Le-Loup-Bleu.reismee.nl

HERFST

Nog even er tussen uit

Zaterdag 24/10 zijn we er nog even een paar dagen op uit getrokken. Het mooie weer was zo aanlokkelijk dat we het niet konden weerstaan en waarom ook?

We zijn op het eind van de morgen heel rustig naar de sluis van Roermond gevaren en hadden de mazzel dat deze voor ons al open stond zodat we gelijk konden invaren. Samen met 2 speedbootjes zijn we zo'n 3,5 m omlaag geschut waarna we in een rustig tempo naar Asselt zijn gevaren. Al met al heeft de hele reis een uur in beslag genomen. We zijn afgemeerd aan de passantensteiger die helemaal leeg was. Bij Ascloa waren ze druk in de weer met de boten uit het water te tillen en af te voeren naar de winterstalling. Nou, wij denken daar voorlopig nog niet aan, het is veel te mooi weer. Het kwik staat op ca. 18 graden en dat is best aangenaam in deze tijd. Echter als het avond word dan gaat de verwarming aan want het koelt wel snel af als de zon weg is.

Zondagmorgen is het alsof je in een schilderij wakker word. Lichte nevel over het water, vogels op het water, op de kant en in de lucht en een natuur die naar je fluistert, sstt niet storen. Wij doen dan ook ons best om niemand te storen en draaien ons nog een keer lekker om onder het donsdekbed. Als het 11 uur is vinden wij het een aangename tijd om te gaan, we maken beneden in de boot de paardenstal wakker en varen met een gematigd gangetje verder de Maas af richting de sluis van Belfeld. Ook hier zit het ons mee, we krijgen van de sluismeester te horen dat als we kalm aan doen we niet hoeven te wachten en inderdaad we kunnen zo de middensluis invaren. Ook hier gaat het weer zo'n 3,5 m omlaag waarna we onze weg vervolgen. Als we Tegelen voorbij varen zien we helaas geen bekenden om even naar te zwaaien, ja en om even te toeteren, nee dat doen we maar niet, wat moeten de mensen wel denken? Aangekomen in Venlo gaan we eerst de stadshaven in om boodschappen te doen. De hele haven is leeg, dus plaats genoeg. Eerst maar even koffie drinken en dan naar de Jumbo voor enkele vergeten boodschappen te halen. Het loopt al tegen 5 uur als we weer verder gaan en komen na 1 kilometer in de jachthaven van Blerick aan, onze voormalige thuishaven. De havenmeester heeft vrij vandaag daar het seizoen is afgelopen, maar wij vinden ons plekje wel, nemen een drankje bij Axel en maken er verder een mooie avond van.

Maandagmorgen worden we door een stalende zon gewekt, de boot zit helemaal onder de dauw, maar binnen brand de verwarming en is het aangenaam met een beker koffie of thee in de hand. Ik loop op mijn gemak door de haven en maak een praatje met de diverse leden die aanwezig zijn en aan hun boot aan het werken zijn, want inmiddels zijn hier ook al de nodige boten op de kant gezet voor de winterstalling. Zo tegen het middaguur gooien we los en varen naar de stadshaven in Venlo. Hier gaan we een beetje winkelen en bezoek ik nog even een collega. Tegen de avond gaan we bij Petatte Wiel ons culinair laten verwennen.

Vandaag moeten we helaas terug vanwege een afspraak morgen, maar niet te snel! Nadat we nog even de stad zijn ingelopen, koffie hebben gedronken en ons moreel hebben ingesteld op de terugreis, zijn we tegen 12 uur vertrokken. Het is zulk mooi weer, de zon schijnt en geeft volgens de weerkundigen een temperatuur van 20 °C af, nou dan vaar je automatisch langzaam en geniet je. Als ter hoogte van de Romeinenweerd varen maak ik nog een foto van de mooie herfstkleuren langs de oever. Bij sluis Belfeld aangekomen moeten we helemaal voor in de sluis gaan liggen want er komt nog een vrachtschip mee wat de rest van de beschikbare ruimte in de sluiskolk nodig heeft. Natuurlijk gaat alles goed en zo hoeven wij bij het uitvaren niet te wachten tot het vrachtschip is uitgevaren. Vervolgens gaat het mede door het aangename zonnetje heel rustig verder richting Roermond. Onderweg zien we nog het nieuwe dak op de kasteelruïne in Kessel en ook de nieuwe veerpont tussen Kessel en Beesel. Als we ons na een dik uur varen bij sluis Roermond melden kunnen we gelijk doorvaren omdat de sluis open staat, mazzel. Hierna is het nog een klein kwartier en liggen we op onze vaste stek bij Nautilus. Aangezien het nog steeds lekker is in de zon blijven we nog een tijd op de boot voordat we naar huis gaan. Intussen maak ik de zijkant van de boot zuiver want bij het sluizen komt er toch altijd weer vuil tegen de romp. Het was niet lang en ver dit tochtje, maar wel heerlijk ontspannen en daar gaat het om.