Le-Loup-Bleu.reismee.nl

NAZOMER

NAZOMER

Goed en wel terug van 3 maanden vakantie zijn we weer onderweg. Intussen hebben we al onze afspraken die gepland stonden afgewerkt, onze sociale contacten weer aangehaald en zijn weer helemaal klaar om er nog even tussenuit te gaan. Donderdag 24/9 varen we direct na de middag naar sluis Roermond en melden ons via de marifoon. Hier krijgen we te horen dat er niet geschut kan worden wegens een stroomstoring op sluis Roermond, Linne en Heel. Lang leve de centrale bediening! We zitten opgesloten. We zullen maar even wachten en maken ons vast naast een tanker. Uiteindelijk gaat het lang duren en besluiten wij na contact met de sluismeester terug te varen naar onze ligplaats. Van huis uit en via de handheld marifoon zien en horen wij dat eerst om 17.30 uur de eerste schepen door de sluis gaan. Nou dan is het maar goed dat we daar niet op gewacht hebben. We zitten lekker thuis en horen de drukte op de marifoon aan.

Vrijdag 25/9 gaan we dan toch echt vertrekken. Sluis Roermond staat open dus kunnen we zo invaren en ook bij sluis Belfeld hebben we mazzel. Het gaat, ondanks dat we rustig varen, lekker vlot. Aangekomen in Blerick maken we vast aan de passantensteiger in de jachthaven van WSV de Maas en gaan onze oude bekenden begroeten, want door de lange vakantie zijn we al lang niet meer in onze oude haven geweest.

Zaterdag 26/9 vertrekken we op tijd en varen de Maas verder af naar het Leukermeer. Hier hebben wij vanavond het sluitingsfeest van WSV de Maas. We liggen hier met veel deelnemende boten bij elkaar aan een nieuwe steiger, gezellig! Ook het feest en de BBQ ’s avonds is best gezellig, alleen jammer dat de stroom steeds uitviel en alles in het donker zat. Jammer dat ook de muziek uitviel, het is dan zo stil in het donker. Ja, dat krijg je als iedereen de elektrische kachel op de boot aanzet, daar is de stroomvoorziening niet op berekend.

De volgende dag wordt besloten om met z’n allen gezamenlijk terug te varen wat een mooie sliert boten op de Maas oplevert. Bij aankomst is er een brunch die uiteraard door de gezelligheid danig uitloopt. Voor ons maakt het niet uit, wij hoeven morgen niet te werken en blijven vannacht natuurlijk hier.

Maandag 28/9 gaat het weer huiswaarts. Bij sluis Belfeld roep ik de sluis op, maar krijg geen antwoord. Na diverse pogingen meld de sluis zich en vraag ik of ze mij niet gehoord hadden, daar ik mij zorgen maak dat de marifoon het niet doet. Als antwoord krijg ik te horen dat we even moeten wachten en is de verbinding verbroken. Na enige tijd meld de sluismeester zich weer en vraagt waar wij ons bevinden. Ik heb hem geantwoord dat ik pal voor de sluis drijf, “oh ik moet de camera nog even instellen want ik zie u niet” was het antwoord. Nou ja? Vervolgens ging het wel snel. Met een lekker zonnetje zijn we naar Roermond gevaren. Sluis Roermond stond open en alles ging lekker snel, zodat we even later de boot in de haven op zijn plek konden leggen.

Na een nachtje thuis te hebben geslapen gaat dinsdag 29/9 de boot weer los. We gaan naar Maastricht en kunnen nu sluis Linne nemen daar de stremming tot zondag was. Als we bij de sluis komen hebben we pech, we moeten wachten, ze zijn juist naar boven aan het schutten. Aangekomen bij sluis Maasbracht hebben we meer geluk, de stuurboordsluis staat open. Dit is de oude ofwel de Westsluis, hier moet je als je omhoog gaat opletten dat je niet verder dan het midden vastmaakt. Beter is nog om helemaal achteraan af te meren in verband met forse stroming in het voorste gedeelte van de kolk, doordat het water onder de sluisdeur naar binnen komt.

We varen nu over het Julianakanaal wat eigenlijk tot Born een saai en recht toe aan kanaal is. Ook bij sluis Born zit het ons mee, we kunnen zo de sluis invaren. Nadat we de industrie in Stein zijn gepasseerd wordt het kanaal aantrekkelijker met o.a. de bocht bij Elsloo. Ze zijn hier druk bezig met verbreding van het kanaal en een stuk verderop komen nog passeerstroken voor schepen van klasse Vb dit zijn o.a. koppelverbanden van 190m lang. Dit heeft mede te maken met de nieuwe sluis bij Lanaye met een afmeting van 25x225m. Ook bij de keersluis van Limmel wordt druk gewerkt. Hier komt een geheel nieuwe sluis die dienst zal doen als hoogwaterkering.

Aangekomen in Maastricht meren we af aan de strekdam tussen de 2 bruggen. Hier kunnen we nog een paar bekenden begroeten uit de haven van Blerick. Als we achter in de kuip heerlijk zitten te genieten van het late zonnetje zie ik een duif op het water drijven. Gelukkig komt ze met de wind en klappende vleugels naar de kant en kan ik haar tussen 2 boten met het schepnet oppakken en op de strekdam zetten. Zo te zien had het niet langer moeten duren want het beest is totaal uitgeput. Toch maar goed dat schepnet aan boord, oorspronkelijk bedoeld voor de Kids, maar in de praktijk levensreddend voor de beestjes. Vorig jaar was het een kat en het jaar daarvoor een egel.

Als we woensdag 30/9 losgooien schijnt heerlijk de zon en wordt het aangenaam warm. Een half uurtje later varen we de sluis van Lanaye in nadat ik ons had gemeld met ons MET nr. en onze bestemming. Voordeel van dat MET nr. is dat alle gegevens van de boot bij hun in de computer staan en ik enkel het briefje, wat dan klaar ligt, hoef op te halen. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik dat meestal niet ophaal en gewoon de sluis uitvaar. Met 2 uurtjes varen komen we in Luik bij de gemeentelijke jachthaven aan en liggen even later aan de mooie nieuwe steiger halverwege de haven. Bij het melden op het havenkantoor krijg ik te horen dat v.a. 15/9 de winterprijzen gelden en wij zodoende tegen een gereduceerd tarief liggen, nou dan doe nog maar een dag. Nu eerst de benen strekken en natuurlijk weten we een gezellig terras waar we onze dorst laven aan een brouwsel gemaakt door een Belgische pater. Uiteraard blijven we de volgende dag ook hier en gaan naar de Mediacité het mooie nieuwe winkelcentrum vlakbij de haven.

De vrijdag is om te fietsen. We rijden eerst een heel stuk langs de Maas tot we bijna Luik uit zijn en gaan dan terug via de westelijke kant van Luik. Hiervoor moeten we flink klimmen, maar met een beetje elektriciteit in het wiel gaat dat prima. Zo krijgen we een mooi uitzicht over de stad als we daar boven rijden. Terug gaat het door een woonwijk waar veel allochtonen wonen, het ziet hier letterlijk en figuurlijk zwart van de mensen, even later rijden we weer door een andere wijk en kunnen constateren dat het vrijdaggebed ook hier druk wordt bezocht. Ook de allochtone winkels hebben het zo druk dat ze de overtollige verpakking en andere waren zomaar op de straat gooien, wat een rotzooi! Uiteindelijk komen we midden in het centrum uit op Place de Lambert, veel te druk hier met toeristen. Laat ik nu toevallig aan de rand van het centrum nog een terras weten waar geen toeristen komen en men met de plaatselijke bevolking een praatje kan maken, als dat lukt met mijn drie woorden Frans. De wijn smaakt daar voortreffelijk. Jammer, maar als we de volgende dag opstaan is het inmiddels zaterdag 3/10 en dat betekend dat we aan de terugreis moeten denken.

Niet al te snel en geheel alleen varen we zonder een schip tegen te komen terug naar sluis Lanaye. We zien enkel wat hardlopers en vissers langs de kant van het Albertkanaal. Het zit ons weer mee, de sluis staat open. Het lijkt erop dat we alleen schutten, maar even later meldt zich een beroepsschip en zo gaan we samen 14,70m omlaag. Natuurlijk maken we in Maastricht weer vast aan de strekdam en begroeten onze bekenden uit Venlo, die daar nog steeds liggen. Het weer is nog steeds fantastisch met 20 °C. Wij lopen even de binnenstad in, maar vinden het veel te vol en vlijen ons al snel op een terras neer. Tot het donker wordt en daarmee frisser zitten we de rest van de dag heerlijk te genieten in de kuip.

Zondag 4/10 gaat het verder huiswaarts. Als we vertrekken is de boot nog nat van de regen, die we vannacht hebben gehad en hebben nu een grauwe wolkenlucht. We varen langzaam aan, want de bedoeling is om niet verder dan Maasbracht te varen. Toch gaat het voorspoedig doordat een jacht met hogere snelheid voor ons vaart en zorgt dat sluis Born en sluis Maasbracht open staan als wij aankomen. In Maasbracht meren we af in de passantenhaven en krijgen nog bezoekers die op een Harly Davidson arriveren, gezellig.

Maandag 5/10 gaan we eerst aan de overkant bij Tullemans de dieseltank volgooien. Na de vakantie hebben we tot nu 27 motoruren gedraaid en vullen de tank met 138 liter diesel á € 1,=/ltr. In het dieselverbruik zit niet alleen het verbruik van de motor, maar ook de dieselverwarming en de generator. Na het tanken gaat de reis verder naar de thuishaven waar we een dik uur later met een goed en voldaan gevoel op onze vaste stek afmeren. Vandaag ruimen we nog een beetje op in en om de boot. Morgen wordt de boot gewassen en kan ik mij woensdag melden voor mijn meniscus operatie.