Le-Loup-Bleu.reismee.nl

FRANKRIJK deel 4

FRANKRIJK deel 4

Als we maandag 29/6 in Toul aankomen ligt de haven tjokvol en ondanks dat de haven enigszins is uitgebreid, is het toch zoeken voor een plekje. We vinden er een en liggen klem tussen 2 zgn. langliggers, wat wel zo makkelijk is dan hoeven we ons geen zorgen te maken dat een van beide morgenvroeg in alle vroegte weg wil. Toeval wil dat de Maria-Anna, die een uur voor ons was vertrokken uit Pagny juist voor ons is aangekomen en aan de zelfde steiger ligt. Uit voorzorg had ik voor de tunnel de lampen klaar gelegd, maar deze waren niet nodig omdat de tunnelverlichting aan was, maar ja, je weet maar nooit hier in Frankrijk. Na de tunnel ging het samen met een Engels jacht de 12 sluizen omlaag en lagen we om 12.45 uur in de jachthaven. Het begint al behoorlijk warm te worden met 28 graden. Volgens de weersvoorspelling krijgen we een hittegolf met 38 tot 40 graden! Veel hebben we verder deze dag niet gedaan als enkel wat kletsen bij de Maria-Anna en een verkoelend drankje genomen op een terras in het centrum. De volgende dag heb ik de kathedraal bezocht en heb een rondje van zo’n 15-20 km om Toul gefietst ondanks dat het warm is, 32 graden, maar het was het goed te doen. Woensdag de 1e juli vertrekken we uit Toul met de bedoeling om maar een klein eindje te varen en in Liverdun weer af te meren. Na 3 kleine sluizen op het kanaal komen we op de La Moselle aan, waar we de eerste grote sluis 190x12m krijgen. Als we na deze sluis in Liverdun aankomen zie ik een kleine kom, omzoomd door bomen die op een hoge helling staan en is het daar door gebrek aan wind nu vroeg in de morgen al snikheet. Gelukkig voor ons zijn 2 Britse jachten al aan het afmeren en is er voor ons geen plaats meer. Met 4 boten ligt de steiger al vol. Doorvarend en 2 grote sluizen nemend komen we in Pompey aan. Frouard aan de andere kant van Pompey aan de Moesel is een grotere plaats maar hier, kort achter de sluis van Frouard, ligt een mooie steiger en is geheel voor ons alleen. Het is inmiddels 14.00 uur dus tijd om te zwemmen want het is nog steeds snikheet met zo’n 35 graden. Blij dat we niet in Toul zijn gebleven want hier hebben we koelte van de wind en kan ik naar hartenlust zwemmen. Tegen etenstijd loop ik het dorp in en kom met 2 originele, op houtvuur gebakken, pizza’s terug. Na een rustige nacht, mede door 3 volwassen mannen die op de steiger zitten te kletsen en de jeugd wegsturen, hebben we besloten hier nog een dag te blijven. De dag word doorgebracht met zwemmen, een beetje wandelen en lezen. Tegen 14.00 uur komen nog 2 jachten erbij en is de steiger vol. Om 16.00 uur meert nog een jacht, de Harmonie uit Berlijn, af en gaat dubbel liggen. Er wordt lustig door de opvarenden en de plaatselijke jeugd gezwommen. Vrijdag de 3e juli vertrekken we samen met de Harmonie naar Pont á Mousson, waar we na 2 uurtjes varen in de jachthaven vastmaken. Het is weer warm, 37 graden! Ook hier blijven we enkele dagen liggen, omdat dit een open haven is waar een heerlijk koel windje door blaast. We verwachten dat het in Metz, onze volgende stop, wel eens druk kon zijn tijdens het weekend. De dag wordt doorgebracht met een bezoek aan de supermarkt en verder is het veel te warm om iets te ondernemen. De volgende dag uitslapen wil niet echt lukken, het is veel te warm. Nadat we enkele vergeten boodschappen hebben gehaald vleien we ons op een terras neer in het centrum, aan een plein met arcade bogen en genieten van de koelte. Na zovele dagen varen is het tijd dat de boot weer eens word gewassen, hij zit behoorlijk onder de vastgeplakte vliegen en spinnenpoep. Het is heerlijk koel om de boot te wassen in deze hitte met een regelmatige douche voor mijzelf. Het is 37 graden als tegen het eind van de middag de windmeter 5 Bft. aangeeft en het desondanks warm blijft, maar wel draagbaar door de wind. Maandag 7 juli gaan we samen met de Harmonie verder. We krijgen 2 sluizen en moeten 30 km varen. Het landschap is duidelijk aan het veranderen, we varen nu door een glooiende vallei met links en rechts beboste hellingen. Ook zien we enkele ooievaarsnesten waar de jongen luidkeels van zich laten horen, terwijl ma op een tak zit en pa rondjes vliegt en zo de boel in de gaten houdt. Het is heerlijk varen hier, wij met ons tweetjes lekker genieten met een kop koffie en maar rondkijken. Eigenlijk veel te snel voor ons gevoel komen we in Metz aan en maken vast tussen de palen met de achtersteven tegen de steiger in de jachthaven van Metz. Hier liggen we aan een prachtig park met een grote diversiteit aan bomen en plantsoenen en hebben, zeker ‘s avonds, een mooi zicht op een verlichte brug en achtergelegen kerk. Ideaal liggen we hier, tegen dat het wat rustiger wordt met de wandelaars heb ik nog een uurtje of wat de vorm gelopen en zwaardvorm weer eens opgepakt. Heerlijk om daarna relaxt tot laat in de avond op de boot te zitten genieten van een prachtige avond. Vanmorgen 8/7 hebben we de boot wat opgeschoven omdat vanmiddag hier een triathlon wordt gehouden en wij zodoende op de eerste rij zitten om dat spektakel te aanschouwen. Het is de bedoeling dat we hier nog een dag of 2 blijven en daarna gaan we Thionville eens bezoeken want daar zijn we nog nooit geweest. Hoe die plaats is vertel ik wel in het volgende verslag welk uit Luxemburg of Duitsland zal komen. Wil iemand wat meer info over onze reis, plaatsen, landschap of wat ook, laat dan een berichtje achter op onze blog. Wil je op de hoogte blijven van onze belevenissen, schrijf je dan in, zodat je dan automatisch een bericht krijgt als er een nieuwe blog is toegevoegd. Tot de volgende keer.