden afgesloten waardoor wij wel eens in de problemen zouden kunnen komen, want hier blijven is geen optie, we werden al gewaarschuwd dat het orkest zeker tot 3 uur `s nachts zou spelen. Dus wegwezen!

Jammer want de plek beviel ons prima. De navigatie wordt geprogrammeerd op La Jonquera maar eerst gaan we de diesel bijvullen want met het beetje wat er in zit halen we de grens niet en stilstaan op de snelweg is niet leuk. Het eerste gedeelte rijden we over de N340 tot de middagpauze en eten we een heerlijk 3 gangenmenu met een glas rode wijn welk geschonken wordt uit een Grols beugelfles, ja zo zie je maar hoe bekend die Tukkers zijn. Bij Villafranca gaan we de tolweg op om Barcelona te vermijden en juist hier rijden we de file in. Het is vreselijk druk, vrijdagmiddag en de dag voor het feestweekend, het verkeer blijft kruipen tot dat we ver Barcelona voorbij zijn en aan de tolpoortjes komen, daarna is het gewoon doorrijden en komen we rond 17.30 uur in La Jonquera bij het grote winkelcentrum aan. Hier staan al diverse campers bij elkaar en wij zetten ons er tussen. We bezoeken uiteraard de megashopping, nemen een kop koffie en kopen een paar zaken in de supermarkt. Daarna is het ontspannen en naar bed.

Zaterdag 23 juni

We hebben alle tijd vandaag want we hebben nog geen vastomlijnd plan. Eerst maar eens de dieseltank volgooien voordat we Spanje verlaten, want dat scheelt wel een slok op een borrel met de prijs die we in Frankrijk moeten betalen. De bedoeling was om via de route national naar Narbonne te rijden, maar dat hebben we maar niet gedaan vanwege dat het hier in de bergen lang ophoud. Niet dat we haast hebben, maar om over een stukje van ca 65 km enkele uren te doen daar hadden we geen zin in, dus werd het tolweg tot Narbonne. Bij Narbonne zijn we in noordelijke richting gereden naar het kleine plaatsje le Somail wat direct aan het Canal du Midi ligt en ja dat is natuurlijk wat we willen, bootjes kijken. We staan hier direct aan het water half in de schaduw van de bomen en hebben genoeg te kijken. Het plaatsje zelf is schilderachtig met zijn markante middelpunt, een boogbrug, en de diverse restaurants langs het water.

Zondag 24 juni

Vandaag blijven hier want het bevalt goed en vanmiddag willen naar de F1 kijken. We gaan wat wandelen langs het kanaal en bij de Tourist Information heb ik een hele stapel folders en kaarten gekregen waaronder een kaart met fietsroutes langs het kanaal. Van fietsen is niets gekomen want de F1 begon pas om vier uur en toen was het toch weer een beetje te laat om te gaan.

Maandag 25 juni

We gaan het leuke plaatsje Le Somail verlaten en gaan richting St. Chinian. Hier wil ik bij het Maison du Vin wijn kopen. We zijn hier al eens eerder geweest en dat was goed bevallen, wel is het plaatsje duidelijk veranderd, was er vroeger slechts een wijnverkooppunt, nu stikt het ervan. Met een leuke wijnaankoop in de camper gaat de reis grotendeels terug via dezelfde weg richting Beziers. We stoppen op de officiële camperplaats van Colombiers en gaan het plaatsje eens bekijken. Tijdens de wandeling zien we een veel betere plaats voor onze overnachting en ook nog eens midden in het centrum, dus de camper gehaald en hem op de nieuwe plek gestald. Mooi is dat tegenover ons in een park een foodtruck staat, nou wat zouden we dan zelf moeite gaan doen. We hebben een heerlijk rustige avond en nacht gehad.

Dinsdag 26 juni

Het is al laat als we uit Colombiers vertrekken. We weten nog niet waar naartoe, maar we gaan richting in ieder geval richting Nimes. Nadat de navigatie ons de file heeft ingestuurd in Montpellier en we zelf maar de weg hebben gezocht en met veel oponthoud weer uit de drukte zijn gekomen besluiten we naar Arles te gaan. Die beroemde brug welke Vincent van Goch heeft geschilderd willen zelf wel eens zien. Ook hier gaat het fout met de navigatie en moet het menselijk brein het oplossen, maar de brug hebben we gezien. Op de camperplaats waar we staan voelen we ons niet veilig. Het is een officiële door de gemeente aangewezen camperplaats met mooi zicht op de rivier de Rhone, maar er staan enkele oude campers van lieden die er waarschijnlijk wonen en een stukje verder bivakkeren enkele zigeuners. Voor ons teveel van het goede (slechte) dus blijven we niet hier en zoeken onze overnachtingsplek een stukje verder. We zijn richting Avignon gegaan en voorbij Beaucaire naar Vallbregues waar we een mooie camperplaats hebben gevonden gelegen aan de rand van een park met mooie aparte plaatsen per camper met heerlijke schaduw van de bomen.