Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Naar de Loire

KORTE VAKANTIE NAAR DE LOIRE IN FRANKRIJK

Op zondag 5 mei Bevrijdingsdag vertrekken wij voor helaas een korte vakantie omdat we in het weekend van 19 mei even thuis moeten zijn. Jammer, maar het kan niet anders.

We rijden zo tegen elf uur weg en gaan via de rechtstreekse route richting Luxemburg waar we vlak voor de Franse grens de dieseltank vol gooien voor een literprijs van € 1,14 terwijl thuis de pomp over de € 1,50 aangeeft. We weten nog niet waar we heen gaan en besluiten de snelweg te volgen richting Nancy. Hier verlaten we de route Soleil en rijden via de autoweg tot Toul. Daar is het gedaan met tolvrij rijden en hebben we inmiddels gekozen om naar Neufchâteau te gaan want daar in de buurt zijn enkele camperplaatsen aan de Maas (Meuse). Het wordt niet Bazoilles want daar zijn we al eens geweest, maar Goncourt. Dit is een dorpje van niets, zoals zovele hier in Frankrijk, maar heeft wel alle voorzieningen die een camperaar zich wenst en dan ook nog gratis, dat kom je in Nederland nog niet snel tegen. We staan hier aan een klein parkje direct aan de Maas met plek voor wel 10 campers. Nu staan we met slechts 5. Onderweg hebben we af en toe een beetje regen gehad maar overwegend zon en nu we staan valt er af en toe een drup. Tegen de avond begint het echt te regenen en wordt het behoorlijk fris. Ook de nacht wordt zo koud dat een extra deken op het dekbed geen overbodige luxe is maar noodzakelijk om goed te kunnen slapen. Voordat we de volgende morgen opstaan wordt eerst de verwarming aangezet want het is behoorlijk fris om maar niet te zegen, koud. Niet te vroeg en op ons gemak vertrekken we vanuit het stille Goncourt en geven onze navigatie opdracht om richting Auxerre te rijden en verder zien we wel waar we vandaag uitkomen. Eerst wordt er na een tijdje rijden koffie gedronken in Chatelion en dan gaat het weer verder over de gewone verbindingswegen, zgn. D-wegen. Het werd dus niet Auxerre, maar een klein dorpje onder, of liever gezegd boven, de rook van Tonnerre want het is een hoog gelegen dorpje pal tegen de grote plaats aan, maar wel met een heerlijk dorps karakter. Het dorpje heet Epineuil en is moeilijk te vinden op een grote landkaart, het heeft 1 bakker en 1 restaurant, oh ja en een gemeentehuis. We staan op een rustige plek met alle voorzieningen die we ons wensen en lopen vanuit de camper zo door de wijngaarden, we zitten hier aan de rand van de Chablis. Het weer valt nog mee, we hebben bewolking en zon met 14 graden en lopen op ons gemak door het dorp en zijn met een half uur weer terug. De volgende dag gaat het weer verder en hoeven we maar iets van 35 km te rijden tot Auxerre. Hier gaan we weer op de ons vertroude parkeerplaats staan, direct aan de jachthaven waar Linssen Yachts uit Maasbracht een dependance heeft. Via de Passerelle zijn we gelijk aan de overkant van de Yonne en gaat het stevig omhoog naar het centrum. Het is inmiddels 17 graden en tijdens ons bezoek in het centrum loopt de temperatuur zelfs op naar 22 graden, heerlijk na al die regen en koude wind. Jammer genoeg is dit mooie weer van korte duur en krijgen we tegen dat het donker wordt weer regen. Ook als we de volgende morgen opstaan regent het en blijft het regenen. Vandaar dat we besluiten verder te rijden en niet zoals eerder gepland nog een dag te blijven. We gaan westwaarts en zoeken de Loire op, eerst gaan we naar Sancerre want ik wil dit bekende wijndorp weleens van dichtbij bekijken. De beschreven camperplaats is hier niet meer dan een parkeervak langs de weg. Het blijkt vandaag een nationale feestdag te zijn, V-dag. Wat betekend dat het hele dorp is uitgestorven. Nou, wij hebben het hier wel gezien en gaan een kort stukje terug naar Cosne-Court aan de Loire. We staan hier ook op een grote parkeerplaats met gereserveerde vakken voor campers en met een gratis sanistation. Als we op ons plekje staan hebben we direct zicht op de rivier die na al die regen behoorlijk hard stroomt, dus de sup in het water gooien gaat het niet worden, ook al niet vanwege het weer want er komt weer regen aan. En jawel, tegen 6 uur krijgen we regen en enkele klappen donder. Jammer voor de Fransozen want de gemeente had zo gezien goed uitgepakt met partytenten middenin het centrum om te feesten. Wij laten ons daar niet zien, geen zin met dit weer en amuseren ons wel in de camper met dit bericht schrijven, lezen en wat tv kijken.

Het is alweer donderdag als we de volgende morgen ons klaar maken voor vertrek. Eerst vullen we de watertank en legen de vuilwatertank voordat we een kort stukje gaan rijden. We gaan naar Briare, zo’n 15 km verder aan de Loire. Hier zijn we al eerder geweest en vinden wederom een camperplaats met bomen aan de zijkant en direct aan de brug over het kanaal met het beroemde aquaduct over de Loire, ofwel “Le Pont Canal de Briare” tussen 1890 en 1894 gebouwd door Eiffel. Hier is ook een jachthaven met verschillende rondvaartboten en restaurants en een levendig centrum. Na zo’n “lange” rit zijn we aan koffie toe, dus op naar het centrum en daar lekker koffie drinken en naar alle bedrijvigheid kijken. Vrijdag beloofd een droge dag te worden dus fietsen uit de garage en trappen maar. De bedoeling is om langs het kanaal naar Chatelion te gaan, maar als we bij de brug aankomen om de Loire over te steken is deze half afgesloten en is enkel een rijstrook beschikbaar waar de Fransen met hun auto overheen scheuren, dus mij niet gezien om daar met de fiets tussen te zitten. Mede omdat het weer niet meezit gaan we terug ook al omdat er enkele druppels vallen. Wordt dus weer koffie in het centrum van Briare. Vannacht hebben we harde regen op ons dak gehad en als we de neus buiten de camper steken is het koud. Het wordt niet warmer dan 11 graden, Brr. Het is alweer zaterdag en we besluiten om te gaan rijden. We gaan 20 km verder langs de Loire, naar Sully sur Loire. Hier is een mooi groot kasteel uit de 14e eeuw met een grote tuin en direct gelegen aan het plaatsje zelf. We plaatsen de camper op een grote camperplaats op het einde van de grote kasteltuin en lopen eerst het centrum in. Als er een regenbui valt is het noodgedwongen tijd voor koffie. Hierna gaan we naar het kasteel en treffen daar bij de Tourist Information een dame die ons in het Nederlands te woord staat, blijkt dat zij in Nederland is geboren en met haar ouders naar Frankrijk is komen wonen. Op mijn vraag waar ik morgen, zondag, een rommelmarkt kan vinden blijkt dat in Briare te zijn! Omdat we het hier al snel hadden gezien hebben we maar besloten weer terug te gaan naar Briare. En zo staan we weer exact op dezelfde plaats als we vanmorgen vertrokken zijn, maar wel met een volle dieseltank en een gevulde gasfles. En nu maar afwachten of het de moeite waard was om terug te komen.