Le-Loup-Bleu.reismee.nl

FRANKRIJK deel 3

FRANKRIJK deel 3

We zijn samen met de Siro naar Verdun gevaren en hebben verder geen problemen meer ondervonden met het koelwater. Als we 23/6 in Verdun aankomen ligt alles vol en hebben we naast de Devota afgemeerd. Omdat onze planning, om in Consenvoie samen in een restaurantje aan de haven te gaan eten niet was gelukt, gaan we dat hier doen. Restaurants genoeg hier direct aan de steiger. De volgende morgen als de Devota wil afvaren blijkt dat ze zijn stekker er uit hebben getrokken en zijn geusvlaggetje voorop hebben afgebroken en meegenomen. Jammer, maar niets aan te doen. Wij blijven nog een dag liggen en doen niet veel zeker omdat we de vorige keren dat we hier waren alles al hebben bekeken. Tegen de avond heb ik in een nabij gelegen park nog een uur lang de vorm gelopen en wat oefeningen gedaan zodat ik mij heerlijk heb kunnen ontspannen. Tegen de avond verzamelt de Verdunse jeugd zich op de kop van de haven en laat duidelijk blijken dat ze aanwezig zijn, ze liggen duidelijk de bootmensen te klieren en lopen en rennen zonder enige reden de steiger op en af. Als het later op de avond wordt, begint het gedonder, ze proberen op boten te kruipen, trekken stekkers eruit en gooien zelfs een koppelsnoer van de elektriciteitskabel van een boot in het water. Wij hebben met onze voorbuurman afgesproken dat we niet naar bed gaan, voordat dat zooitje ongeregeld vertrokken is en dat was maar goed ook! Tegen 1.30 uur willen ze onze touwen losgooien, maar jammer voor hun heb ik ze daar vanaf laten zien. Het escaleerde zo dusdanig dat het een bedreigende situatie werd, op zeker moment stond ik alleen tegenover een stuk of 15 van die knapen waarvan 1 behoorlijk agressief over kwam, jammer voor hem had ik mij inmiddels teruggetrokken op de opgang naar de steiger en daar zou het dan op man tegen man uitdraaien. Ik heb hem er van kunnen overtuigen dat hij dat zeker niet zou winnen. Marjolein had intussen de politie gebeld. Deze heeft met ons gesproken maar kon niets uitrichten zolang er geen aangifte werd gedaan en de dader bekend was. De bewuste dader verschool zich uiteraard in de groep en was toen de politie daar was natuurlijk even onvindbaar. We zijn verder opgebleven en hebben mogen meemaken dat 3 mannen van Vivians Pub, een café daar ter plaatse, de activiteiten van deze groep schijnbaar zo zat waren, dat ze een uitval naar hen hebben gedaan met resultaat dat we enkelen niet meer hebben gezien en die ’s morgens wel een dik oog of koppijn zullen hebben gehad, echter er waren enkele die er maar niet genoeg van konden krijgen en zijn doorgegaan tot 4.00 uur. Al die tijd bleven de 3 mannen van Vivians Pub buiten zitten en zorgden ervoor dat niemand meer op de steiger kwam. Na een korte nachtrust zijn wij de volgende morgen direct met de eerste schutting van 9.00 uur vertrokken. Jammer voor Verdun, maar als de gemeente hier niet ingrijpt zullen veel bootvaarders Verdun in de toekomst mijden en dat verdient deze mooie stad niet. Wij werden zelfs onderweg in België en Frankrijk al op het probleem geattendeerd. Na 6.00 uur varen komen we in St. Mihiel aan en daar blijkt dat er 2 boten van ca 30m liggen en een platbodem van nog eens een meter of 17, daarbij 3 jachten dus ligt alles vol. Wij meren dubbel af naast een jacht uit Heel, de Maria-Anna en drinken samen gezellig een glaasje. Vrijdag 26/6 varen we samen met de Maria-Anna naar Commercy. Over het weer hebben we niet te klagen het is lekker warm met 27 graden en hebben, voordat we gingen winkelen, eerst wat verkoeling op een terras gezocht. Ze hebben hier in Commercy dichtbij de boot een Aldi en iets verderop een Match en Lidl. Ook het centrum is de moeite waard met het kasteel met de grote tuin van Stanislas en het plein van de paarden. Het begin van de avond werd doorgebracht met BBQ-en en later met genieten van de rust. Zaterdagmorgen zorgen we dat we als eerste om 8.30 uur vertrekken, zodat we om 9.00 uur voor de sluis liggen en de rest van de vaart alleen in de sluis liggen. Jammer, maar als het zo lekker loopt krijgen we met nog 2 sluizen te gaan weer problemen met het koelwater. We varen hier dan ook door een onderwaterbos, alles is potdicht gegroeid. Om 11.00 uur maken we vast aan de steiger van Pagny sur Meuse. Dit is een klein plaatsje met een bakker en groenteboer. Nu eerst de wierfilters weer open krijgen wat nogal wat tijd kost. Later komt de Maria-Anna ook aan en komt bij ons liggen, gezellig. De volgende dag, zondag 28/6 wordt doorgebracht met de kalkaanslag aan de romp wegpoetsen, zwemmen en lekker luieren. Vandaag, maandag 29/6 hebben we de tunnel van Foug met een lengte van 866m, tevens het hoogste punt van onze reis ca. 330m. Daarna 12 sluizen omlaag en nu zijn we in Toul aangekomen. Vanaf nu gaat het enkel nog bergafwaarts tot Koblenz. Hier in Toul blijven we zeker een dag extra liggen en gaan daarna met nog 3 sluizen op het Marne-Rhinkanaal te gaan, de gekanaliseerde Mosel af. Deze is bevaarbaar voor grote schepen, zelfs koppelverbanden van 190 x 12m, met dito grote sluizen. Maar eerst gaan we Toul weer eens bekijken, de kathedraal met zijn wereldberoemde glas in lood ramen wil ik graag weer eens zien en ik wil eens uitproberen of het mogelijk is verdedigingswerken rondom de stad in zijn geheel te bewandelen. Onze plannen om via Nancy de Saar te nemen zijn gewijzigd. Om het koelwaterprobleem met de steeds maar volle wierfilters met onderwaterplanten te omzeilen, blijven we op het grotere water van de Mosel en gaan dan via Liverdun en Pont à Mouzon richting Metz. Daar zal waarschijnlijk het volgende bericht verschijnen.