Le-Loup-Bleu.reismee.nl

DE BELGISCHE ARDENNEN

DE BELGISCHE ARDENNEN

In Huy zijn we nog een dag extra blijven liggen. Ik wou graag de citadel bezoeken, maar dat kan enkel met een kabelbaan die niet in bedrijf was of met de auto de berg op; laten we die nu niet bij ons hebben. We hebben een mooi plekje op de markt opgezocht en onze dorst gelaafd aan een mooi glas bier, gebrouwen door een pater. Dinsdag 9/6 hebben we eerst nog contact gehad met Navigo omdat we geen GPS ontvangst hadden. Nadat dat keurig was opgelost zijn we om 10.45 uur vertrokken. Het is bewolkt, koud en er staat een wind van een dikke Bft. 5. De sluizen lopen vlot en het is pas 14.30 uur als we in Namen arriveren. We besluiten om dit keer door te varen want ik weet 3 sluizen verder een mooie steiger waar we kunnen overnachten. Om 16.50 uur liggen we vast aan de steiger bij het plaatsje Rouillon en gaan genieten van deze mooie stek. Dat dachten we! Na de 2e vrachtboot die voorbij komt breekt onze ketting waar we als extra zekerheid mee vastliggen en wordt een meerpen finaal verbogen, gelukkig verder geen schade aan de boot. Dus gaan we weer varen, het is inmiddels 18.45 uur en het eten moet maar even wachten. Nadat we de volgende sluis, Hun, hebben gepasseerd zijn we aan de strekdam achter de sluis gaan liggen en hebben daar een rustige nacht doorgebracht. De volgende morgen, woensdag, passeren we op ons gemak nog 2 sluizen en maken aan een steiger voor het VVV-kantoor in Dinant vast. De rest van de dag wordt aan dek en op de steiger in de zon, met een stevige bries van Bft 3-4, doorgebracht. Donderdag blijven liggen en nemen de fiets om een abdij te bezoeken. De abdij van Maredsous, ja die van dat bier, ligt ca. 20 km van ons vandaan. Het eerste stuk gaat langs de Maas tot Anhee, daar gaan we links af en volgen een oude spoorlijn die de bergen ingaat. Het gaat wel omhoog, maar is goed te doen, zeker met een beetje elektrische ondersteuning. Het is een mooi stuk rijden en zo halverwege zien we van die spoorkarren waarop je zelf moet trappen worden verhuurd. Bij de abdij aangekomen stellen we vast dat het restaurant met de eigen producten de meest bezochte locatie is. Wij hebben hier ook geluncht met uiteraard een stevige kroes bier om het eten weg te spoelen. De abdij heeft een eigen kaasmakerij en ze bakken heerlijk brood. Bier wordt hier niet meer gebrouwen, dat gebeurt in Leuven bij Interbrew. Naast deze abdij ligt er nog een, abdij Maredred, hier telen de nonnen allerlei groenten en kruiden die uiteraard ook te koop zijn. Nadat we de abdij van Maredsous van buiten en de kerk van binnen hebben bekeken zijn we in sneltreinvaart bergaf terug gereden met uiteraard nog een tussenstop om het vochtgehalte op peil te houden. Gelukkig gaat het grootste gedeelte van de rit onder de bomen en hebben wij weinig hinder van de zon die vandaag behoorlijk haar best doet, we meten ca. 25 graden. Terug aan boord zoeken we dan ook snel de schaduw op. Morgen gaan we richting grens, misschien blijven we nog een dag in België, maar dan is het definitief Frans wat de klok slaat. Zodra we weer de beschikking hebben over internet volgt het volgende bericht, tot dan.