Le-Loup-Bleu.reismee.nl

MEIVAKANTIE DEEL 2

MEIVAKANTIE DEEL 2

Zoals in het vorige deel reeds vermeld zijn we vandaag, vrijdag 29 mei, in het plaatsje Zuidbroek aanbeland vlak in de buurt van Veendam en niet ver van de plaats Groningen. Het is de bedoeling dat we hier tot en met maandag, 2e Pinksterdag, blijven staan want tijdens de Pinksterdagen een andere plek zoeken lijkt me niet zo geslaagd vanwege een te verwachte drukte met campers. We staan hier met de neus van de camper direct aan het Winschoterdiep en zien met regelmaat scheepvaart voorbij komen. Ja altijd maar die bootjes, we kunnen ze niet missen.

We staan hier op een parkeerplaats met 3 extra vakken voor campers naast een cultureel centrum en een daar naast gelegen jachthaven. Het centrum van Zuidbroek heb je snel gezien, er is een supermarkt en enkele restaurants en dan heb je het wel gehad. De rest van de dag wordt doorgebracht met luieren in de tuinstoel met een boek en een verkennend rondje naar het centrum en de supermarkt die slechts op 200 m afstand van de camper liggen, dus dat was alweer snel gedaan.

Zaterdag 30 mei gaan we met de fiets naar Veendam en nemen in het gezellige centrum een lange rustpauze. De terugweg gaan we via de bekende fietsknooppuntenroute die ons om een grote zandafgraving, die als open strandbad is ingericht, leid. Vervolgens gaat het dwars tussen de greens door van een golfclub om uiteindelijk bij een mooi veengebied uit te komen waar we ook weer doorheen rijden voordat we weer terug zijn bij de camper. Het blijft de hele week al onveranderd aangenaam zonnig met waardes van 19 tot 23 graden, dus best wel lekker met fietsen of gewoon in de stoel zitten en genieten van het niets doen. Wel krijgen we vandaag steeds meer wind, zo dusdanig dat we niet alleen voor de zon schuiven met de stoel, maar ook voor de wind.

Ook vandaag, 1e Pinksterdag, is de wind nog duidelijk teveel aanwezig, heeft zelfs toegenomen en dat is jammer want voor vandaag had ik gepland om op het kanaal te gaan suppen, helaas. Buiten vanmorgen anderhalf uur sporten en een beetje wandelen door de buitenwijken hebben we vandaag niet veel gedaan, als dat zo door gaat word ik nog lui.

Vandaag, 2e Pinksterdag, verschilt niet veel van de andere dagen en het wordt tijd dat we morgen verder trekken want nog een dag niets doen hou ik niet meer vol, gelukkig heb ik een spannend boek en krijg daar de tijd mee om.

Het weer is ook aan het veranderen, de wind heeft duidelijk afgenomen en het gaat rap naar 25 graden. De Pinksterdagen zijn voorbij en het gaat rondom ons weer allemaal zijn gangetje op deze zonnige dinsdag, de eerste dag van de nieuwe maand juni. Wij rijden vandaag eerst Friesland in en wel naar het plaatsje Langweer waar we bij een jachthaven dachten onze tanks te legen, nou dus mooi niet dankzij de Corona maatregelen. Stom had ik natuurlijk kunnen weten! De weg erheen was al een crime, veel te smal voor 2 auto`s, laat staan als we een vrachtauto tegen komen wat gelukkig maar een keer gebeurd. Ja dan moeten we allebei tussen de bomen in de berm en hèèèèl langzaam elkaar passeren. Maar nu moeten we weer die weg terug. Gelukkig gaat het allemaal goed doordat er een vrachtauto voor ons rijd en daarmee voor ons de weg vrijmaakt. Inmiddels is het middag en gaan we eerst maar eens een hapje eten en kijken waar we vandaag heen gaan. Het is Workum geworden, een plaats aan het IJsselmeer waar ik nog niet eerder ben geweest. Als we op de camperplaats aankomen kunnen we kiezen uit 2 van de 24 plaatsen. Het staat hier met gepaste (Corona) afstand vol. We staan hier bij een voormalige veehouder die voor zijn hobby en de diepvries nog 2 koeien en wat kippen heeft rondlopen. Ik heb ze maar gelijk van de laatste eieren afgeholpen, lekker kakelvers zo uit het hok geraapt. Als we goed geïnstalleerd zijn en ik samen met de eigenaresse door de schuur loop zie ik daar een kano liggen, een Sit on Top. Op mijn vraag of ik de kano kan huren krijg ik als antwoord, je neemt hem maar zolang je wilt. Dus dat was gelijk de zwembroek aan en in het water met dat ding, heerlijk eindelijk weer kanoën na 2 weken niets doen buiten een beetje fitness bij de camper. Omdat het al later op de middag was heb ik eerst maar eens een verkennend tochtje gemaakt. Eerst maar eens een half uur richting een oude molen waar verder nog steeds alles rechtdoor ging, dus terug. Terug bij de camperplaats aangekomen ben ik doorgevaren en kwam na een kleine 10 minuten bij een grote jachthaven. Natuurlijk heb ik hier een beetje rondgekeken, je begrijpt wel, bootjes kijken, het blijft mooi. Daarna weer terug. Het is een 2 persoons kano waar je niet inzit, maar bovenop in een voorgevormde zitting. Het ding laat zich zwaar varen, mede omdat het een 2 persoons is, maar dat mag de pret niet drukken en het mooie is dat ik niet nat ben geworden hoewel dat bij zulk een boot al snel gebeurd.

Het is vandaag woensdag en voor het Coronatijdperk was dat mijn vaste trainingsdag. Dat komt dus goed uit want ik ga nu een rondje om Workum varen. Ik had even op Google Maps gekeken en zag dat ik helemaal om Workum heen kan varen. Het is ideaal weer met 25 graden en een enigszins bedekte zon zodat ik, mede doordat ik me heb ingesmeerd, niet bang hoef te zijn om te verbranden. Het is een mooie tocht geworden van 2,5 uur peddelen die goed de plaats met het oude centrum en de nieuwbouwwijk laat zien. Na het kanoën lieten de verse eieren zich goed smaken. Als dessert hadden we gedacht om bij de, aan de andere kant van het kanaal gelegen, IJsboerderij een ijsje te halen. Als we naar de blokhut lopen waar het ijs verkocht wordt worden we door 2 jonge dames tegelijk op een redelijk onvriendelijke manier terug gestuurd, want in deze Coronatijd moeten we met de auto via een andere kant binnenrijden. Wij zijn te voet jonge dame, ja dan moet u evengoed via de andere kant, krijgen we als antwoord. Oké, maar ik heb niet gezien dat we zo om moeten lopen. Blijkt er een piepklein bord te staan die aanduid dat het de uitrit is, waar toevallig een bakfiets met een groep kleuters en ouders voor staat zodat wij het niet hebben gezien. Nou, nu we toch hier staan kunt u ons evengoed een ijsje geven want er staat niemand te wachten. Nee dus, we moeten omlopen en afstand houden. Inmiddels is de zin in ijs al naar het vriespunt gedaald. Tegen beter weten in lopen we dan maar even 50m om en willen onze bestelling doorgeven. Als we naar de blokhut lopen worden we zowat omver gelopen door een oudere dame die daar ook werkzaam is en de bazin blijkt te zijn. Als we hier iets van zeggen krijgen we wederom een grote mond en blijkt dat de appel niet ver van de boom is gevallen. Uiteindelijk zijn we zonder ijs terug gelopen en werd het ondanks dit Friese mineurstukje een heerlijke dag vandaag.

Niet omdat het ons niet bevalt, maar omdat we zaterdag in Katwijk aan Zee willen zijn, gaan we vandaag, donderdag 4 juni, vertrekken. Na een uitvoerig afscheid van de uiterst sympathieke camper uitbaters en een vrijwillige bijdrage in de brievenbus gedeponeerd te hebben, rijden we richting Afsluitdijk. We gaan naar Den Oever aan de andere kant van het IJsselmeer, naar een speciaal voor campers ingerichte parkeerplaats. Als we aankomen hebben we mazzel, er is nog slechts een plek vrij. We staan hier met de neus op de invaart van de Lorentz sluis en kunnen in de verte de Waddenzee zien. Op de parkeerplaats staat ook een viskraam, dus is het niet moeilijk raden wat wij een half uur na aankomst als lunch eten. Tijdens dat heerlijke maaltje zie ik dat er zich golven ontwikkelen op het water en de wind aan het toenemen is. Ook laat de regen zich niet onbetuigd en beginnen we ernstig te bedenken of we hier wel goed staan. Als we op de telefoon naar het weerbericht en op Windfinder kijken weten we het zeker, we gaan hier weg. Het weekend voorspeld enkel harde wind bft 6 en regen en dat vinden we niet leuk om dan een paar dagen aan de kust te staan. Na overleg met Katwijk besluiten we, nu het weer nog een beetje redelijk is, onze vakantie af te breken en naar huis te rijden want de voorspelling voor de komende week is ook niet bijzonder, wind, regen en lage temperaturen. En zo gaan we geheel onverwacht terug naar het zuiden. Omdat het donderdag is en nog pas 13.30 uur als wij vertrekken hebben we denkelijk geen last van files op de A7 en A2. Tijdens het rijden besluiten we via de A15 en A73 te rijden want de A2 in Eindhoven heeft inmiddels door een ongeval wel een file met lang oponthoud. Na drie en half uur lekker ontspannen rijden komen we rond 17.00 uur thuis aan.

We waren slechts 17 dagen onderweg en hebben 997 km gereden