Le-Loup-Bleu.reismee.nl

NAJAAR 2020

Nog even weg

DEEL 1

Dinsdag 29 september

Na enkele dagen thuis te hebben doorgebracht, na het lange weekend aan de Zuid Hollandse kust, gaan we vandaag weer op reis. De bedoeling is dat we richting Winterswijk gaan omdat ik daar in een grote campingwinkel even wil rondneuzen. Daarna ligt het in de bedoeling om Duitsland in te trekken, waarheen, geen idee. Waarom Duitsland, heel eenvoudig, in deze Coronatijd waarin we momenteel leven is Duitsland nog het enige land welk geel gekleurd is op de Covid-19 kaart van Europa, dus daar lopen we het minste risico besmet te raken.

Maar eerst gaan we naar de dealer in Dreumel voor de jaarlijkse vochtkeuring van de campergarantie en ook laten we een vlekje wegwerken. We rijden uit Dreumel weg met regen die niet al te zeer doorzet en na de middag geheel wegblijft. Omdat we niet veel zin hebben om in de spits te rijden nemen we bij Arnhem de afslag naar Huissen en vinden daar een ruime parkeerplaats met extra gereserveerde vakken voor campers. We staan hier prima en op korte afstand van het centrum. Tegen etenstijd steken we even de weg over en gaan onszelf in het centrum verwennen met een royale aangeklede portie friet. Weer eens wat anders en best lekker.

Woensdag 30 september

Na een goede nachtrust en een laat ontbijt gaan we om 11 uur weer aan de reis. Bestemming Winterswijk. Het weer is goed, zon met een beetje sluierbewolking en een temperatuur van ca. 21 graden. Bij de campingwinkel is het vrij rustig en staan wij in een speciaal voor campers gereserveerde rij samen met nog enkele campers. Als je de ruimte van het parkeerterrein ziet die onbenut is, dan is het wel héél rustig. Ja de Coronaperikelen kom je overal tegen. In de winkel kunnen ze ons niet leveren wat wij graag willen, er is opvallend weinig voorraad en afstand houden is aan sommige mensen niet bedeeld, dus houden wij het al gauw voor gezien. Om 2 uur zijn we alweer aan het rijden en rijden we Duitsland in. Dat wil zeggen, we staan een half uur later op een mix camperplaats in Zwillbrock direct aan de Nederlands-Duitse grens. We hebben hier een zee van ruimte om onze camper Coronaproof weg te zetten. Het is hier heerlijk rustig met veel natuur en wandelmogelijkheden. Er ligt aansluitend achter de parkeerplaats een natuurreservaat met een groot ven en mooie wandelpaden. Tijdens mijn wandeling kan ik vaststellen dat het ven droog staat, maar wel populair is als vogelreservaat, zelfs voor flamingo’s. Vanuit de uitkijkpost, cq vogelhut, heb ik een goed zicht op het droogstaande ven. In de vogelhut hangen veel foto’s en teksten over de diverse vogels en flamingo’s die hier jaarlijks neerstrijken. Het schijnt dat de flamingo’s deze plaats afwisselen met de Zeeuwse delta. Alleen nu natuurlijk niet want zonder water valt er voor deze vogels hier niets te zoeken. In de zomer en zeker als er voldoende water in het ven staat moet het hier een eldorado voor vogel en natuurliefhebbers zijn. Het plaatsje zelf stelt echt niets voor, een doorgaande weg met 2 restaurants, een kerk en de geschiedenis van een klooster waarvan de kerk het laatste restant is en dat allemaal op de landsgrens en gesloten. Maar dat neemt niet weg dat het hier heerlijk vertoeven is. Tegen de avond staan we hier ruim verspreid met 3 campers en is het zodra het donker is heel erg stil en hoor je enkel nog een of ander natuurgeluid. Geen idee wat ik allemaal hoor, maar niets verontrustend. Een klein nadeel heeft deze plaats wel, je hebt hier slecht bereik met internet. Mijn telefoon viel regelmatig weg, dat is natuurlijk wel zo rustig, maar of ik daar blij mee ben.

Donderdag 1 oktober

Voordat we Zwillbrock gaan verlaten, laten we eerst nog even de heerlijke rust die de omgeving uitstraalt op ons inwerken. Het is licht bewolkt met af en toe wat zon en ca. 20 graden, best uit te houden dus. Voor we gaan vertrekken even de benen strekken in deze mooie natuur, lekker ontbijten en de digitale krant lezen. Hier wil ik volgend jaar nog eens terug komen en dan liefst met een ven vol water. Op ons gemak maken we ons gereed om verder te gaan, hoewel, ver gaan we vandaag niet ca. 20 tot 25 km. We hebben besloten om naar Ahaus te gaan, het lijkt ons een leuk plaatsje.

Ahaus heeft voor de bezoekende camperaars op het grote marktplein gereserveerde camperplaatsen met elektra en sanitaire voorzieningen aangelegd, wat wil je nog meer en dat midden in de stad en ook nog gratis. Waren er zo maar meer, hulde aan het stadsbestuur. Als we de boel een beetje gaan verkennen blijkt dat we aan de andere kant van het plein direct in het winkelcentrum belanden en ook nog eens een mooi slot kunnen bewonderen. Een Edeka, Action, Lidl, Aldi en andere aanverwante bedrijven liggen juist buiten het centrum op korte loopafstand, we zijn indien nodig van alle gemakken voorzien. Er wordt hier veelvuldig gebruik gemaakt van de mondkapjes en wil je ergens naar binnen dan is het verplicht er een te dragen.

Vrijdag 2 oktober

Vannacht hebben we een koude nacht gehad, geen probleem we lagen lekker warm onder het dekbed en bij het opstaan had ik de kachel al aangezet. Voordeel van de kou is dat, als we eenmaal buiten de camper zijn, we kunnen genieten van een weliswaar frisse, maar ook een mooie zonnige ochtend.

We gaan vandaag Ahaus weer verlaten, maar eerst wordt de dieseltank gevuld tegen een literprijs van € 1,069 lekker goedkoop dus. Ik heb zelfs prijzen gezien van € 0,95/ltr maar dan moet je op het juiste tijdstip daar zijn, want die prijzen zijn maar van korte duur.

Wij gaan weer huiswaarts want ik heb met een telefoontje te horen gekregen dat ik zondag de kanoles moet overnemen, daar mijn mede kano-instructeur haar enkel heeft gebroken. Om terug te moeten rijden is voor ons geen probleem want we hebben toch al plannen om volgende week meer zuidwaarts Duitsland in te rijden.

Na een rustige rit van een dik uur komen we in de directe nabijheid van Arnhem, in Westervoort aan. We vinden hier bij een sportpark een grote parkeerplaats met enkele voor campers gereserveerde vakken. Het bevalt hier prima, we staan alleen en hebben geen hinder van de verderop parkerende personenauto’s. Want een ding vinden we belangrijk in deze tijd, ruime afstand met anderen. Na de middag lopen we even naar het centrum en kunnen constateren dat Westervoort weinig te kort komt met het winkelaanbod, wat je nodig hebt is voorhanden. De rest van de dag wordt doorgebracht met lezen, wandelen door de omgeving en lekker niets doen.

Zaterdag 3 oktober

Over deze dag kunnen we kort zijn, we vertrekken om 9.30 uur en parkeren 2 uur later onze camper op zijn vaste plekje bij huis. We halen enkele spulletjes uit de koelkast, nemen de vuile was mee en laten de rest in de camper want maandag gaan we weer verder.

DEEL 2

Maandag 5 oktober

Het was best wel lekker om even thuis te zijn, gisteren heerlijk met de kano gevaren en een leuke les met de cursisten gedraaid. Vandaag gaan we dus weer terug Duitsland in want daar is het in deze Coronatijd nog steeds het best vertoeven. Wel blijven we dicht in de buurt want vrijdag moeten we helaas terug zijn voor een droevig afscheid.

We willen wel eens ontdekken wat er aan campermogelijkheden in de buurt geboden wordt en rijden voor de eerste stop richting Mönchen-Gladbach. Ten zuiden van deze grote stad vinden we in Wickrath een grote parkeerplaats in het groen. De parkeerplaats sluit aan op het grote Schlosspark van het kasteel met zijn mooi aangelegd park met vijvers en grachten. Loop je door het park dan ben je direct in het centrum en vindt je diverse winkels en horeca.

We hebben vandaag een beetje zon met een temperatuur van slechts 14 graden. Later op de middag neemt de bewolking toe en krijgen we zelfs lichte regen als we door het park aan het wandelen zijn. Bij het kasteel zijn diverse paardenstallen en een manege en schijnt het mij dat het hier een hippisch centrum betreft, want diverse borden en wegwijzers verwijzen naar paardensport gerelateerde zaken.

Dinsdag 6 oktober

Vannacht hebben we veel regen en harde wind gehad en gelukkig is het in de loop van de morgen droog geworden. Dat het hier een hippisch centrum is, kunnen we zien aan de diverse paardenaanhangers en zelfs enkele voor paarden ingerichte vrachtauto’s die hier paard en ruiter lossen waarna ze naar het kasteel gaan. Zo hebben we tussen het lezen door genoeg te zien deze morgen. Na de lunch gaan we het centrum eens bekijken en stellen vast dat het wat ons betreft niets bijzonders is; we zijn dan ook al snel uitgekeken en maken nog een mooie wandeling door het park.

Woensdag 7 oktober

Het is al 11.45 uur als we Wickrath gaan verlaten. Eerst even goedkoop tanken voor € 0,95 per ltr. En dan richting Wassenberg want daar is een camperplaats, waar we onze toiletcassette kunnen legen. Om op deze camperplaats te blijven staan trekt ons niet. Je staat hier op een industrieterrein bij een overdekt zwembad, te ver van de plaats zelf en niets uitnodigend in de directe omgeving. We besluiten dan ook naar een andere plaats op zoek te gaan. Het is niet ver en lijkt ons wel leuk, we gaan naar Brunssum. Als we daar aankomen zien we reeds enkele campers op de mixparking staan. Als we ons plekje hebben ingenomen zien we dat we naast een park staan met wandelpaden, een grote waterpartij en speelgelegenheid, er is zelfs een mini spoorbaan door het park aangelegd. Kortom, in de zomer zal het hier best druk zijn en een ideale camperplaats voor gezinnen met kleine kinderen. Nu is het heerlijk rustig en dat vinden wij dan weer fijn.

Ook wij maken gebruik van de gelegenheid om het park door te wandelen en genieten van de natuur, het mooie weer en het alleen zijn. We vinden zelfs een heksenkrans en een in de boom terug getrokken heks.

Donderdag 8 oktober

Vannacht hebben we regen gehad maar bij het opstaan is het droog. De morgen wordt hoofdzakelijk doorgebracht met lezen en na de lunch gaan we in Heerlen op familiebezoek.

Tegen zes uur zijn we weer thuis en staat de camper op zijn vaste parkeervak.

DEEL 3

Zaterdag 10 oktober

Na een minder leuke dag gisteren maken we ons vandaag klaar om weer op stap te gaan. Zoals al eerder gezegd zullen we nu iets zuidelijker Duitsland in gaan en is ons oog gevallen op de plaats Mendig in de buurt van Koblenz. De reis erheen is snel verteld, thuis direct de snelweg nemen en 2 uur later bij de afrit naar Mendig en Maria Laach de snelweg weer verlaten. We zijn hier in de Vulkaan Eifel, waarvan bij Maria Laach een grote krater zichtbaar is, weliswaar gevuld met water, maar het is een oude vulkaan.

In Mendig staan we op een speciaal voor campers aangelegde camperplaats met voorzieningen. Als we om 13.40 uur hier aankomen staat het bomvol waardoor wij de camper in het midden van het terrein neerzetten om af te wachten of er nog campers vertrekken. En dat blijkt na een half uur al zo te zijn, de een na de ander vertrekt, maar wij blijven staan waar we staan, want de vrijgekomen plaatsen hebben geen satelliet ontvangst.

De plaats staat te boek met 10 officiële camperplaatsen, maar tegen de tijd dat wij de deur dichtdoen voor de avond tel ik er inmiddels 21. We bevinden ons hier duidelijk in een toeristisch gebeuren want het is allemaal “Vulkaan” om ons heen met zelfs een echt Vulkaanmuseum tegenover ons. Het loopt hier dan ook af en aan met bezoekers, die voornamelijk uit gezinnen met kinderen bestaan. Mede daarom heb ik het bezoek aan het museum aan mij voorbij laten gaan, teveel kinderen met het mogelijke gevaar van Coronabesmetting. Wel heb ik tijdens de kleine rondwandeling op korte afstand van de camperplaats al de groeve bekeken waar men vroeger basalt deed delven.

Zondag 11 oktober

Vandaag blijven we hier staan. Wel verplaatsen we de camper naar een vak aan de zijkant waar we veel ruimte hebben en goede tv ontvangst. In verband met een voetbalwedstrijd loopt op het eind van de ochtend de parkeerplaats al aardig vol met personenauto’s, die op zeker moment op werkelijk elk vrij gaatje hun voertuig parkeerden. Of iemand daardoor ingesloten raakt, dat boeit niet, als ze maar op tijd bij de wedstrijd zijn. Wij keken niet naar het voetbal maar naar de F1 op de tv. Uiteraard hebben we de plaats zelf ook bekeken en waren daar heel snel mee klaar. Wel denk ik dat er buiten het centrum nog een groot aanbod aan winkels moet zijn, want daar is de plaats toch weer te groot voor.

Maandag 12 oktober

Ik had gelezen dat de plaats Mayen de moeite van het bezoeken waard is, nou dat gaan we dan doen. Het is slechts een kleine 10 km, dus dat hebben we zo gefikst, maar eerst gaan we in Mendig LPG tanken, zodat de koelkast en verwarming voorlopig weer genoeg gas hebben.

In Mayen vinden we een mooi aangelegde strook met parkeervakken tussen grote loofbomen en een verzorgd sanistation. Wij legen onze tanks en vullen de watertank bij, zodat we komende dagen nergens naar om hoeven te kijken. Als we op de door ons gekozen parkeervak staan, begin ik me zorgen te maken over de satellietontvangst en ja hoor, geen ontvangst door de bomen. Ondanks dat het hier een mooi stekje is met aan onze achterkant de Lidl en op korte afstand van het centrum met zijn imposante stadmuren, gaan we toch weg want ik wil vanavond persé tv kijken. Eerst rijden we naar Monreal, een plaatsje verscholen tussen 2 bergwanden met een zgn camperplaats, die niets anders blijkt te zijn dan een verwaarloosde parkeerplaats bij een voormalig treinstationnetje. Nee, niet voor ons en ook nog eens geen tv door de bomen rondom, dus verder. Waar gaan we heen, geen idee, dan maar eerst koffie.

We hebben besloten naar Cochem aan de Moezel te rijden en zullen daar wel zien waar we uiteindelijk aankomen. De weg naar Cochem is om van te genieten, mooie natuur en het gaat omhoog en omlaag met uiteindelijk een lange afdaling naar de Moezelvallei. We rijden door het centrum van Cochem en verwonderen ons er over hoe druk het is met allemaal toeristen. De beoogde camperplaats blijkt niet veel voor te stellen en is bezet door personenauto’s van de druivenplukkers, die daar aan het werk zijn. Eerst maar een boterham eten en dan gaat het verder. We rijden een mooi stukje langs de Moezel tot we in Senhals bij Senheim aankomen en parkeren daar onze camper op een prachtplek met de neus naar de rivier. Mooi uitzicht, direct aan het water met voorbij varende boten en heerlijk rustig. Mooier kan bijna niet. Senhals zelf hebben we doorgelopen en geconstateerd dat het in het toeristenseizoen wel druk zal zijn met overnachtingen, maar dat het nu bijna uitgestorven is. Voor ons geen probleem. Dit is wat we zoeken in deze vervelende tijd, ver weg van de mensenmassa. We hebben vandaag een zonnige dag met af en toe een kort buitje dat op het eind van de middag overging in gestage regen, het zei zo, we zitten binnen.

Dinsdag 13 oktober

Als we opstaan hangen er wolken om de wijnhellingen. Om 9.45 uur verlaten we na een heerlijke nachtrust Senhals en stoppen een kwartier later bij Bremm, waar we aan de voet van de wijnberg de camper op een parkeerplaats zetten. Ook hier hebben we zicht op de rivier en achter ons een steile bergwand met druivenstokken. Er loopt hier een wandelpad naar boven, naar de zgn. Klettersteig en dat willen we dan wel doen. Na een stevige wandeling de hoogte in kunnen we de Moselschleiffe bewonderen. Het is mooi om van grote hoogte te zien hoe de rivier zijn weg baant door het dal. De rest van de dag wordt doorgebracht met het dorp zelf te bewonderen en lekker lui in de stoel lezen en muziek luisteren. Wat kan het leven toch op een eenvoudige manier mooi zijn.

Woensdag 14 oktober

Omdat we het hier aan de Moezel erg druk vinden willen we eens kijken hoe het aan de Rijn is gesteld. We hebben onze keuze op Oberwesel laten vallen en een leuke route daarheen gepland. Na een mooie tocht met tussenstop voor de lunch komen we in Oberwesel aan en hebben daar de keuze uit 2 mogelijkheden, een overvolle aftandse camping of een druk bezette parkeerplaats naast een speeltuin aan de Rijn. We hebben de camper op het parkeerterrein geplaatst en zijn eerst eens de plaats ingelopen, mooi maar er is niets te doen. We besluiten een boerderijcamping op te zoeken in de buurt van St. Goar want of we hier op de parkeerplaats € 8,= moeten betalen met niets of we staan voor dat zelfde geld boven op een berg bij een ponymanege met slechts enkele campers om ons heen, nou dan is de keuze gauw gemaakt. Om 17.15 uur melden wij ons na een forse klim vanuit St. Goar bij de campinguitbaatster in Bieberheim. Het is bewolkt en regent licht, dus even een korte wandeling rondom en dan wordt het al etenstijd en zitten we lekker en warm in ons mobiele huisje.

Donderdag 15 oktober

Als wij om 11 uur vertrekken hangt er nog een flinke mist over de berg, het omlaag rijden gebeurt dan ook met de nodige voorzichtigheid. Waar gaan we heen? We hebben gisteravond eens goed naar de mogelijkheden gekeken en besloten toch maar weer terug te gaan naar de Moezel. We hebben enkele camperplaatsen opgeschreven en gaan die eens bekijken. Via de kortste en snelste route rijden we naar de A61 en dan naar de Moezel. Als 1e stop hebben we Alken, vol en niet veel bijzonders, dan Brodenbach, deze cp is geen cp maar een parkeerplaats voor buurtbewoners. Als 3e optie heb ik Müden staan, maar dat is aan de andere kant van de rivier, dus terug naar Alken en de brug over. We rijden nu aan de kant van de rivier waar beduidend minder toerisme is en dat is merkbaar. De meeste parkeerplaatsen zijn nagenoeg leeg. Wij stoppen op een mooie parkeerplaats in Hatzenport om een boterham te eten en staan, zoals op veel plaatsen hier met de neus naar de rivier en achter ons de wijnberg. Dat er hier iets te doen is, nee, nog geen café of restaurant dat open is. Niet dat we daar naartoe willen, maar het geeft wel een beetje sfeer. Dus besluiten we om toch maar weer verder te gaan en wel naar onze 3e optie Müden. Hier vinden we een parkeerplaats voor campers in een parkachtige omgeving voor de stadsmuren van het wijnplaatsje, want wijn is wat hier de klok slaat. Tijdens onze verkennende wandeling door het plaatsje kunnen we constateren dat bijna ieder huis wel iets met wijn te maken heeft. En natuurlijk hebben we op onze standplaats weer zicht op de rivier en als extra ook nog eens een sluis pal voor ons. Tegen dat het donker wordt begint het behoorlijk af te koelen en trekken wij ons terug in ons lekker warme onderkomen.

Vrijdag 16 oktober

Vandaag gaan we langzaam aan noordwaarts. We rijden binnendoor naar Mayen en stoppen daar om boodschappen te doen bij de Lidl (achter de cp) en drinken koffie met een heerlijke appelflap. De bedoeling van vandaag was om in het Ahrtal een camperplaats te nemen. Dat zou dan weer een geheel andere omgeving zijn dan wat we tot nu toe hadden. Onze keuze was gevallen op het plaatsje Mayschoss. Vanaf de afslag van de A61 hadden we al in de gaten dat hier wel eens druk zou kunnen zijn gezien het aantal campers dat we zagen rijden. Maar goed wij komen in Mayschoss bij de camperplaats aan en mogen helemaal achteraan bij het keerpunt de camper stallen. Dat doen we dus niet, want gegarandeerd, als je terugkomt van een wandeling heb je schade aan de camper, zonder een vriendelijk briefje onder de ruitenwisser. Dus wegwezen hier, we gaan alle camperplaatsen bekijken op de terugweg richting snelweg. Resultaat, nihil, alles vol en dan ook nog eens stampvol, hutje mudje naast elkaar. Corona, wat is dat? Ons niet gezien. Wij gaan naar de andere kant van de A61 en wel naar Sinzig. Hier staan we op een grote parkeerplaats naast het plaatselijke Schloss met een mooie Schlosstuin waar het goed wandelen is. De plaats zelf heeft een aangenaam centrum met een lange winkelstraat en voldoende horeca. Ons bevalt het hier.

Zaterdag 17 oktober

Vandaag gaat het verder huiswaarts met nog 1 overnachting, want we willen in de loop van de zondag thuis zijn. Eerst worden er kilometers gemaakt om een beetje afstand op te bouwen. In de buurt van DĂĽren gaan we kijken wat er aan camperplaatsen geboden wordt. DĂĽren zelf valt voor ons af, we gaan in Julich kijken, maar dat is helemaal niets. Daar hebben ze de bestaande camperplaats vanwege de drukte maar uitgebouwd met het naastgelegen evenementen terrein. Wat een drukte en dat in deze Coronatijd. We gaan verder en komen heel dicht bij huis, in Heinsberg. Hier is een kleinschalige en zeer fraaie camperplaats gelegen aan een waterpartij gesitueerd. Maar ook hier, alsof er geen besmettingsgevaar bestaat, ze staan met de camper hier dan weliswaar een ietsje meer verspreid, maar dat wil niet zeggen dat de mensen dat ook doen. We zagen alleen maar groepjes mensen dicht op elkaar staan te kletsen, nou lang leve Covid-19! Wij doen daar niet aan mee.

En nu, wat doen we op zulk korte afstand van huis. Juist we gaan de dieseltank vol gooien (€0,989/ltr.) en rijden naar huis. En zo kan het gebeuren dat we ondanks onze planning een dag eerder thuis zijn en klokslag 4 uur de sleutel uit het contactslot trekken op onze vaste plek naast het huis.

In een tijdsbestek van 3 weken zijn we door omstandigheden enkele malen terug naar huis gemoeten en zijn daardoor slechts 16 dagen onderweg geweest. Gelukkig hadden we al gekozen voor een vakantie dicht bij huis, maar dat dit zo noodzakelijk was, dat hadden we niet voorzien.

In totaal hebben we 1205 kilometer afgelegd.