Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Voorjaar 2018 28/5

Donderdag 17 mei

Ook vandaag blijven we nog hier. Eerst wordt de achterband van de fiets geplakt en ga ik na het plakken voor de zekerheid met de fiets naar de Decathlon om nieuwe plakpleisters te halen. De rest van de dag wordt in enige luiheid doorgebracht met lezen en een beetje wandelen. Morgen gaan we weer rijden.

Vrijdag 18 mei

€Na enkele dagen staan is het zaak om de vuilwatertank te legen en vers water in te nemen. Ook gaan we de dieseltank eerst volgooien tegen een voordelige prijs van € 1,16/ltr. Want de normale prijs is momenteel toch wel € 1,26/ltr. en in Portugal is hij goed aan de prijs met € 1,44/ltr.

Als we Badajoz uitrijden zitten we al gelijk in Portugal. We gaan op ons gemak richting Evora en nemen halfweg koffie met wat lekkers voor een aangename prijs. Rond de middag komen we aan op de camperplaats in Evora, wat eigenlijk niets anders is als een grote parkeerplaats met parkeerplekken voor personenauto’s, vrachtwagens en autobussen. De plaats zelf is best de moeite waard, er loopt een oud aquaduct, het oude centrum is ommuurd en is aardig om door te lopen. Als we dat hebben gedaan en een drankje hebben genomen is e eigenlijk niets meer wat ons hier nog houd. Dus stappen we weer in ons rijdende huisje en gaan verder op de geplande route en zo komen we na een tijdje in Portel, een mooi opgeruimd en vriendelijk dorpje waar we eerst een tijdje bij de Intermarché staan omdat we hier wifi hebben. Tegen etenstijd verkassen we naar onze slaapplaats die zich laat aanzien de we de eerste gebruikers zijn. We staan hier op een nieuw aangelegde parkeerplaats met sanitaire voorzieningen achter het gebouw van de brandweer en de politie. Het brandweergebouw is nieuw of is recentelijk gerenoveerd. Zelfs het beeld op het eilandje van de kleine vijver staat nog ingepakt en het laat zich aanzien dat morgen de officiële opening gaat plaatsvinden. Na een avondwandeling door het dorp is het voor ons de tijd om de deur dicht te doen.

Zaterdag 19 mei

Na een heerlijk rustige nacht, wat wil je als de Hermandad over ons waakt, gaan we naar ons nieuwe doel van deze dag. We gaan naar de Atlantische kust. Na enkele gebruikelijke tussenstops komen we tegen 1400 uur in Costa de San Antonio André aan. Dit is een zeer klein kustplaatsje met een parkeerplaats en 2 restaurantjes. Wij gaan naast de parkeerplaats op een open stuk terrein staan samen met enkele andere campers. We staan hier direct achter de duin met een mooi looppad over de duin naar het brede stand. Helaas is het te fris om een duik te wagen in de Oceaan, dat komt nog wel een keer. Later zie ik dat ze hier een lagune hebben, dit is in feite een groot meer welk is ontstaan doordat in 1963 de duinen tijdens een storm zijn weggeslagen, met verlies van tientallen inwoners. Ook nu nog wordt de lagune gevoed door de zee bij hoogtij en biedt vandaag een aangename waterplas voor een rustige stranddag. Wij maken een mooie wandeling langs het strand en zoeken daarna de luie stoel op achter de camper. Tegen de avond gaat de tv storen en de lucht geeft aan dat we onweer kunnen verwachten. Nou dat hebben we dan ook gekregen, flinke regen de nacht door , maar gelukkig geen al te hevig onweer.

Zondag 20 mei

!e pinksterdag

Er is hier niet veel van te merken dat het Pinksteren is. Waar bij ons op zo’n dag de weg vol staat naar het strand komt hier de parkeerplaats pas redelijk gevuld tegen lunchtijd. Wij blijven vandaag nog hier en worden vanmorgen wakker in een kleine wereld, we hebben zeemist. Na het optrekken van de mist hebben we wederom weer een mooie dag, echte met een koude wind vanuit zee. Bij de camper beschut door de duinen gaat het nog, maar in de open vlakte is het bar fris. Ik heb toch maar even met de voeten in het water gestaan, nou dat wordt zeker nog een paar weken wachten voordat je hierin kunt zwemmen zonde te bevriezen. Als alternatief kan ik op de lagune gaan suppen, maar ook hier heb ik een excuus om het niet te doen, er staat een straffe wind over de lagune, zodanig dat het voor mij geen lol lijkt om te gaan suppen. Ik denk dat voor ik goed en wel op de het board sta al aan de overkant ben. Dus dat wordt weer een luie dag vandaag. Ben niet ongerust, we komen die best wel op een aangename manier de dag door met de zee, het strand en 2 restaurants. Tegen de avond gaat er weer een onweer dreigen maar dat zet niet door.

Maandag 21 mei

2e Pinksterdag

Van Pinksteren valt hier helemaal niets te merken, alles en iedereen is aan het werk. Wij gaan weer verder, bedoeling is enkele plaatsen richting zuiden te bekijken. Dat hebben we gedaan om uiteindelijk in Sagres uit te komen. Hier gaan we uiteraard naar het meest westelijke vaste land van Europa, Cabo de Sao Vincente. Ook gaan we het fort bekijken en lopen een grote ronde over de kliffen met uitzicht op de kaap en de Atlantische Oceaan. Omdat we hier op de camperplaats geen ontvangst van de tv hebben en ons deze plek sowieso niet bevalt gaan we verder omdat we toch al alles hebben gezien. Het is maar een kleine 25 km naar Lagos en daar staan we dan op een grote open vlakte met campervoorzieningen. Goed en wel geĂŻnstalleerd hebben we nog steeds geen tv ontvangst. Ik denk dat de stand van de schotel niet goed is omdat ik wel eens heb gehoord dat als je te zuidelijk bent de stand t.o.v de satellieten niet goed is. Toevallig spreek ik een Nederlander die bij ons in de buurt staat en eveneens problemen heeft met zijn ontvangst. Hem hebben ze verteld dat hij de digitale kop op de arm van de schotel moet verdraaien. Hoe? Dat ben ik gaan uitzoeken en ja, wonderwel door de kop een kwart slag naar rechts te draaien hebben we ontvangst en blijkt ineens de tv van onze buurman niet stuk te zijn. De rest van de dag blijven we lekker rond de camper hangen.

Dinsdag 22 mei

Vandaag hebben we Lagos bezocht, wat een toeristisch gebeuren. Na een paar uurtjes hadden we het wel gezien en zijn we weer snel naar de rust van de camper gegaan. Verder hebben w deze dag niets uitgevoerd dan af en toe een kort wandelingetje en gezellig voor de camper zitten lezen.

Woensdag 23 mei

Op aanraden van een overwinteraar zijn we naar Silves gereden. Eerst had ik een plaats geprogrammeerd aan een stuwmeer. Mooi maar zwemmen ho maar en niets dan bomen en stilte. Net effe te rustig voor ons, dus op naar Silves zelf. Hier hebben we de camper dicht bij het kasteel geplaatst en zijn dit gaan bekijken, mooi. Nou dat hebben we dan ook weer gezien en dat was het. Het gaat verder, of liever gezegd , terug, naar ons oorspronkelijke doel, PortimĂŁo. Nu gaan we niet naar de plaats zelf, maar gaan aan de overkant van de rivier op een open plaats aan de rivier staan in het voormalige vissersdorpje Ferraguda. Hier staan we direct aan de monding van de rivier en kunnen genieten van de voorbij varende schepen. Natuurlijk is een straatje in het plaatsje ingericht voor de toeristen, maar daar zijn we even geweest en dat was het dan wel. Terug naar de bootjes.

Donderdag 24 mei

Vannacht hebben we enkele regenbuien over ons heen gekregen, niet dat bezwaarlijk is, maar erger is dat om 04.00 uur de gasfles leeg was en de koelkast lichtalarm gaf. We waren dus klaarwakker en als toetje begon de vissersvloot uit te varen met alle soorten van luidruchtig uitlaatlawaai. Nou van slapen kwam niet veel meer, dus heb ik de gasfles maar gewisseld toe het licht begon te worden. Om 10.00 uur komt er een groot cruiseschip binnenvaren, de Marella Spirit met een afmeting van 214x27m wat aan de overkant van ons gaat afmeren. Juist op het breedste gedeelte van de rivier gaat die oceaanreus even draaien, nou dat gaat maar net! En zo zijn we met kijken toch weer een uurtje zoet. De zon schijnt, maar we blijven een koude wind houden die het niet echt aangenaam maakt maar toch ga ik na de lunch de plons in en ik moet zeggen, het valt reuze mee, zolang je maar in het water blijft. De bedoeling was dat ik het supboard zou oppompen maar daar heb ik na de zwempartij geen zin meer in, dat bewaar ik wel voor warmere oorden. Dus ga ik in mijn eentje het dorp en de omgeving verkennen en heb een paar mooie foto’s kunnen maken. Tegen de avond, als alle excursiegasten weer terug aan boord zijn vertrekt het cruiseschip weer. Ondanks dat het hier mooi is en we hier dagen zouden kunnen staan zonder ons te vervelen gaan we morgen toch maar weer verder want het is en blijft hier koud met die wind. Ook de weersverwachting beloofd niet veel goeds, morgen regen en 15 graden. Nou dan zeggen we dag met het handje en vertrekken richting Middellandse Zee in de verwachting daar beter weer te treffen. De weerkaart geeft ons in ieder geval hoop.

Vrijdag 25 mei

Als we ons aan het klaarmaken zijn voor vertrek zien we rond 9.00 uur weer een cruiseschip binnenvaren. Deze is nog groter en ziet er veel nieuwer uit, het is de Seabourn Ovation. Maar wij gaan vertrekken als die reus zich gaat draaien om af te meren. Ons eerste doel van vandaag is Vila Real de Santo de Antonio. Dit is een grensplaats tussen Portugal en Spanje. Ga je met het pontje over dan ben je in Spanje. Wij zijn hier 25 jaar geleden al eens geweest toen we een vliegvakantie hier aan de Algarve hadden. Ik moet zeggen, ik herkende het allemaal weer, wist zelfs de winkel nog te vinden waar we toen cadeaus voor de kinderen hebben gekocht. Nadat we uitgebreid over de overdekte markt waren geslenterd en het een en ander aan mondvoorraad hebben gekocht zijn we lekker gaan lunchen. Marjolein een grote portie Sardines en voor mij Fisch en Chips. Dat waren behoorlijke porties en alles bij elkaar inclusief een glas wijn moest ik nog geen € 12 afrekenen. Daar zou je zomaar voor hier blijven, maar ook hier waait het nog te fris, dus gaan we weer rijden. We rijden ca. 50 km verder en gaan voor de overnachting naar een camperplaats in Gibraleon. Niet veel bijzonders, maar voor de overnachting best in orde.

Zaterdag 26 mei

Om 10.00 uur vertrekken we in Gibraleon en zij 3 kwartier later op onze beoogde camperplaats in Sevilla. Dit is een mix parking voor auto’s en campers die nagenoeg in het centrum ligt. Uiteraard gaan wij de stad bezichtigen en lopen allereerst de brug over richting de kathedraal waar het historische centrum zich bevind. Het is een heel eind lopen, dus nemen we eerst een hapje bij een leuk restaurantje waar een dame alles alleen doet. Nou aan de smaak van de belegde broodjes is het niet af te zien, lekker. Bij de kathedraal aangekomen zijn we daadwerkelijk in het midden van het toeristencentrum. De paardenkoetsjes staan hier rijen dik, alles bij elkaar, zie ik er zeker zo’n vijftig en dan te bedenken dat het merendeel aan het rondrijden is. Wil je de kathedraal van binnen bekijken, dat kan, wachttijd voor de kassa ca 30 minuten. Hebben we dus maar niet gedaan. Misschien ooit een andere keer, maar dan niet in het weekend. Wij hebben onze weg door het koopcentrum met ook mooie gebouwen vervolgd en omdat we niet moe willen worden hebben we ons regelmatig op een terras gezet en “genoten” van de mensenmassa om ons heen. Moe en voldaan zijn we tegen de avond terug aan de camper waar een van ons tweeën al snel de ogen dichtvallen want het was alles bij elkaar toch een aardige wandeling. Maar genoten hebben we zeker. Sevilla is een grote stad die heel veel moois te bieden heeft en je zou eigenlijk deze stad met een gids moeten bezoeken want ik vermoed dat we toch een paar mooie dingen hebben gemist, maar ja het kan ook niet allemaal tegelijk daar is het te groot voor.

Zondag 27 mei

Wij gaan Sevilla verlaten en gaan zo’n 70 km verder naar La Puebla de Calzalla, een klein dorpje wat in de richting van de Middellandse Zee ligt. Waarom maar zo’n kort stukje van nog geen uur rijden? Deze camperplaats staat heel hoog aangeschreven en ik moet zeggen het klopt helemaal als we hier arriveren. Het is een nieuw aangelegde en omheinde camperplaats met ruime plaatsen voor 10 campers. Ieder met eigen stroom, water en afvoer. De douches en wc’s in het toiletgebouw zijn kraakhelder en de douches geven een heerlijke warmwaterstraal. Het geheel is ruim van opzet en helemaal afgestemd op de gehandicapte mens, enkel het noodkoortje ontbreekt. Maar ja je moet toch iets te mopperen hebben nietwaar. Een minpuntje hebben we wel vandaag, het weer werkt nog niet al te zeer mee, het is wel aangenaam van temperatuur, maar bewolkt. Morgen beter zullen we maar zeggen.

Maandag 28 mei

Gisteren hebben in het park naast de camperplaats uitgebreid gedineerd bij de kiosk. Het was smakelijk en lekker en ook de wijn was goed en alles was nog beter toen ik mocht afrekenen, €9,50 voor ons beiden. Die vijftig cent heb ik maar laten zitten en daar waren best wel blij mee. Vandaag blijven nog hier staan en zitten nu in de openbare bibliotheek waar we gratis wifi hebben en ik de blog kan bijwerken voor de belangstellenden. Het internetten gaat gigantisch traag dus zullen jullie nog even geduld moeten hebben met de foto's die bij het verhaal horen. Morgen gaan we richting Malaga en hoepen daar eindelijk het goede weer te vinden want ook vandaag is het hier nog grijs , maar de temperatuur laat zich al van de goede kant zien.