Le-Loup-Bleu.reismee.nl

DUITSLAND-NEDERLAND

DUITSLAND-NEDERLAND

Zo we zijn weer terug in ons eigen landje en dat voelt meteen goed. Bij de eerste de beste haven waar we aanbelanden hebben we gelijk de beschikking over Wifi. Wel hebben we in Porz nog de beschikking gehad over internet. Bij grote uitzondering kregen we van een van de bestuursleden van de jachthaven in Porz de beschikking over internet zodat ik snel bovenstaand een aanvullend berichtje kon plaatsen. Dus even het laatste gedeelte nog even lezen. We zijn inderdaad in Düsseldorf aanbeland na een mooie tocht. We hebben lekker rustig gevaren zodat we, ondanks dat je natuurlijk wel alert moet blijven op deze rivier, rond konden kijken en genieten van het mooie weer. Oorspronkelijk zouden we 2 dagen hier blijven, maar na 1 dag had ik het al gezien. Je ligt in de stad in een diep gelegen haven en het is smoorheet, wat doe ik hier? De volgende morgen worden we wakker met regen en het ziet er naar uit dat het voorlopig niet droog wordt. Dus wat doen we? Eerst uitslapen en we maken ons daarna klaar om te gaan varen en zijn op ons gemak naar WeseL gevaren. Onderweg krijgen we de nodige buien over ons heen, sommige met harde wind, Bft 7 en zicht van een paar honderd meter. De vrachtboot die voor ons vaart zien we in de buien niet meer en word het zaak de koers goed aan te houden, want ook de tegemoet komende vaart zien we in zo’n bui niet. Ter hoogte van Duisburg, waar het altijd druk is, was het droog en ging het zelfs heel soepel. Aankomend bij de invaart van de jachthaven van Wesel is het even spannend, hebben we genoeg water onder de kiel bij de invaart? Ja hoor, het is duidelijk te merken dat de waterstand lager is, maar we hebben voldoende water onder de boot. Hier zijn we 2 dagen gebleven en liggen we direct aan een zweefvliegveld. Mooi is dat de zweefvliegtuigen door een motorvliegtuig omhoog worden getrokken en vlak over de haven vliegen. Er was een zweefvliegtuig dat enorm hoog gebracht werd en toen het eindelijk losmaakte naar beneden kwam ons vergaste op met het maken van diverse loopings, spectaculair! De volgende dag hebben we het centrum van Wesel met de fiets bezocht en wat boodschappen gedaan. Na terugkomst heb ik nog even de fiets genomen en ben zo’n 10 km langs de Rhein gefietst. Effe de energie kwijtraken. Donderdag 6/8 zijn we weer gaan varen met de bedoeling om eventueel in Emmerich te stoppen, omdat we daar nog nooit zijn geweest. Ja met de auto wel, maar niet met de boot. Als we daar aankomen lonkt Nederland en besluiten we door te varen naar de Bijland, een Nederlandse waterplas met jachthaven direct na de grens. De invaart is al problematisch, er staat bijna geen water en we raken de grond. Het gaat echter goed en wij gaan op de plas voor anker, zodat ik lekker kan gaan zwemmen, heerlijk. Alleen, ik heb geen rust en ben bang dat we er met dat dalende water morgen niet meer uitkomen. Dus anker op en wegwezen, maar goed ook want het wordt bij het uitvaren steeds ondieper. We besluiten naar Arnhem te varen. Om daar te komen varen we eerst nog een stukje de Rijn af, vervolgens het Pannerdens kanaal en bij de IJsselkop nemen we een kort stukje Nederrijn waarna we in Arnhem bij jachthaven Valkenburg afmeren. Bij de buren, jachthaven Jason, ligt alles vol maar daar willen we toch niet naartoe. Het is gezellig hier met een leuk restaurant op het water en een gezellige bruine kroeg. Het bevalt ons zo goed dat we volgende dag ook blijven. Ook hier is de lage waterstand duidelijk zichtbaar. Ik heb een foto gemaakt waar duidelijk is te zien dat het water zeker met 1,5 meter is gezakt en het gaat volgens de berichten nog verder als het niet flink gaat regenen. Zaterdag 8/8 gaan we weer varen en zullen proberen of we Doesburg inkomen, want met de lage waterstand is dat een gok. We zien wel.