Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Loire deel 2

LOIRE DEEL 2


En ja hoor, zondagmorgen is de rommelmarkt in Briare al in volle gang als ik op het plein aankom. Het is niet ver lopen, slechts 2 straten van ons vandaan. De zon schijnt, weliswaar is de wind nog aan de frisse kant, maar het is een mooie dag om over de markt te slenteren. Het is bijna niet te bevatten, maar ik heb niets gekocht en toch ben ik niet ziek of zo, zal wel aan het mooie weer liggen. In de middag hebben naar de F1 gekeken waar in Barcelona Max Verstappen 3e werd, eigenlijk vond ik het maar een saaie race met een bijna voorspelbare uitslag. Na de mooie dag die tegen de avond toch weer behoorlijk koud wer zijn we maandag toch maar weer eens gaan rijden. Eerst gaan we bij de Lidll de nodige inkopen doen en rijden dan richting Sens, ja we zijn nu daadwerkelijk op de terugweg. Ongeveer 6 km voor Sens vinden we een mooie camperplaats in het plaatsje Gron, waar we water kunnen tanken en de vuilwatertank kunnen lozen. De parkeervakken waar we staan zijn vrij smal, maar voor die ene keer moet dat kunnen, tenslotte is hier alles gratis, dus niet mopperen. We staan hier aan een mooi aangelegd park met trimtoestellen en veel speeltoestellen voor de kleine jeugd. Dat deze plaats geliefd is blijkt ’s avonds wel, dan is het hier bomvol met campers. Ergens wel begrijpelijk want je staat hier nagenoeg direct aan de doorgaande Noord-Zuid route. Ja en dinsdag gaat het dan weer verder want we moeten wel richting huiswaarts plannen. We gaan naar de Maas, om precies te zijn naar Dieu sur Meuse in de buurt van Verdun. Het is een mooi stukje rijden dwars door het binnenland, door 3 verschillende Departementen. We staan hier direct aan het Canal Le Est ofwel het kanaal naast de Maas waar we voorheen met onze boot diverse malen over zijn gevaren richting de Moezel en de Rijn. Voor ons ligt een oude opgebouwde stalen platbodem uit 1925 waar de eigenaar aan het klussen is. Ja dan weet je het wel, in no time zit ik bij hem aan boord en hebben we genoeg te kletsen en aangezien dat met een biertje in de hand beter gaat gaan we gezellig bij onze camper zitten want daar is het bier goed gekoeld en zitten we heerlijk in de zon. Reuze gezellig en wie weet belt hij me nog eens voor advies om in Nederland een andere boot te kopen. De oude kern van het dorp stelt niet veel voor, maar een stukje verder is een grote Intermarchè en diverse speciaalzaken. Woensdag gaat de route via Longwy Frankrijk uit richting  Arlon. We nemen de N4 en komen zo door Martelange een Luxemburgse grensplaats waar we natuurlijk de dieseltank volgooien tegen een literprijs van €1,143. Ja daar kan je mee thuis komen in deze dure tijden. Na het tanken wordt er eerst geluncht, waarna het verder gaat over de snelweg richting Luik. Als we even doorrijden zijn we reeds thuis, maar dat willen we nog niet, dus maken we een stop in Blegny bij Visé. Hier is op een groot parkeerterrein bij een oude kolenmijn een 10 tal parkeerplaatsen ingericht voor campers met gratis water en lozen, alleen voor stroom moet je betalen. Deze oude mijn die in 1980 als laatste mijn van België gesloten werd is een ware attractie voor dagjesmensen. Ze komen hier met busladingen vol naartoe gereden. Natuurlijk ga ik ook ondergronds. Nadat ik mij al van tevoren heb aangemeld blijkt, dat als het tijdstip van rondleiding is aangebroken, ik de enige Nederlandstalige te zijn. Leuk dat wordt dus een privé bezichtiging. Ik krijg een zeer sympathieke vrijwilliger toegewezen die mij eerst 30m en vervolgens 60m mee omlaag neemt de mijn gangen in. Natuurlijk gaan we met de bekende mijnlift van vroeger en zien in de gang de kolenaders lopen. Hier zie je dat deze kolenaders niet gewoon horizontaal lopen, maar onder een hoek van 30 tot 60 % schuin lopen. Men heeft het delven van de kolen uitgebeeld zoals er vroeger gewerkt werd in nauwe gangen van maximaal 50 cm hoog en dan met zo’n stijging van 30 tot 60 %. Je kunt het je bijna niet voorstellen hoe er voorheen gewerkt werd om de kolen uit moeder aarde los te rukken. Zeer indrukwekkend.

Ja en dan is het donderdag 16 mei en moeten wij in de namiddag thuis zijn. Ver hoeven we niet te rijden dus hebben we alle tijd voordat we eens vertrekken. Als we een stukje onderweg zijn stuiten we in het volgende dorp op een wegafsluiting. Omkeren doen we niet, dan maar op gevoel en dat lukt aardig met als resultaat dat ik lekker op de bijrijderstoel zit en de chauffeuse het voor der kiezen krijgt met door de smalle dorpjes te rijden, waar ze ter lust en vermaak ook nog eens overal aan de weg aan het werken zijn, zodat het af en toe passen en meten is. Maar geen nood het gaat allemaal prima en we zijn eigenlijk nog veel te snel weer in onze woonplaats. Omdat we toch ruim in de tijd zitten gaan we eerst maar eens boodschappen doen en em passant de camper wassen, want dat is niet echt nodig, maar je ziet het wel na het wassen. Dus toch wel een beetje nodig. En zo zijn we weer thuis na een korte trip naar het altijd mooie en aangename Frankrijk. We zijn 12 dagen onderweg geweest en hebben 1535 km afgelegd.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!