Le-Loup-Bleu.reismee.nl

ZOMERVAKANTIE 2019

ZOMERVAKANTIE 2019

Nadat we einde juni weer thuis waren van onze voorjaarsreis naar Spanje, zijn we het eerste weekend van augustus met de camper naar Tiel gereden en hebben daar in drie dagen een groot deel van de Linge bevaren met de kano. Wat dat weekend betreft kunnen we terugzien op een geslaagd evenement met de positieve bijdrage van onze kanovrienden en goed georganiseerde kanotochten.

Drie dagen later starten wij op 7 augustus met onze zomerreis. Waar we heen gaan weten we nog niet. Eerst denken we om richting Oost Duitsland te gaan, maar de weersvoorspelling is niet hoopgevend op enige zon. Nou, dan gaan we maar naar het zuiden met als eerste stop ergens in Luxemburg en zien verder wel. Het wordt het plaatsje Wiltz waar we een camperplaats vinden aan de rand van het centrum. Het weer is ons gunstig gezind tot de avond, tegen acht uur hebben we regen. Verder naar het zuiden gaan was geen optie want een grote wolkenband met regen en onweer gaat juist ten zuiden van Luxenburg onder ons door richting Duitsland, hebben we toch een beetje mazzel gehad vandaag. Op het journaal horen we dat in Italië door het noodweer overstromingen zijn en het in zuid Frankrijk ook niet pluis is. De volgende morgen is het licht bewolkt met een aangename temperatuur. We besluiten om maar eens een paar wegen te volgen die we nog niet eerder hier in Luxemburg hebben bereden. Uiteindelijk komen we in de namiddag aan in Junglister, hier hebben we al eens eerder overnacht en dat was ons goed bevallen. Na een bezoek aan een mooi terras met uitzicht hebben we ons op ons eigen terras naast de camper teruggetrokken en hebben genoten van een mooie avond. De volgende dag is het eveneens aangenaam weer en rijden wij richting de Moezel met de bedoeling ergens bij het drielandenpunt van Schengen te overnachten. Dat werd het dus niet want bij het plaatsje Ehnen zien we een mooie parkeerplaats direct aan het water. Dus daar de camper neergezet. Als we naar het acht uur journaal naar de regen en onweer ellende elders in Europa kijken krijgen wij ook regen met enkele donderslagen, maar dat was het dan wel. De volgende morgen horen we dat we geluk hebben gehad, oorspronkelijk waren we van plan om naar een camperplaats ten zuid westen van de stad Luxemburg te gaan, maar omdat we de mooie parkeerplaats tegen kwamen zijn niet tot daar gekomen en dat was maar goed ook, want juist daar heeft ‘s avonds een kleine tornado huisgehouden.

Vandaag, 10 augustus, rijden we via Schengen Frankrijk in en gaan langs de Moezel, ofwel zoals ze hier zeggen Moselle, richting Epinal. Natuurlijk wordt er voor we Luxemburg verlaten nog even diesel getankt en rijden wij via Metz en Nancy over de tolvrije autoweg tot Richardmenil. Hier staan we op een kleine gratis camperplaats met water en stroom vlak aan het Canal L Est en de Moselle. Het is 27 graden en aangenaam om een eindje te wandelen en om van bovenaf de berg de meren van de Moselle te zien liggen. De volgende dag vervolgen wij onze weg richting Epinal en belanden kort ervoor in Thaon. Ook hier staan we direct aan het kanaal op een grote en gratis camperplaats. Dacht ik te kunnen Suppen, nou vergeet het maar, steile oevers met damwandprofiel en daarbij ook nog eens met regelmaat een regenbui. Zelfs om een fietstocht te plannen is het te wisselvallig. Dan maar de volgende dag geprobeerd. Ik ga er alleen op uit en verken op de fiets de route naar Epinal. Dat valt reuze mee, na ca. 8 km kom ik aan de splitsing van het kanaal waar een aftakking is naar Epinal en waar het kanaal doorgaat via een sluizentrap van 7 achter elkaar liggende sluizen, om na vele kilometers en nog veel meer sluizen in de Saone uit te komen, die vervolgens weer uitkomt in de Rhône en zo via zuid Frankrijk de Middellandse zee bereikt. Ben je hier aanbeland met je jacht, dan heb je nog wat kilometers en sluizen varen voor je boeg. De rest van de dag wordt deels buiten en deels binnen in de camper doorgebracht vanwege het wisselvallige weer. Koud is het niet. De volgende dag heeft het weer zich verbeterd en gaan we met de fiets naar Epinal. Dit is een leuke plaats om te bezoeken met een oud en nieuw centrum gesplitst door de Moezel die er dwars doorheen stroomt. Mooi is ook dat er hier pal in het centrum een kano slalomparcours ligt. Je weet wel, een snel stromende rivier met stroomversnellingen en hangende palen waar je met de kano omheen moet varen. Alleen jammer dat er niemand aan het varen is, ja als wij weggaan zie ik enkele kanoërs zich klaarmaken, jammer te laat.

Vandaag, woensdag 14/8, zijn we precies een week onderweg en gaan we weer een stukje rijden. We gaan naar Vaivre et Montoille. Dit is vlakbij Vesoul en we staan hier direct aan een meertje. Nou dat wordt dus het supboard oppompen en suppen maar. De temperatuur doet inmiddels ook haar best en het water is niet te koud, ik vind het zelfs warm. Het bevalt prima, we staan hier met slechts 5 campers, waaronder 3 Nederlanders, we kunnen hier water tanken, douchen en het toilet legen. Wat wil je nog meer. Ja de bakker heeft vakantie. Een bijkomend voordeel is dat we contact maken met een van de Nederlanders die camperspecialist is, met dien verstande, hij is voor de camperdealers de vraagbaak als ze het zelf niet kunnen oplossen. Dat betekent dat we in deze dagen een enorme berg informatie en kennis over onze camper hebben vergaard.

Na 3 mooie dagen suppen en ontspannen gaat het weer verder, we gaan naar Dole, een historische plaats aan de rivier de Doubs. Als we op de beoogde plaats aankomen blijkt de camperplaats een groot parkeerterrein te zijn wat volstaat met campers. We staan hier ook weer direct aan het centrum met enkel een doorgaande weg en de Doubs tussen ons en het centrum. Natuurlijk gaan we de stad bekijken en zien daar nog een mooi beschilderde gevel met allemaal bekende figuren, o.a. Louis Pasteur, welke geboren zijn in Dole. Zondag zijn we met de fiets een paar km langs de Doubs gereden naar Brevans waar een treffen was van een automobielclub met historische en aparte auto’s. Op de terugweg hebben we ons nog verwonderd over de stamomvang van de langs het water staande platanen, een doorsnee van zo’n 2 meter en meer was heel normaal in deze rij bomen. Tegen de avond slaat het mooie zomerweer om en wordt het benauwd, dus dat geeft onweer en inderdaad zo tegen 9 uur breekt het los, een hoop gedonder en regen, maar niets om ons ongerust over te maken, het heeft onze nachtrust niet gestoord. Ja en dan is het maandag en begint voor veel mensen weer de werkweek, nou voor ons niet dus, wij gaan wel verkassen maar rijden niet al te ver, zo’n 80 km.

We gaan naar de Saone, naar Tournus en staan daar ook weer aan het water. Ja dat water blijft trekken. We staan hier direct aan de rivier en hebben vrij zicht op de voorbij varende jachten en de enkele beroepsvaart. Natuurlijk wordt er een bezoek gebracht aan de abdij en nog wat andere bezienswaardigheden en tot slot lopen we ook nog een rondje over de kermis die dit weekend hier plaatsvindt. Dinsdag is het niet zulk fraai weer dus blijven we een beetje in de buurt hangen, bezoeken een supermarkt en maken nog een rondje door de plaats en vullen verder de dag met lezen en een poging om te vissen die jammerlijk mislukt vanwege de vele waterplanten. Als we woensdag opstaan schijnt volop de zon en volgens de weersvoorspelling gaan we de komende dagen naar tropische temperaturen, we zien wel.