Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Najaar 2018 Frankrijk

NAJAARSREIS 2018 FRANKRIJK

Na enkele zaken thuis te hebben geregeld gaan we weer op stap met ons huisje op wielen. Het is woensdag 10 oktober 14.00 uur als we wegrijden en we zullen vandaag dan ook niet ver geraken, maar dat hoeft ook niet, want we hebben de tijd aan ons zelf. Na een rustige rit komen we om 5 uur aan in Arlon, waar we ons plekje vinden naast de brandweer. Je staat hier rustig en hebt gratis stroom wat wel fijn is, maar dat we het nodig hebben, nee; niet na een rit van 3 uur en zonnepanelen op het dak.

Als we de volgende morgen vertrekken besluiten we eens anders te rijden. Nadat we eerst in Luxemburg de dieseltank hebben volgegooid gaan we bij Nancy niet richting Toul, maar gaan als het ware rechtdoor met bestemming Besançon. Hier komen na een leuke rit om 4 uur in de middag aan en het blijkt dat de camperplaats waar we staan midden in het centrum ligt, mooier kan niet. Dus hup effe winkels kijken en op de terugweg een hamburger scoren, waar 3 man genoeg aan hebben. Gezellig plaatsje. Toch gaan we de volgende dag op de voor ons normale tijd ca. 10.00 uur, weer vertrekken. Ik had gelezen dat er een leuke cp aan de Rhône is en daar gaan we naar toe. De automatische piloot stuurt ons via Lyon naar het plaatsje Andance en dat ligt dan voor ons aan de andere kant van de Rhône. Geen probleem bruggen genoeg, enkel die eigenwijze navigator stuurt ons over een historische brug waar net genoeg ruimte is voor een auto. Komt er een auto tegemoet dan moet een van de 2 wachten op het midden van de brug en ja je weet hoe die Fransozen dat oplossen, niet wachten maar wringen waar het niet kan. Hebben ze wel pech met ons, want wij zijn de grootste, dus achteruit met die handel. Ach ja, dat is Frankrijk.

We staan hier in Andance met de neus naar het water en zouden vanuit de camper een hengel uit kunnen werpen. Leuke plaats zonder bakker, kruidenier of wat dan ook. Oh ja, een restaurant is er, maar gesloten!

Het is inmiddels alweer zaterdag als we de volgende morgen de dieselpaarden zachtjes in gang zetten. Ook nu hebben we gezien dat er een camperplaats is bij een wijncoöperatie in het plaatsje Chusclan. Als we omstreeks 2 uur aankomen is alles vol en met vol bedoel ik dat ze hutje mutje bij elkaar staan. Navraag leert ons dat dit weekend er een historisch feest is met veel wijnproeven, oude ambachten etc. Dus plekje zoeken en dat vinden wij naast een Nederlands stel die daar al een week staan en nog zeker en week blijven, gezellig moet het hier dan wel zijn. Dus hop 500m naar het middeleeuws ogend dorpje gelopen, om daar in een heerlijk feest terecht te komen. Het dorpje bestaat uit zo’n 4-5 kleine straatjes in een cirkel en de straatkeien zijn belegd met stro. Nu vraag je je af waarom dat stro? Nu dat is heel simpel, wat te denken als daar een paar honderd mensen zich overdadig vol laten lopen bij al die proeverijen, dan zal er best wel gemorst worden of een glas op de straat vallen. Want bedenk wel, bijna iedere woning is voorzien van een open venster, poort of gewoon een toog voor het huis waar wijn geproefd kan worden. Ze hebben hier alle soorten wijn uit eigen omgeving van wit tot donkerrood. Als je in het dorpje aankomt kom je vanzelf bij een stand van de organisatie waar je jetons kunt kopen en krijg je ook een proefglas wat je weer in een bijbehorende band om je nek kan hangen. Naast de drank is ook aandacht besteed aan de historie, zo zijn er diverse oude ambachten te bekijken en wordt er oude traditionele muziek gemaakt. In een woord, gezellig!

Natuurlijk blijven we de volgende dag ook hier staan. De zondagmorgen wordt ingeluid met een traditionele mis met alle Bobo’s, de burgemeester en het wijngilde. Na de mis wordt er gedanst en gezongen en zijn de eet en drankkramen open. Ik tref het dat er een eetkraam staat die mosselen en oesters verkoopt, want inmiddels heb ik wel enige trek gekregen. Als ik in mijn beste Frans een half dozijn oesters wil bestellen zegt die jongeman, oh u kunt het ook in het Nederlands bestellen hoor. Blijkt deze de liefde hier te hebben gevonden en helpt hij zijn vrouw met de verkoop. Ja dat half dozijn werden er wat meer, want hij vond dat ik best wel een vol bord op kon, smullen! Na een tijdje rond te hebben gelopen zijn we toch maar weer teruggegaan naar de vriendelijke jongeman want ik had de mosselen nog niet geprobeerd. Ja en dat was van hetzelfde laken een pak, heerlijke verse gekookte mosselen samen met een zak frites, wat wil je nog meer? Inderdaad een glas wijn en daar hebben ze er genoeg van.

Tot nu toe hebben we redelijk weer gehad en kon ik zonder jas of trui rondlopen. We bevinden ons in de buurt van Nimes een eindje van de zuid Franse kust dus, maar vanmorgen hebben we toch ander weer. Het is bewolkt en er dreigt regen. Onze bedoeling was om naar Spanje te gaan, maar gezien de weersverwachting hebben we besloten daar vanaf te zien. We krijgen te maken met de uitlopers van een orkaan die voor Griekenland lag en nu richting Spanje en Zuid Frankrijk komt. Het weer is momenteel al minder als we maandag 15 oktober vertrekken, het is 17 graden en begint te regenen. Volgens de tv is het ten zuiden van Montpellier zeer slecht, in de buurt van Carcassonne zijn door overstroming in een dorp in de uitlopers van de Pyreneeën 13 doden gevallen. Nou daar zitten wij dus niet ver vandaan. Vandaar dat we hebben besloten vandaag naar de afgesproken camping te rijden en af te wachten wat het gaat worden. We hebben afgesproken op een camping in Vic le Gardiole. Deze camping ligt aan de kust tussen Sète en Montpellier. Als we daar arriveren hebben we een slechte rit achter de rug met veel regen en windstoten. Ook op de camping is het weer merkbaar, op de aangewezen plaats rij ik me al gelijk vast in de modder, dus zoek ik zelf wel mijn overnachtingsplek want de camping is nagenoeg leeg. Ook horen we nog dat de kustweg onder water staat en veel wegen zijn afgesloten. De volgende morgen kunnen we constateren dat we geen beste nachtrust hebben gehad, de camper schokte van de wind en het bleef maar regenen.

We gaan terug naar het noorden want hier blijven is geen optie en verder naar Spanje is voorlopig de eerste dagen onverantwoord, want dan rijden we het slechte weer juist tegemoet. Als we aanrijden is het droog, maar algauw wordt het weer regen en dat houden we een heel stuk op de A75 tot we de hoogste top hebben gehad en de nodige km hebben afgelegd. Als we in Lempdes sur Allagnon aankomen straalt de zon tussen de wolken door, is de temperatuur aangenaam en kunnen we tot het donker wordt buiten zitten. De volgende morgen schijnt de zon en is er geen wolkje aan de lucht. Maar goed dat we zijn weggereden want aan de Franse kust is het nog steeds niet pluis. Wij gaan vandaag verder over de A75 en stoppen tegen enen in Issoire. Dit is een leuke plaats met een supermarkt direct naast de camperplaats en een leuk centrum op korte loop afstand. Aan de andere kant van de plaats (fietsen) ligt een groot winkelcentrum. We hebben een aangename temperatuur met ca. 20 graden. Het bevalt ons hier goed, zo goed zelfs dat we uiteindelijk een paar dagen blijven staan. We fietsen in de omgeving, bezoeken het winkelcentrum en gaan op zaterdagmorgen naar de plaatselijke markt in het centrum, reuze gezellig. Toch besluiten we na de markt weer verder te gaan, want op zeker moment kriebelt het en dan wil je verder.

Ik had gelezen dat ongeveer 50 tot 60 km meer naar het oosten er een treinstation is waar oude stoomlocs rijden. Nou zo’n ritje lijkt ons wel wat, dus op naar Ambert. Dit blijkt best wel een leuk ritje te zijn, we kregen 2 x een col van 970m en ontelbare bochten. Aangekomen in Ambert staan we tegenover het treinstation en ga ik gelijk informeren wanneer de trein rijd. Laat gisteren nu de laatste dag van het seizoen zijn geweest. Waarom sluiten die op vrijdag het seizoen af en waarom niet op zondag wat me wat logischer lijkt. Tja, Frankrij hé. Evengoed, we staan hier leuk met zicht op al dat oude treinspul en ook nog eens met een heel groot wandelpark achter het station. Ja dan blijft niet veel meer over en gaan we in het centrum, nadat we daar een oude kerk hebben bewonderd, de plaatselijke horeca maar sponseren.

Als we op zondagmorgen onze neus buiten steken is het koud en de wereld klein, mist. Tegen half elf kunnen we vertrekken en rijden richting Vichy. Het eerste gedeelte in de bergen is af en toe nog behoorlijk mistig, maar gaandeweg lost die op en komt de zon door. Tegen 2 uur komen we op onze bestemming aan, het plaatsje St. Pourcain sur Siole. We staan hier op een cp aan de rand van het dorp bij het voetbalstadion en direct aan de rivier. Naar het centrum is slechts een straat en niet meer dan 5 minuten lopen. Leuk centrum met een heel aparte kerk in verschillende stijlen en bouwjaren en met een in- en uitgang op 2 verschillende niveaus. Ook leuk, speciaal voor ons hadden ze een kermis opgebouwd.

Het is maandag 22 oktober, veel om ons heen gaat rijden en ook wij houden het hier voor gezien. Het was vanmorgen bij het opstaan behoorlijk fris, dus kachel aan, nou mooi niet. De verwarming brandt even en stopt dan, ook zo met de boiler en dat zou betekenen koud douchen brr, niet voor mij maar voor mijn wederhelft. Ook het koken op gas geeft geen vlam die we gewend zijn, dus gasfles verwisselen maar zonder merkbaar resultaat. Contact gezocht met de camper leverancier, maar we komen er na veel gepraat niet echt uit. Ook hebben we het probleem dat de huishoudaccu niet oplaadt tijdens het rijden, maar wel via de zonnepanelen. Dat wordt een bestemming zoeken waar we stroom hebben. Dan kunnen we in ieder geval de elektrische kachel aanzetten. Na even kijken op de app van campercontact hebben we een leuke locatie gevonden met stroomvoorziening. We gaan naar St. Leger sur Dheune aan het Canal du Centre. Op de heenweg wordt eerst nog even middagpauze gehouden bij een van de vele sluizen, zodat we een Engelse boot kunnen bekijken bij het schutten. Ja eens bootjesmens, blijft bootjesmens, we kunnen het niet laten, het water blijft trekken. Aangekomen op de bestemming treffen we een keurig aangelegde camperplaats met water, stroom en afvoer. Alles keurig verzorgd en het mooie is dat we pal tegenover een jachthaven c.q. boot verhuurbedrijf staan. Verder is in de plaats niet veel te beleven.

De volgende dag gaat het naar Beaune, die bekende wijnplaats in de Bourgogne. We vinden hier een groot mix parkeerterrein, waar ook campers mogen staan en er zijn 5 apart gereserveerde plaatsen voor campers, waar ook stroom te verkrijgen is. We hebben mazzel er is een plek vrij voor ons, zodat we op de stroom kunnen aansluiten. Aan verzorging voor de inwendige mens geen gebrek, een grote Carrefour ligt op 100m, de Lidl op 500m en het historische centrum op 300m, goed te doen dus. Morgen gaan we het centrum eens goed bekijken, want we hebben vanmiddag van de Tourist Information genoeg mee gekregen om een hele dag zoet te zijn. Dankzij de stroomaansluiting die € 4,20 kost per 4 uur, wat voldoende is om ’s avonds de kachel en tv aan te hebben, kunnen we het hier wel uithouden, ondanks dat we merken dat het later in het jaar wordt.

Toch is het donderdag 25 oktober tijd om te vertrekken en rijden we via de Route National richting Langres en zo verder naar Metz waar we pal aan het centrum een mooie parkeerplaats vinden met gereserveerde plaatsen voor campers. Natuurlijk gaan we het centrum in, alleen al om te kijken of en wat er veranderd is sinds ons laatste bezoek. Gelukkig is er niets veranderd en smaakt de wijn nog als vanouds, daar onder de arcaden. Ook bezoeken we de kathedraal en de naastgelegen overdekte markthal en gaan tenslotte niet met lege handen terug naar de camper.

En dan is de laatste dag van deze reis aangebroken, eerder dan gepland, maar ja als de stroomverzorging kuren vertoont en dan ook nog eens problemen met de verwarming, dan ga je naar huis. Na een voorspoedige rit met een tankstop in Luxemburg komen we vrijdag 26 oktober om 13:30 uur aan in onze thuishaven. Jammer dat we onze vakantie voortijdig hebben moeten afbreken vanwege technische oorzaken.

We hebben 2.397 km gereden en waren slechts 17 dagen onderweg

Bij de dealer bleek dat de gasdrukregelaar verstopt zat, waarschijnlijk door ergens “vuil” gas te hebben gekregen.

Betreffende de elektrische installatie, die niet naar behoren deed opladen op de motor of de stroom was hier de boosdoener een kapotte stekker op het elektroblok.

Beiden zijn vervangen en geven geen problemen meer.