Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Voorjaar 2018 3/7

Woensdag 27 juni

Na een heerlijk rustige nacht met een mooie sterrenhemel gaan wij in de ochtend op ons gemak ons klaarmaken om verder te gaan. Het is dan ook al ruim na tienen dat we de dieselpaarden uit de stal halen en lekker via allerlei binnenwegen ons richting Avignon begeven en zo verder over de Route National die parallel loopt aan de snelweg en nemen na Bollène de afslag naar Saint Paul Trois Chateaux. Dit is een plaats waar we vorig jaar in november ook al waren. Toen was het vreselijk koud en nu lekker warm met ca. 28 graden. Hier staan we op een zgn. mixparking, dwz. We staan hier op een groot parkeerterrein voor personenwagens waar enkele vakken zijn gereserveerd voor campers. Ook kunnen we hier water nemen en het toilet legen en dat alles voor noppes, gratis en voor niks. Daarbij staan we hier ook nog eens met een veilig gevoel want we staan hier pal voor het politiebureau. St. Paul Trois Chateaux heeft een leuk klein historisch centrum welk geheel ommuurd is en bereikbaar is via enkele toegangspoorten. Natuurlijk bevindt zich in het midden een plein met de nodige restaurants en terrassen wat zich allemaal gezellig laat aanzien.

Donderdag 28 juni

Om 7 uur worden we met veel lawaai gewekt. Wat is er aan de hand? Er is er een begonnen om op het naast gelegen park het gras te maaien met een fikse motormaaier met kapotte uitlaat, daarnaast zijn ze aan de andere kant van de parkeerplaats in de grond aan het wroeten met een eveneens veel herrie makend machien, ja en wij zitten daar precies tussen in, niks uitslapen dus. We rijden gelijk dan maar naar de supermarkt want we moeten brood hebben en eten daar op de parkeerplaats een paar lekkere croissantjes voordat het weer verder gaat. Ja verder gaat het weer. Gisteren hebben we 80 km gereden, maar vandaag zullen dat er meer worden. Onze route gaat ook vandaag wee parallel aan de snelweg, de Route Soleil. Dat gaat redelijk snel met af en toe een rotonde als de weg door een plaats loopt, maar meestal gaat het om de plaats heen en kunnen we goed doortuffen met een gangetje van 80 tot 90 km. Enkel als we Lyon naderen en automatisch op de snelweg komen is het over met de pret. De autoweg zit propvol met allerhande verkeer zodat we hier zelfs langzamer rijden als op de Route National. Ja en dan zijn we in Lyon en is het prijs, er staat een lange file voor de tunnel die ons zeker een dik half uur kost, maar ja dat weet je van te voren en is het risico van deze route te nemen. Het had evenzo goed kunnen gaan en anders hadden we maar de snelweg die om Lyon heen gaat moeten nemen. Tussen Villefranche sur Saone en Macon verlaten we onze route en gaan in Saint Jean d’Ardières bij een wijnboer op bezoek. Hier kunnen we op een grote wei zelf een plekje uitzoeken waar we de camper neer willen zetten om te overnachten. Ook hier is voor de camperaar alles voorhanden om water te tanken of van je rotzooi af te komen. We staan hier prachtig, eerst helemaal alleen en later met een Duits stel die aan de andere kant gaan staan. Natuurlijk wordt er een bezoek gebracht aan het proeflokaal met resultaat dat de camper weer wat meer weegt.

Vrijdag 29 juni

Dat we tussen de wijnboeren zaten wisten we, maar dat ze ons daar ’s morgens om 5 uur al aan doen herinneren dat hoeft nu ook weer niet. Toch hebben we ons slaapje kunnen voltooien en gaan dan ook uitgerust op pad. We willen Beaune gaan bekijken want dit moet een heel mooie Bourgondische stad zijn. Dus wordt de elektronische navigator geïnstrueerd, we willen naar Beaune! Dat heeft die dan ook keurig gedaan, ware het niet dat hij ons bij Macon een tolvrije snelweg opstuurt om ons via Cluny daarheen te brengen. Dit kan dan wel in km korter zijn maar in tijd bij lange na niet want we zitten nu midden in de heuvels van de Bourgogne. Omkeren heeft geen zin want de eerste afslag is na 20 km, dan weer 20 km terug, nee dan maar lekker door de kleine plaatsjes en weggetjes tuffen, berg op berg af. We hebben tenslotte de tijd. Rond de lunchtijd komen we in een gezellig plaatsje, Cormatin. Dus op de rem en eten. Als we na het eten het dorp verder bekijken besluiten we niet hier te blijven maar een paar km verder want daar schijnt een mooie camperplaats te zijn. Zo gezegd, zo gedaan, Als we na ca. 7 km in Saint Genoux Le National (hoe verzinnen ze zo’n naam) aankomen blijken we op een mooie camperplaats te staan aan een voormalig station waar over de voormalige spoorlijn nu een fietspad loopt. Dit fietspad gaat vele kilometers door de Bourgogne richting Saone en verder naar het zuiden. Het is vandaag weer goed warm, ca 34 graden, dus wordt er weinig ondernomen buiten een bezoek aan het centrum en een heerlijk terras onder de bomen. Morgen gaan we fietsen.

Zaterdag 30 juni

Voor we gaan fietsen worden er eerst boodschappen gedaan bij de super die onder aan de berg ligt. We gaan met de fiets de boodschappen halen en ja hoor, als we terug buiten komen is mijn achterband lek. Weer dezelfde! Dat wordt vandaag dus niet fietsen want, ondanks dat ik de band heb geplakt, durf ik toch niet het risico te nemen om ergens halverwege met een kapotte band te staan want deze band heeft me al meerdere keren in de steek gelaten. Dat wordt dus als we thuis zijn een nieuwe. Dan blijven we lekker hier onder de luifel zitten met een koel biertje en dat is zeker geen straf met 33 graden. Tegen etenstijd komt de bbq uit de tas en gaan we culinair genietent de avond in.

Zondag 1 juli

Ja het is alweer een maand verder en dat betekend dat we richting huis moeten, maar niets overhaasten want we hebben nog even tijd. We gaan nu naar een plaats waar ik altijd heb willen zijn maar dan met een ander vervoermiddel. We rijden naar Langres, daar weer naar beneden en komen dan uit bij Pont de Marne aan het Canal entre Champagne et Bourgogne. Hier is een ligplaats voor jachten en tevens ook parkeerplaatsen voor campers. Deze haven ligt ca. 5 km voor de invaart van de tunnel van Balesmes met een lengte van 4.820m waar je dan met je jacht doorheen moet varen. Als je mazzel hebt is de tunnel verlicht, maar je vaart in Frankrijk en dan weet je maar nooit, het kan evengoed zo maar zijn dat je aangewezen bent op je eigen verlichting. De dag wordt grotendeels doorgebracht met lezen en kijken hoe Max Verstappen nr. 1 wordt in de Formule 1 van Oostenrijk.

Maandag 2 juli

Ondanks dat we eerst uiterlijk woensdag weer thuis moeten zijn gaan we vandaag toch al naar Nederland want na een telefoontje met de dealer van de camper hebben we besloten daar eerder naartoe te gaan dan was gepland. We vertrekken om 9.00 uur en rijden via diverse binnenwegen richting Toul. Van hieruit gaat het verder over de snelweg met een tankstop en lunchpauze in Luxemburg. Helaas zijn er in België 2 lange stukken waar aan de weg wordt gewerkt en dat houd behoorlijk op. Toch is het niet al te laat als we in Zaltbommel arriveren. Ja we zijn onze woonplaats voorbij gereden. Hier in Zaltbommel staan we vlak bij een jachthaven en als het ware naast de Albert Hein, makkelijker kan niet. Vandaag was een behoorlijk stuk rijden, 580 km, maar het was goed te doen.

Dinsdag 3 juli

We zorgen dat we op tijd bij de camperdealer zijn zodat als de kleine klusjes zijn uitgevoerd wij weer op tijd kunnen vertrekken. En inderdaad om 11.00 uur zijn we weer aan het rijden richting thuis waar we na een etensstop om 13.00 arriveren. Nu is het enkel nog de camper uitladen, poetsen, wassen en naar de stalling brengen, maar daar hebben we nog wel even de tijd voor.

We zijn ongeveer 8 weken onderweg geweest en hebben op deze trip 7084 km afgelegd met een verbruik van 636 liter diesel.