Le-Loup-Bleu.reismee.nl

NEDERLAND-FRIESLAND

NEDERLAND-FRIESLAND

Op dinsdag 18/8 vertrekken we uit Echtenerbrug met motregen en geen al te best zicht. Eerst steken we het Tjeukemeer en Langmeer over richting Joure. Het zicht is niet bijzonder en er staat een stevige wind, ca. 4-5 Bft. dus is het zaak om netjes binnen de tonnenlijn te blijven. Over de meren en ook de kanalen ertussen, is het een hele mooie route met enkele bruggen die bediend moeten worden en enkel bij de laatste brug, waar de wind pal van achteren komt, wordt het even een beetje penibel, daar we weinig ruimte hebben. Alles gaat goed en zo komen we bij de invaart naar Joure. Dit is een vrij smal kanaal en loopt helemaal door tot in het centrum. Uiteraard varen wij door tot we niet meer verder kunnen en liggen vervolgens riant aan een graskant met water en stroom bij de boot. Bij betaling aan de havenmeester blijkt dat de stroom gratis is, service van de gemeente, klasse! Tegen de middag is het droog en gaat Marjolein enkele boodschappen doen, voor mij is het nog te ver om naar de super te lopen. Tegen het einde van de middag houd ik het niet uit en wil het centrum ook even bekijken. Dat gaat heel langzaam en in enkele etappes. We komen voorbij een kapper waar ik voor de volgende dag een afspraak maak. Keurig om 9.00 uur meld ik mij de volgende dag bij de kapper en vraag eerst wat het knippen gaat kosten, € 30,- eh pardon, enkel om te knippen? Ja hoor, nou dan laat maar, dat is me te gortig. Terwijl ik via een andere route terugloop sta ik zo pardoes tegen een kapsalon, die gezellig aandoet en hoor daar dat knippen € 18,50 kost. Nou, knippen maar. En die dame doet het ook nog eens voortreffelijk. Ik loop naar buiten met een geknipt koppie precies zo als ik het hebben wil. Nadat we de watertank nog even hebben volgegooid zijn we vertrokken en via een kleine omweg over enkele meren naar Sneek gevaren. Hier hebben we een afspraak i.v.m. de kwaliteit van de schilderbeurt van afgelopen winter. Daarna zijn we naar het centrum gevaren en hebben geluk, dat we pal in het centrum nog een plaats vinden. We liggen tegenover een brug die steeds omhoog moet voor de jachten en dat is best leuk om te zien, zeker als ¾ van de jachten huurboten zijn. De volgende dag, donderdag 20/8 blijven we tot 15.00 uur liggen en varen dan naar de Brandsmawerf, waar we afmeren en ons klaarmaken voor het feestweekeinde. Maar eerst gaan we de volgende dag nog even de omgeving verkennen op de fiets, ditmaal doen we het rustig aan en zijn met 25 km op de teller al weer terug. Als we terug komen van het fietsen ligt de haven inmiddels propvol met Brandsmavletten. Zaterdag 22/8 is de feestdag, het is mooi weer met 25 graden, maar wel met een stevige wind van ca. 4 Bft. We varen om 12.00 uur de haven uit met 17 jachten en maken een tocht rondom Sneek van 3 uur. Het is een mooie route en we moeten met de hele vloot, die achter elkaar vaart, 4 bruggen passeren waarvan 1 in IJlst en 3 in het centrum van Sneek. Hulde aan de brugwachters, of misschien aan de organisator?, maar alle jachten kwamen zonder te wachten de bruggen door. De namiddag en avond was het tijd voor een grandioos feest tot in de late uurtjes in de grote showroom van Brandsma. Helaas was het de volgende dag, zondag 23/8 afscheid nemen en zijn wij samen met de Lis via Lemmer naar Emmeloord gevaren. Ook deze dag schijnt de zon maar wel met een behoorlijke wind, 4-5 Bft. Toen we de sluis van Lemmer verlieten was het best wel leuk om tegen de golven in te varen tot we natuurlijk moesten afdraaien en de wind opzij kregen, maar ook dat ging prima. Daarna voorbij de Friese sluis op de Lemstervaart gaat het in een kalm gangetje tot Emmeloord waar we aan de passantensteiger hebben afgemeerd. We zijn niet over het IJsselmeer gevaren vanwege het feit dat de wind uit de verkeerde hoek kwam en voor de gezelligheid iets te hard woei. Als we maandag 24/8 Emmeloord verlaten, hebben we besloten om via de Randmeren te varen. Na 2 sluizen komen we op het Ketelmeer uit en nemen de Roggebotsluis om zo op de Randmeren te komen, waarna we in Elburg afmeren. Hier vinden we slechts 1 vrije plaats voor ons, een plaats die maar net past, er is echt geen cm over. Met behulp van de buurman, die zijn boot iets terug legt, kunnen we voor hem afmeren met uiteindelijk nog geen 20 cm speelruimte. De vlaggenstok moest binnen want anders was hij achter de geus van de buurman blijven hangen. In het Fries ging “het net”, maar ik kreeg hem er toch tussen. Dit was vandaag wederom een tocht met veel wind en zeker op het Ketelmeer ging het goed tekeer. Hier hadden we gelukkig de wind op de kop. Dinsdag 25/8 verlaten we Elburg in de wetenschap dat het vandaag een stevig ritje zal worden en dat blijkt als we de brug onderdoor zijn en op het Veluwemeer belanden. Het is mooi weer, ca. 22 graden, maar met een wind, die we tussen de 6 en 7 bft. hebben gemeten. Nou dat werd stampen, hoewel het viel eigenlijk wel mee, zolang we tegen de wind invoeren. We varen serieuze golven tegemoet met een golfdal van zo schat ik 50 cm, waardoor het buiswater regelmatig met grote sproeiers over ons heen wordt gestrooid. Buitengaan is geen optie of je wil een gratis douche nemen. Heel eerlijk gezegd vind ik het best wel lekker zo, maar de Lis denkt daar anders over, ook vanwege dat ze krap in de tijd zitten en liefst vandaag nog Weesp willen halen. Daarom besluiten zij bij Harderwijk de polder in te duiken en zo naar Almere te varen, want met deze wind verder te varen, waar je hem na Nijkerk van opzij krijgt, is onverantwoord. Wij besluiten in Harderwijk een gunstiger wind af te wachten en maken vast in de jachthaven van Harderwijk naast het Dolfinarium. Het ligt hier al behoorlijk vol wat wel zal liggen aan de wind. Woensdag is de weersverwachting niks veranderd, enkel dat we nu regen erbij krijgen, dus blijven we deze dag ook liggen en halen een smakelijke portie gerookte paling. Donderdag 27/8 gaan we toch echt weer varen ondanks dat de voorspelling 4-5 Bft. is. Als we op het Wolderwijd komen, lopen er weliswaar golven, maar dat valt reuze mee. Ook als we de Nijkerkersluis achter ons laten en over het Nijkerkernauw varen, waar we de wind schuin van voren krijgen gaat het goed. We gaan niet het risico opzoeken om straks de wind vol van opzij te krijgen, want daar waait het toch te hard voor. Dus gaan we naar Spakenburg. In Spakenburg aangekomen ligt het al redelijk vol, maar we weten een mooie stek om te liggen dankzij Joop, die vorig jaar samen met ons hier was. Het is weliswaar even tussen 2 boten inwringen met maar weinig speelruimte, maar dan liggen we op de kop van de oude vissershaven met een mooi uitzicht op alle binnenkomende en uitgaande vaart. Nadat het in de namiddag begint te regen en vervolgens een groot gedeelte van de nacht doorgaat, worden we de volgende dag verwelkomd door een zwak zonnetje. We varen al bijtijds weg en zijn benieuwd hoe het met de wind gesteld is, want in de haven merk je daar minder van. Als we eenmaal op koers liggen merken we dat we windkracht 3 hebben en dat de golven schuin van voren komen. Het is een knobbelig zeetje waar we over varen en goed te doen. Reeds na 2 uur zien we in de verte Muiden en Pampus liggen. We schutten in Muiden naar de Vecht en varen deze in een slakkengang af tot Maarssen. De Vecht is een mooie rivier met veel mooie woningen aan het water. Enig nadeel van deze mooie omgeving is, dat het is vergeven van sloepen met stuurlui die nog nooit hebben gehoord, laat staan, hebben geleerd hoe ze een boot moeten besturen. Jammer, enige kennis van zaken zou veel ergernis en/of schade voorkomen. Wij blijven in Maarssen en overnachten aan een graskant zonder enige voorziening. Morgen gaan we via het Amsterdam-Rijnkanaal naar Vianen, dan het Merwedekanaal tot Gorinchem, vervolgens de Afgedamde Maas tot Heusden om bij Den Bosch de Zuid-Willemsvaart naar Limburg te nemen. Foto’s worden nog geplaatst als we sterke Wifi hebben.