Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Een rondje Den Bosch

Met hoogwater naar Den Bosch

Een reeds langer uitgesteld vaarrondje gaan we nu maken. We willen via de Maas afzakken naar Den Bosch en dan over de Zuid Willemsvaart weer terug.

Ik heb het zo gepland dat we op woensdag 1 juni vertrekken naar Venlo zodat ik ’s avonds mooi met de fiets naar de training kan. Als we wegvaren hebben we een gast aan boord die enkel maar met mooi weer met ons is meegevaren, nou nu is het effe anders, we hebben hoogwater! Op de maas in Roermond stroomt het wel iets harder maar niet bijzonder. Dat veranderd als we de sluis door zijn en op de Maas komen, hier staat en fikse stroming. Niet getreurd wij gaan met de stroom mee. Tot Belfeld gaat het dan ook lekker vlot en mogen wij in ons uppie gebruik maken van de grote sluis, een bak water van 260x16m. Ver zijn we niet omlaag gegaan als de deuren open gaan. Als we in Venlo in de stadshaven aankomen worden we al met armgebaren tegen gehouden. Eerst denk ik vanwege de geringe doorvaarthoogte van de brug, maar het blijkt dat het water zo hoog staat dat de verbinding naar de wal onder water staat. Voor de brug kunnen we wel afmeren en de wal bereiken vanwege de hoge loopbrug naar de wal. Als we zijn afgemeerd drinken we eerst koffie waarna onze passagier afscheid neemt. Aangezien het hier momenteel niet prettig liggen is vanwege de golven van de beroepsvaart die over de strekdam de haven inlopen, gooien wij los en verkassen naar de jachthaven in Blerick. Hier mogen wij op onze oude plaats afmeren, het voelt vertrouwd aan. Inmiddels hebben we voor het weer code Geel. Uiteraard blijven wij de volgende dag nog hier en we willen ook de waterstand in de gaten houden voordat we verder gaan.

Donderdag is het water weer behoorlijk gestegen en komt onze woonplaats op het nieuws vanwege wateroverlast door hevige regen. De Maas komt hier nu ook over de strekdam van de haven en ze verwachten voor vanavond nog eens 40 mm regen, het kan niet op! We hebben inmiddels code oranje en dat hebben we geweten ook, we kregen een fiks onweer over ons heen, maar tegen de avond was het droog! Uiteindelijk is het toch allemaal nog meegevallen en zijn we de nacht zonder regen doorgekomen.

Dat doet ons vrijdagmorgen besluiten om af te varen. Onderweg hebben we een behoorlijke stroom mee en komen we veel drijfhout tegen. Dat is oppassen geblazen want er zitten behoorlijk grote jongens tussen. In iets meer dan 1,5 uur zijn we bij het Leukermeer en met nog een half uurtje zijn we al bij sluis Sambeek. Verder gaat het tot Cuijk waar we onder de keersluis doorvaren en richting de Kraaijenbergse plas afmeren bij de jachthaven. Inmiddels hebben we een heerlijk zonnetje waar we uiteraard van genieten in de kuip, maar tegen de avond krijgen we toch weer het voorspelde onweer.

Als ik zaterdagmorgen opsta is de wereld maar klein, mist! We doen kalm aan en vertrekken rond 10.00 uur als de mist grotendeels is weggetrokken. Ook als we op de Maas komen is het zicht redelijk en kunnen wij weer gebruik maken van een fikse stroming. Bij sluis Grave moeten we 1 schutting wachten, maar bij sluis Lith daarentegen kunnen we zo invaren. Gaandeweg wordt het hoogwater minder en neemt ook de stroming af, echter het blijft oppassen voor het drijfhout wat nog veel half verzonken ronddrijft. Dit keer gaan we in Den Bosch niet op de Dieze in het centrum liggen, maar nemen we het nieuwe Maximakanaal met zijn 2 sluizen, welk op de Zuid Willemsvaart uitkomt en varen dan richting centrum waar we pal voor sluis 0 afmeren. Hier zijn dan weliswaar geen voorzieningen zoals water en elektra maar dat hebben we toch niet nodig. Vanuit hier is het een kort stukje lopen tot het centrum. Wij zoeken alleen een supermarkt op omdat we toch weer iets zijn vergeten en blijven de rest lekker aan boord met een spannend boek van 895 pagina’s. Het is inmiddels behoorlijk warm geworden, we meten 26 graden! Gelukkig liggen we onder de bomen in de schaduw en is het goed uit te houden met zo nu en dan een verfrissinkje. We komen de dag wel door.

Omdat we Den Bosch al meerdere keren hebben bezocht en het zondag is gaan we varen. De eerste gedachte is om naar Veghel te varen, maar dat is te dichtbij en ook daar is volgens mij op zondag weinig te beleven. We besluiten om het eens te proberen in Beek en Donk en anders in Aarle-Rixtel.

We hebben aangenaam weer met 24 graden en varen met 1400 toeren op ons gemak de Zuid Willemsvaart omhoog. Na enkele sluizen en beweegbare bruggen, die alle vlot bediend worden, komen we in Beek en donk aan. Hier is tussen de brug en de sluis een passantensteiger waar men goed kan overnachten, echter vandaag niet, want er wordt gespuid waardoor er een fikse stroom op de steiger staat. Gezien de waterstand op de Maas zal het spuien nog wel enkele dagen aanhouden, dus varen wij verder en belanden even later in het doodlopende stuk bij Aarle-Rixtel en maken hier vast in een box met stroomvoorziening. Wat kunnen we nog meer wensen. Mooi weer, nou en dat hebben we, we zitten tot 23.00 uur buiten te genieten.

De maandag en de dinsdag blijven we ook hier en vermaken ons met fietsen in de omgeving. Voor het fietsen gebruiken we de zgn. knooppuntenboekjes waar we mee door het hele land de (fiets)weg kunnen vinden, alleen hier niet. Ze zijn hier zo slim geweest om de landelijke knooppunten deels hun eigen nummers te geven waardoor je niet meer weet waar naartoe. Om het helemaal ingewikkeld te maken blijkt het ook nog eens dat er 2 verschillende routes door elkaar lopen, nl. de routes van de gemeente Helmond en de routes van de streek Eindhoven en uiteraard met hun eigen knooppunten nummers, dus verwarring alom. Maar niet getreurd wij hebben onze weg wel gevonden, al was het soms even oriënteren op de stand van de zon, sterren waren er niet, en logisch nadenken.

Woensdag is de dag dat we verder gaan. Als we in ons uppie zo rond 10.00 uur vertrekken verwachten we niet veel jachten te zien. Nou als we aankomen bij de sluis van Helmond blijkt het anders, hier liggen al enkele boten te wachten en achter ons komen er nog een paar. Al met al gaan we met een volle sluis verder. Op naar de volgende sluis want vandaag krijgen we 5 sluizen hier op het kanaal en nog eens sluis Panheel en Linne, totaal 7. Toch gaat het lekker, de meeste sluizen staan al open als we aankomen zodat we in een rustig tempo door kunnen varen. Om 16.00 uur zijn we bij sluis Panheel, die open staat en zo kunnen we ons even later voor sluis Linne melden waar we ook weer de mazzel hebben dat deze open staat. Op de Maas aangekomen krijgen we natuurlijk weer een extra duwtje in de rug door de stroming en kunnen om 17.00 uur vastmaken op onze vaste ligplaats.

We hebben op deze trip 21 motoruren gedraaid en dankzij het hoogwater enige liters diesel kunnen sparen. Deze trip kan ook bij normale waterstanden makkelijk in hetzelfde aantal dagen gemaakt worden.