Le-Loup-Bleu.reismee.nl

EEN PAAR DAGEN AAN ZEE

EEN PAAR DAGEN AAN ZEE

Met de kanoafdeling van RWV Nautilus brandingvaren in Katwijk aan Zee

Donderdagavond 17 september

Deze avond worden in de thuishaven in Roermond eerst de kano’s en de verdere uitrusting op de kanokar geladen, zodat die morgen klaar staat en door Rob meegenomen kan worden naar Katwijk aan Zee.

Ja de kano’s gaan naar de kust, want we gaan dit weekend samen met enkele Nautilusleden met de kano in de branding varen aan het strand van Katwijk aan Zee.

Onze plaatsen op camping “De Zuidduinen” zijn gereserveerd en betaald, alleen jammer dat 3 leden met hun partner hebben afgezegd vanwege de Corona uitbraak in de Haaglanden, waar Katwijk ook onder valt. Jammer, maar begrijpelijk.

Vrijdag 18 september

Voordat we zelf kunnen vertrekken hebben wij nog het een en ander te doen, zodat we pas om 15.00 uur gaan rijden.

Ondanks dat het vrijdagmiddag en spitsuur is verloopt de reis redelijk. We hebben weliswaar file maar hoeven niet stil te staan. Toch doen we er bijna 3 uur over, voordat we ons melden bij camping De Zuidduinen. Het weer laat zich hier van de goede kant zien, de zon schijnt en we hebben ca. 20 graden met een zwak windje.

We staan zoals ieder jaar op een grasveld dicht bij een (loop)uitgang die direct naar de boulevard en het strand gaat. Als wij aankomen op het voor ons gereserveerde gedeelte van de camping zien we dat Rob al is gearriveerd en zijn bus en tentuitspanning al klaar staan. Wij zetten onze camper zo neer dat, als de rest is gearriveerd, we een mooi vierkant maken.

Als we gesetteld zijn pakken we de fiets en gaan naar Claudia en Rutger om samen te eten.

Het is reeds donker als we terugkomen en zien dat de anderen inmiddels ook zijn gearriveerd en hun onderkomen hebben opgezet. We staan nu met een camper, een kampeerbus, een grote gezinstent en een 2 persoonstent. Het ziet gezellig uit met de fraaie verlichting en de gezellige dis bij Rob, waar we natuurlijk bij aanschuiven en de rest van de avond blijven plakken.

Zaterdag 19 september

Voordat ik me ga bezighouden met het kanoën ga ik eerst samen met Claudia en Rutger de historische markt aan de haven bezoeken. Hier liggen diverse oude vrachtschuiten en slepers afgemeerd en op de kant zijn de nodige vrachtwagens op leeftijd in alle soorten, maten en uitvoeringen te bewonderen. Natuurlijk wordt het geheel gelardeerd met de nodige kramen waar van alles te koop wordt aangeboden. Al met al gezellig. Als ik terugkom en bij de camper rondloop is het merkbaar dat het bij iedereen kriebelt; we willen die boten in het water! Het duurt dan ook niet lang voordat we de kano’s gaan afladen en ons omkleden om te gaan varen. We hebben allemaal een wetsuit aan met daarover een anorak die ons moet beschermen tegen de wind want we hebben 4 bft landwind met zon en een temperatuur van 21 graden. Natuurlijk dragen we allemaal buiten een wetsuit en anorak ook een drijfvest en een kanohelm voor de veiligheid.

In colonne dragen we 10 kano’s 2 aan 2 of op een karretje naar het strand en maken ons klaar om de branding te trotseren. Nu, dat trotseren valt anders wel mee, echt hoge golven staan er niet door de ebstroom en de landwind, maar wel genoeg om lekker te spelen en goed om te wennen aan het brandingvaren voor de nieuwelingen onder ons. Ook de nieuwe Sit-on-top kano die we hebben meegenomen heeft over belangstelling niet te klagen, vooral bij de jeugd is hij erg in trek. Er wordt driftig geoefend om de kleine brandinggolven te bedwingen, met wisselend resultaat weliswaar, omslaan met de boot hoort nu eenmaal bij het brandingvaren. Rob blijkt een goed voorbeeld te zijn wat een beetje teveel lef aan resultaat geeft. Ook Claudia en Rutger komen kijken en laten ons zien dat je met een supboard makkelijk de golven kunt nemen. Wie wil mag het ook proberen en zo zit ik dan ook in no time op het board, eerst op mijn knieën om te wennen, maar kan me zowaar even later staande voortbewegen ondanks de golven. We blijven ruim 3 uur, afgewisseld met enkele pauzes, met de golven spelen, waarna we het voor vandaag wel genoeg vinden want onze lege magen roepen voor voedsel en het lichaam voor energie.

De rest van de middag en avond wordt gezellig met z’n allen, samen in ons eigen vierkantje, doorgebracht.

Zondag 20 september

Een eerste verkenning aan het strand geeft aan dat het vandaag pas echt leuk kan gaan worden, er staat een aardige branding met golfhoogtes van ca. 60 tot 90 cm. Ook vandaag hebben we niet te klagen over het weer, zon, 22 graden met een lekker windje van 4 bft, die nu eens uit de goede hoek komt. Wel hebben we nog te maken met het tij, waardoor door de ebstroom de golven niet al te hoog worden, maar dat gaat met de tijstroom vanzelf veranderen.

Iedereen wil zo snel mogelijk het water op en ik zie links en rechts al de eerste kano’s door de golven schieten. Als eerste boot neem ik vandaag de zeekayak en vaar daarmee tot voorbij de branding waar het heerlijk deint. Om door de branding heen te varen moet ik golven van ca. 90 cm trotseren, wat me bij iedere golf een royale douche oplevert. En dan gaat het terug naar het strand, surfen op de golftop en zorgen dat je niet door de golf wordt omgeduwd. Een keer gaat het bijna mis, de kano is bijna niet te houden en loopt uit het roer waardoor ik dwars op de golf kom te liggen en dreig om te slaan, maar ik kan me nog net redden door een halve Eskimorol uit te voeren. Mazzel hebben! Toeval of kunde, wie zal het zeggen, vandaag ga ik niet kopje onder, terwijl ik om me heen de een na de ander ongewild onder een golf door zie gaan, om even later op het strand zijn boot leeg te maken. We wisselen regelmatig van boot en ook de Sit-on-top staat weer vol in de belangstelling. Op het laatst zijn Jolien en Twan er bijna niet meer vanaf te krijgen. Hoewel, ze liggen vaker er naast dan dat ze er op zitten, fun! Ook wordt er wederom gretig gebruik gemaakt van het aanbod van Claudia om het supboard te proberen, wat zeker niet meevalt met deze golven.

Na 2 uur is iedereen bekaf en wordt de boel bij elkaar gepakt en gaan we terug naar de camping. Het is ook alweer ver over etenstijd, dus werk aan de winkel voor de koks.

Na de koffie en de gezellige babbel wordt het om 15.30 uur langzaamaan tijd om de spullen in te laden. Hier leert Judith (met goed resultaat) nog even snel hoe ze een kano moet opbinden en als alles gereed is wordt de terugreis aangevangen. Wij blijven hier met de camper staan, gaan vanavond met Claudia en Rutger bij het Kattukkerzand eten en rijden morgen naar Hoek van Holland.

Maandag 21 september

Vandaag is het weer identiek aan het weekend, lekker zon, 22 graden en een lichte windje.

Op ons gemak maken wij ons klaar om te vertrekken en verlaten om 10.30 uur de camping met bestemming Hoek van Holland. Hier aangekomen vinden we op de Boulevard voor ons geen vrije plaats op de voor campers gereserveerde plaatsen. Dan maar tijdelijk op een grote parkeerplaats op het einde van de Boulevard parkeren en wachten tot iets vrij komt. Nou dat is uiteindelijk niet gelukt, dus blijven we staan waar we staan met het risico dat we door de Hermandad worden weggestuurd. Daar is het gelukkig niet van gekomen en we hebben heerlijk geslapen.

Als we dan toch moeten wachten en ook nog eens direct bij de toegang naar de pier staan, ja dan gaan we natuurlijk over de pier wandelen, ofwel pierewaaien. Ik weet niet hoelang die pier is, maar ik schat hem toch gauw op minimaal 1000m, als het niet meer is. Het is stralend weer, niet al te druk om ontspannen te kunnen wandelen en de grote zeeboten varen op enkele honderden meters afstand langs je; wat wil je nog meer.

Dinsdag 22 september

Omdat we met de bezitters van een camper hadden afgesproken, konden wij reeds om 9.30 uur onze camper op de camperplaats aan de Boulevard zetten. We staan hier met enkel een groot gazon tussen ons en het water en hebben daardoor vrij zicht op de voorbij varende scheepvaart.

En varen dat doen ze hier, het vaart in alle types en uitvoeringen van en naar de zee. Ook hebben we vanuit de camper een goed zicht op de voorbij varende schepen en de overkant, de Maasvlakte, met zijn gigantische kranen en immens grote containerschepen, tankers en bulkschepen. Je raakt niet uitgekeken, het is alsof er een film voor je wordt afgedraaid. Natuurlijk zetten wij onze gemakkelijke stoel op het grasveld, tafeltje erbij met wat lekkers erop, hemd uit, korte broek aan, wat wil je nog meer in september! Ja zo krijgen we de dag wel door.

Woensdag 23 september

Na het mooie weer van de laatste tijd moet het wel eens omslaan en dat is voorspeld voor vandaag. Het is grijs en fris als we onze neus buiten de camper steken en het zal volgens de weersverwachting tegen de middag gaan regenen met een temperatuur die niet boven de 18 graden zal komen. Diezelfde weersverwachting zegt ook dat het in Limburg nu mooi weer is en pas tegen de avond zal veranderen, wat doen we dan nog hier als we toch de bedoeling hebben om vandaag naar huis te gaan? Juist rijden met dat ding. Om 10 uur verlaten we Hoek van Holland met lichte regen en kou en zodra we de kust hebben verlaten hebben we weer zon en die blijft bij ons tot we om 11.30 uur thuis zijn. Thuis is het nog aangenaam met de zon en kunnen we op ons gemak en droog de camper uitladen.

We kunnen terugkijken op een heerlijk lang weekend, samen met onze kanovrienden en verheugen ons nu al op het derde weekend van september van volgend jaar.

Ton Dohmen

Een mooi en boeiend verslag waar de golven vanaf spatten,
Wij wensen jullie nog veel vaar en camper plezier.

Ton en Olga

Jo Dohmen

Ik zal jullie een paar foto's sturen om het beeld compleet te maken