Le-Loup-Bleu.reismee.nl

NEDERLAND

NEDERLAND

Nadat we zaterdag 8/8 Arnhem hebben verlaten, varen we de IJssel af met ongeveer 5 km stroming mee. Het is zonnig weer met een lichte bewolking en we hebben 25 graden. Op de IJssel gaat het lekker in een rustig tempo, we hebben tenslotte alle tijd. Op zeker moment zijn wij een kleine platbodem aan het oplopen terwijl er 2 jachten ons tegemoet komen die elkaar ook aan het voorbij varen zijn, waarmee de vaarweg behoorlijk smal word. Het kan hier op dit stuk echter goed want we hebben juist een breder gedeelte voorbij een bocht, wat we echter niet wisten was dat er zo’n groot strijkijzer achter de bocht achter ons aan komt gevlogen en die zich plotsklaps doodleuk op volle snelheid tussen de jachten door perst. Nou, de gevolgen weren niet mis, alle jachten stonden op hun kop en slingerden van links en rechts doordat ze in een golfdal van een halve meter terecht kwamen. Hoe het bij de anderen hierna uitzag weet ik niet, maar bij ons ging van alles schuiven, gelukkig niets kapot of op de vloer gevallen, dus dat viel weer mee. Het bewijst maar weer dat je op alles voorbereid moet zijn. Wat zou ik die aso graag eens willen spreken, maar ja, op de weg kom je ze tegen en zo ook op het water, we zullen het ermee moeten doen, want te spreken krijg je deze gasten nooit. Na verder een rustige vaart komen we in Doesburg aan en bemerken dat er in de invaart voldoende water staat. Hier maken we vast in de passantenhaven en liggen op korte loopafstand van het gezellige centrum, wat we natuurlijk ook even bezoeken. De volgende dag besluiten we hier te blijven en met de fiets de omgeving te verkennen. Ik had een route uitgestippeld die ons naar de linkeroever van de IJssel zou brengen, waarna we dan met een veerpont weer terug zouden gaan naar Doesburg. Toen we bij de veerpont aankwamen vonden we het nog veel te vroeg om nu al terug te gaan, dus zijn we maar naar Zutphen doorgefietst. Achteraf was het toch wel een behoorlijk eind. In Zutphen hebben we uiteraard een ruime rustpauze ingelast met een heerlijke Paninni en een voortreffelijk glas wijn. Terug zijn we langs de rechteroever gefietst met natuurlijk een korte stop voor wat lekkers en hadden 50 km op de teller staan toen we terug waren bij de boot. En dat is een behoorlijke afstand voor onze ongetrainde billen, want die waren de laatste kms duidelijk voelbaar. Maandag 10/8 wordt er weer gevaren. Eerst was het de bedoeling om naar Zutphen te gaan, maar omdat we gisteren konden zien hoe laag het water daar in de haven staat hebben we maar besloten naar Deventer te gaan. Hier zijn we met de boot nog nooit geweest en ik moet zeggen, een mooie haven met alles er op en eraan, wat wil je ook , bouwjaar 2014. Enige nadeel is dat deze haven 2 km van het centrum ligt. Tegen 8 uur, 2 uur later als gepland maar buiten hun schuld, komen Ton en Olga op bezoek en wordt het een gezellige avond. Dinsdag 11/8 gaan we weer de IJssel af, maar weten nog niet waar we naar toe gaan. Uiteindelijk wordt de bestemming Zwolle, temeer daar we nog veel tijd over hebben voor we ons in Sneek moeten melden voor het Brandsmavlet weekend en zodoende in een heel rustig tempo binnendoor via de diverse kanalen met de nodige stops uiteindelijk in Sneek zullen komen. Onderweg naar Zwolle loopt er ons weer een zo’n snelle jongen op, ondanks de nodige signalen wordt stoer doorgevaren door de Duitse aso en komen wij weer in een behoorlijk diep golfdal terecht. Het valt gelukkig wel mee, mede doordat we zichtbaar een foto van de boot hebben gemaakt en men hier schijnbaar niet happig op was en er meer afstand werd genomen. Voor de liefhebbers wordt de foto op deze blog geplaatst, als je inzoomt kun je de Duitse koppen met pet en zijn bootregistratienummer zien. Hier in Zwolle liggen we direct aan het centrum aan mooie steigers met water- en stroomvoorziening. De winkelstraten liggen direct om de hoek. Natuurlijk hebben wij deze winkelstraten met een bezoek vereerd en de middenstand een beetje gesponsord, ook de horeca werd niet vergeten. Het bevalt ons zo goed dat we hebben besloten ook woensdag nog te blijven, tenslotte hebben we geen haast nietwaar, hoewel ik daar nog steeds aan moet wennen. Donderdag 13/8 zijn we weer gaan varen. Nadat de 2 bruggen vlot voor ons zijn geopend varen we op het Zwarte Water en dat is te zien, het is dan niet zwart maar wel heel bruin water. Na 2 uurtjes varen we in Zwartsluis de boot onder de brug door op het Meppelerdiep, varen een paar honderd meter terug en meren af tussen de palen midden in het centrum. Aan de overkant van het water is een mooie kade waar je ook kan afmeren, echter voor vandaag is die gereserveerd en zien we later op de dag enkele historische vaartuigen daar afmeren. Het is hier al redelijk vol, maar als we tegen 5 uur na een rondje fietsen terugkomen is er geen plek meer vrij. We zijn met de fiets naar Staphorst geweest, je weet wel die plaats waar de dames nog in klederdracht lopen, mooi om te zien en laat deze traditie maar lang duren. We dachten dat het een afstand van ca. 10 km naar Staphorst zou zijn en dat klopt ook, ware het niet dat we de fietsknooppunten zijn gevolgd en zodoende op een enkeltje van 23 km uitkwamen. Je zult begrijpen dat we op de terugweg ons eigen plan hebben getrokken en waren met 12 km op de teller weer terug aan de boot. Met 28 graden en een fikse wind van zo’n 4 bft was het wel aangenaam fietsen en dankzij de grote omweg hebben we wel van de natuur hier kunnen genieten. Ps. onze billen zijn nog steeds niet fietsproof, bij terugkomst konden we goed voelen wat we hadden gedaan. Voor de avond geld een weerwaarschuwing voor onweer. Wij krijgen geen onweer te zien, enkel in de loop van de nacht een regenbuitje, maar in Limburg en Brabant heeft het weer behoorlijk huisgehouden. Vrijdag 14/8 verlaten we Zwartsluis en varen via het Meppelerdiep richting Giethoorn. Nadat we de Beukersluis snel zijn gepasseerd komen we na enkele kms in Giethoorn aan, waar het een drukte van belang is met toeristen die allemaal de Giethoornse kanalen willen bevaren. We gaan verder en komen in de buurt van Steenwijk, hier gaan we links af het kanaal van “Steenwijk naar Ossenzijl” op en meren na 400 m af aan een mooie passantenplaats. Als ik even op de wal stap en weer terug wil gaan, omdat de boot wat verlegd moet worden, verdraai ik mijn knie en kan niets meer, enkel stil in een hoekje zitten en de pijn verbijten. Marjolein heeft met behulp van 2 buren de boot verder op zijn plek gelegd en de landvasten belegd. Voor mij resten de krukken, die we gelukkig aan boord hebben en is het over en uit voor deze dag. Op de bank of in de luie stoel in de zon zittend met een kussen onder de knie kan ik wel genieten van de mooie en rustige omgeving. Ook de voorbij varende boten brengen af en toe enige afwisseling zodat de dag, ondanks de vervelende pijn, toch snel voorbij gaat. De volgende dag wordt er uiteraard niet gevaren, dat is niet mogelijk met mijn knie. Het gaat weliswaar iets beter, in de loop van de morgen kan ik zonder de krukken lopen, maar alles is nog te pijnlijk om over de boot te lopen, laat staan ermee varen. Afgelopen nacht hebben we bezoek gehad van de familie mug. Het was niet enkel pa en ma met de kinderen, nee de hele familie was op bezoek, we hebben er zeker 25 geteld die we naar de muggenhemel hebben gestuurd. Ja, dat waren we zelf schuld, we hadden de deur te lang open laten staan, het was ook zo’n mooi weer. Met lezen en de nodige pijnstillers komen we verder de dag door. Zondag 16/8 gaan we proberen of het lukt met varen. Lopen en over de boot bewegen gaat nog niet al te best, maar als ik enkel in de stuurstoel blijf zitten lukt het wel. We varen het kanaal af tot in Ossenzijl en gaan verder via de Linde richting Friesland. Eerst krijgen we een sluis met enkele centimeters verval en dan gaat het verder tot Echtenerbrug waar we vlak voor de brug afmeren. Na de brug beginnen de Friese meren, maar dat is voor de volgende vaardag. Gelukkig is de brug ook het centrum van de plaats en hoeven we morgen, maandag, als er boodschappen gedaan moeten worden, niet ver te lopen, want lopen wil nog niet zo goed lukken. We kwamen om 12.00 uur hier aan en een dik uur later begon het te regenen met de intentie voorlopig niet op te houden. Wat zullen de boeren blij zijn en het water waar wij over varen kan ook wel wat hemelwater hebben. De maandag kondigt zich nat aan, het regent nog steeds en zal volgens de berichten de hele dag aanhouden. We zien wel, voorlopig blijven we vandaag hier liggen en gaan eerst 100m verder boodschappen doen en dat is knap ver met die knie van mij. De rest van de dag wordt doorgebracht met bootjes kijken en lezen. Morgen, dinsdag 18/8 gaan we weer varen en maken een tochtje over de Friese meren met bestemming Joure. Hoe dat verloopt en waar we uiteindelijk terechtkomen komt in het volgende verslag, tot dan.

Beste Jo,
Van harte beterschap met je knie, moet je toch niet weer meer gaan fitnessen ? ? Je kunt wel van geluk spreken dat Marjolein ook de stuurmanskunst met de boot beheerst. Hopelijk spring je straks in Sneek weer over een tafel heen. Overigens is het een leuk reisverslag wat zich prettig leest. Er is aan jou toch wel een auteur verloren gegaan. In plaats van de boot verkopen kun je nog altijd gaan schrijven, toch ! Geniet nog van de komende dagen en na Sneek een behouden thuisvaart.
Nogmaals bedankt voor je verslag en misschien tot ziens of horens. Hartelijke groet vanaf de Watermunt in Tegelen aan de Maas.

Hallo Twan,
Het gaat gelukkig al weer wat beter met de knie, maar ik moet voorlopig nog rustig aan doen. Fitnessen gatt weer beginnen zodra ik terug ben. Als je meer reisverslagen van ons wil lezen dan kijk maar even op www.demaasvenlo.nl Het is leuk te horen dat het verslag prettig leest, mocht je hier nog suggesties voor hebben dan hoor ik het wel. De boot verkopen wordt wel aan gedacht, maar er zal dan gelijk een andere voor in de plaats komen, dus heb je interesse meld je dan maar. Als we over een week of zo voorbij de Watermunt varen zal ik een flinke stoot op de hoorn geven want ook die van de Tweeling willen we wel even gedag zeggen.
Met vriendelijke groet,
Marjolein en Jo

Marjolein en Jo

Twan bij de aanhef van mijn bericht heb ik per abuis jouw naam gebruikt, zo zie je maar er kan altijd wat verkeerd gaan.
Groet,
Jo