Le-Loup-Bleu.reismee.nl

NEDERLAND-THUIS

NEDERLAND-THUIS

Beste volgers van onze blog, dit wordt het laatste verslag over onze vakantiereis. Straks zal ik een aantal getallen geven, maar eerst gaan we het verhaal weer oppikken.

In Maarssen, aan de Vecht, zijn we tegen de avond het centrum nog ingelopen en aangezien ik niet te veel wil lopen met mijn knie, moet die natuurlijk op tijd zijn rust krijgen, ja en waar kun je dat beter doen dan op een gezellig terras. Omdat het terrassen zo goed bevalt, zijn we naar een andere stek gelopen om daar weer het vochtgehalte op peil te houden en hebben gelijk maar aan de inwendige mens gedacht, anders begint die ook te protesteren. Zo voldaan van alle geneugten ging het weer terug naar de boot om daar in het late zonnetje nog een poosje na te genieten. We zijn de nacht goed en rustig doorgekomen en maken ons zaterdag 29/8 klaar voor vertrek. Als we om 8.20 uur wegvaren hebben we slechts een klein stukje te varen tot het Amsterdam-Rijnkanaal, dit is een snelle verbinding voor de grote beroepsschepen tussen Amsterdam en Tiel aan de Waal. Het kanaal heeft oevers van damwandprofiel waar de golven van de passerende schepen op weerkaatsen, waardoor het kanaal een grote klotsbak wordt. Niet prettig voor de kleine bootjes, maar wij hebben er minder hinder van. Ter hoogte van Nieuwegein steken we de Lek over en komen na sluis Vianen op het Merwedekanaal. Dit is een rustig kanaal dat doorloopt tot Gorinchem waar we, nadat we de grote sluis hebben genomen, afmeren in de jachthaven direct aan de Merwede. Dit was een tocht met diverse bruggen, die na een marifoonoproep snel voor ons open gingen. Mooi landschap en heerlijk rustig in ons eentje, wat wil je nog meer! Zondagmorgen 30/8 hebben we zo rond de klok van 6.00 uur nog een hevig onweer gehad, gevolgd door regen die het gelukkig om 9.00 uur voor gezien houdt. We kunnen en willen niet te vroeg vertrekken, omdat we via Andelse Maas gaan en de sluis die daar ligt eerst om 10.00 uur open gaat. Na de Andelse Maas komen we ter hoogte van Heusden, een heel mooi vestingstadje, op de Maas en varen tegen de stroom in naar Kerkdriel. We merken goed dat het zondag is en goed weer want we worden regelmatig opgelopen door speedboten, die zich nergens wat van aan trekken en schijnbaar niet (willen) begrijpen wat ze met hun golven veroorzaken, gelukkig gaat bij ons alles goed en valt er niets om. In Kerkdriel meren we af bij wsv de Zandmeren en doen voorlopig niet veel meer dan ons rustig houden en het vochtgehalte met water en af en toe wat lekkers, op peil houden want het is met 30°C warm en knap benauwd. Dat geeft nog wat voor de avond. Als we tegen 22.00 uur terugkomen van een etentje met Claudia breekt 15 minuten later het onweer los en hoe! We krijgen hagel en hevige stortbuien over ons heen en niet voor even, nee het duurt nagenoeg de hele nacht. De volgende morgen blijven we dan ook lekker lang liggen. Op maandagmorgen niet op tijd op hoeven staan heeft toch wel wat. De middag en avond wordt op een uiterst aangename en gezellige manier doorgebracht met de bemanning van de Pescado, die vandaag in hun thuishaven zijn gearriveerd. Dinsdag 1/9 gaat het weer verder. We varen via het nieuwe Maximakanaal met 2 sluizen naar de Zuid-Willemsvaart. De dag is grauw, dreigt met regen en het kwik komt amper boven de 18 °C uit. De eerste sluis op de Zuid-Willemsvaart gaat lekker vlot met 3 jachten, echter daarna komen we achter een geladen vrachtschip en is alle vaart er uit. Gelukkig duurt dit maar enkele sluizen en kunnen we na de sluis bij Beek en Donk afscheid nemen en nog een stukje alleen doorvaren tot Aarle-Rixtel, waar we aan een graskant afmeren voor de nacht. We liggen hier pal tegen het dorp aan, maar naar het centrum is toch voor mij een aardig stukje lopen. Nadat we Woensdag 2/9 eerst naar de Aldi zijn gelopen, die direct voorbij de brug ligt, gaan we de laatste etappe van de Zuid-Willemsvaart varen. Eerst melden we ons bij sluis Helmond, die voor onze neus dicht gaat met slechts 1 jacht erin en moeten vervolgens een vol uur wachten voordat we in mogen varen. Er had zich een beroepschip gemeld voor de sluis op de tegenover gestelde koers en daar moesten wij maar op wachten. Ik verdenk de schipper ervan en weet het bijna wel zeker, dat deze zich reeds gemeld heeft toen hij nog aan het laden was, want de volgende sluis is slechts 10 minuten varen met daar tussen een laad- en loskade. Jammer dat een sluiswachter zich voor dat karretje laat spannen, want die weet ook wel beter. Uiteraard heb ik via de marifoon mijn beklag gedaan en mogelijk dat dat heeft geholpen bij de volgende sluizen, want die gingen voor ons al open voordat we daadwerkelijk daar waren. Ach ja, zo heeft elk nadeel zijn voordeel zal ik maar citeren van een bekende Amsterdammer. Nadat we het kanaal Wessem-Nederweert hebben gedaan komen we bij sluis Panheel aan en besluiten voor de nacht hier te blijven liggen. Het weer is nog steeds niet bijzonder met af en toe wat zon en lichte regen, maar wij komen op onze manier de dag wel door. Tegen de avond wordt het echt droog, maar ja dan zitten we binnen, want het begint al aardig fris te worden. Als ik donderdag 3/9 tegen 8.00 uur naar buiten kijk is de wereld klein, het zit potdicht met mist. Tegen 9.00 uur als de mist begint op te trekken wordt het mooi, lichte mistflarden gaan over het water dat bijna onzichtbaar is, terwijl de boten en de omgeving, dan weer zichtbaar dan weer verscholen zijn; mooi! Omdat ik het al gepland had en ook vanwege de mist, ga ik de boot maar eens wassen, want dat is weer een tijdje geleden en voor mijn gevoel best nodig. Ja en als die ijver aanstekelijk werkt dan wordt er aan de binnenzijde van de boot ook het nodige gepoetst. Resultaat, van buiten en binnen glimmend schoon. Om 12.30 uur varen we vervolgens sluis Panheel uit en gaan eerst in Maasbracht de dieseltank volgooien. Vervolgens gaat het met een volle tank via sluis Heel en sluis Roermond naar onze thuishaven in Roermond. De route via sluis Linne is korter , maar deze kunnen we niet nemen wegens werkzaamheden aan de sluis. In onze thuishaven aangekomen kunnen we op de ons bekende steiger afmeren, waardoor we lekker dicht bij huis zijn en gemakkelijk de boot kunnen uitladen met de spulletjes die naar huis moeten.

Het was voor ons de eerste keer dat we zolang onderweg waren en ik moet zeggen, het was lang genoeg. Zeker toen we in vogelvlucht op korte afstand van de thuishaven waren en verder noordwaarts voeren richting Friesland. Waren we langer in Frankrijk gebleven, dan had ik er geen moeite mee, maar je moet niet na al die tijd vlakbij je huis komen om vervolgens door te varen. Om even naar huis te varen was ook geen optie gezien de lange afstand die je dan heen en terug moet maken. Kortom, we hebben een heerlijke vakantie gehad en kunnen nu gaan nagenieten en stiekem al weer plannen maken voor volgend jaar.

Deze weblog zal tot de volgende reis niet meer frequent worden bijgeschreven, echter als we tussendoor een reisje maken of een leuk weekend dan zullen we dat zeker vermelden.

Wij danken alle lezers voor hun regelmatige bezoek, want dat we zoveel vaste bezoekers kregen hadden we niet verwacht en mocht u meer willen weten over onze reizen of onze boot dan stuur even een bericht en wij zullen trachten u zo uitvoerig mogelijk te antwoorden.

Vriendelijke groet en behouden vaart,

Marjolein en Jo Dohmen

MY Le Loup Bleu

Enkele cijfers:

Duur van de reis 3 maanden

Bezochte landen Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland

Aantal motoruren 202

(meestal werd de motor afgezet in de sluis en bij wachten)

Verbruikte diesel 887 liter

(gemiddeld 4,4 liter/uur incl. generator en verwarming)

Totaal afgelegde afstand 1790 km

Aantal sluizen 168

Aantal bediende bruggen 50

Diana

Super mooie verhalen, levendig en bijna of je er zelf bij bent. Ben wel blij dat jullie weer thuis zijn! Beterschap met de knie. Groetjes Diana

Jo

Nu nog aan het grote reisverslag beginnen, maar dat wordt winterwerk.