Le-Loup-Bleu.reismee.nl

FRANKRIJK-LUXEMBURG

FRANKRIJK-LUXEMBURG

Als wij op 9/7 Metz verlaten samen met de Harmonie en ons melden bij de sluis krijgen we de kleine sluis toegewezen wat lekker vlot gaat, helaas bij de volgende sluis is het uit met de pret en mogen we achter een geladen vrachtschip aansluiten wat voor de rest van de reis tergend langzaam gaat met een gps snelheid van 6-7 km/uur. De omgeving is niet al te fraai te noemen, hoe dichter we bij Thionville komen des te meer industrie we zien. Ondanks dat het maar een kort stukje varen is maken we pas om 13.30 uur vast aan de passantensteiger in Thionville. Dit is een ruime steiger met enkele vingerpieren en biedt plaats aan ca. 8 jachten. Op het eind van de dag liggen we hier met 5 jachten. Oorspronkelijk was het onze bedoeling om in de jachthaven te gaan liggen, maar die is enkel geschikt voor (kleine) speedboten. Wij liggen hier heerlijk en zijn grotendeels van de dag door de bomen beschut tegen de zon. Het is ideaal om hier te fietsen door het vlakke landschap en de fietspaden aan beide zijden van de rivier. De volgende dag gaan we dan ook lekker fietsen. Heen via de rechteroever naar de eerstvolgende sluis met daar een culinaire tussenstop en terug via de linkeroever weer terug naar de boot. Het centrum van Thionville wordt natuurlijk ook bezocht en hebben we vanaf een gezellig terras snel gezien. Onze buren zijn vandaag met de trein naar de stad Luxemburg gegaan, een reis van 20 minuten. Het weekend is begonnen en dat hebben we vannacht duidelijk gemerkt, wat kunnen die gasten een kabaal maken als ze gedronken hebben. Geen nood, wij vertrekken zaterdagmorgen omstreeks 9.00 uur en varen over een mooi meanderende rivier naar de Frans-Luxemburgse grens. De omgeving begint te veranderen, we zien de eerste hellingen met wijnaanplant verschijnen. Om 12.00 uur verlaten we Frankrijk en varen voorbij Schengen, ja die plaats van het bekende verdrag van Schengen en zijn met een half uurtje varen in de jachthaven van Schwebsange. Hier wordt eerst diesel getankt voor een prijs van 1,05 euro/ltr. Wij hebben 320 ltr. nodig om de tank weer vol te maken wat betekend dat we een gemiddeld verbruik hebben gehad van 4 ltr./uur. We hebben mazzel, het is dit weekend feest hier, er zijn een bier en eettent, wat kramen met bootspullen en allerhande te doen voor de jeugd en ouderen. Tegen de avond worden we vergast op muziek die eens een keer niet storend is en ons aangenaam pleziert tot we naar bed gaan. De volgende dag blijven ook hier en gaan eens kijken in Schengen, nou dat hadden we dus snel gezien, dan maar een lekker ijsje op het terras en dat was Schengen. Maandag 13/7 verlaten wij Schwebsange en varen in 4 uur naar Wasserbillig, de laatste plaats die we in Luxemburg aan kunnen doen. Het is een plaats die pal op de grens ligt en leeft van het kooptoerisme. Ook hier is verder niks te beleven en we zijn dinsdagmorgen op tijd vertrokken. We hebben slechts een sluis, maar doen daar ruim anderhalf uur over! Om 13.00 uur maken we vast in een box in jachthaven Schweich, niet ver van Trier vandaan. Het is hier een gecombineerde jachthaven een camping met een gezellig terras en restaurant en natuurlijk een mooi uitzicht op de Mosel. Ook de volgende dag blijven we hier, Marjolein doet een klein wasje en ik maak me nuttig door de buitentafel opnieuw te lakken. Tegen 4 uur ben ik het zat op en rond de boot en wil mijn energie kwijt. Ik ga met de fiets via de linkeroever tot Pöllich en via de andere oever weer terug. Om het vochtgehalte op peil te houden wordt op de terugweg in Merhing en stop ingelast voor een heerlijke aardewerk bierpul met ijskoud bier, dat smaakt best met een temperatuur van 28 graden.. Donderdag 16/7 is het weer zover, we gaan weer varen en hebben als bestemming Neumagen-Drohn. Een afstand van ca. 25 km met een sluis. Voor de zekerheid hebben we hier een plaats gereserveerd, wat achteraf een juiste beslissing was, want het ligt bij aankomst al vol. De weersvoorspelling was ca. 30 graden, nou dat hebben ze in de loop van de middag snel bijgesteld naar 35 graden! Wij doen dan ook niks dan af en toe de slang op de steiger opendraaien en onder de koude straal blijven staan tot je het koud krijgt. Brr wat lekker. In de loop van de nacht krijgen we nog een onweer met regen over ons heen. Als we op 17/7 uit Neumagen vertrekken is het al behoorlijk warm. Na sluis Wintrich is het nog een klein stukje tot Bernkastel-Kues waar de laatste vrije plaats krijgen. Inmiddels is het alweer 35 graden en zijn we blij dat we even kunnen zwemmen. Bernkastel bezoeken we vandaag niet, daar zijn we al vaak genoeg geweest. Ben je er nog nooit geweest, echt een aanrader, wel erg toeristisch, maar toch. Wij gaan wat boodschappen halen en puffen uit op het terras bij Rosi. Terug op de boot is het weer zwemmen om af te koelen en dat wordt vol gehouden als de sterren aan de hemel staan en de maan volop staat te schijnen. We kunnen drijvende in het water de grote beer zien aan de sterrenhemel, mooi. Voorlopig blijven we hier enkele dagen liggen want vandaag 18/7 is een gedeelte van de jeugd in hun tijdelijk onderkomen gearriveerd en zullen we enkele dagen met hun doorbrengen.