Le-Loup-Bleu.reismee.nl

Spanje voorjaar 2019

VOORJAARSREIS NAAR SPANJE

We schrijven woensdag 22 mei als we om 9.15 uur vertrekken. Erg laat voor ons doen, maar het kon niet anders. Voordat we daadwerkelijk weg kunnen rijden moeten we eerst nog een Belg wakker maken die zijn camper pal naast de onze had geplaatst en daarmee onze doorgang versperde. Hij keek niet erg vrolijk, maar moet maar bedenken dat hij gratis op een mooie plek had gestaan. De reis gaat eerst richting Luxemburg, daar wordt de dieseltank volgegooid en dan weer verder via Metz en Nancy over de snelweg tot Toul waar we de dubbelbaans N4 nemen tot St. Dizier. Dan is de pret van snel doorrijden over. We rijden nu via de D en N wegen richting Auxerre en dat is een behoorlijk eind rijden om dat op een dag te doen met een camper. Maar we willen zo snel mogelijk naar het zuiden in de verwachting daar het betere weer te treffen. Als we Auxerre tot op 30 km zijn genaderd besluiten we in St Florentin te stoppen. We staan hier pal aan de Yonne bij een jachthaven en kunnen lekker naar de bootjes kijken. Ja die boten, dat is wat met ons. Maar goed, de stoelen worden buiten gezet en we genieten onder het genot van een drankje en een aangename zon van een mooie avond. De volgende dag gaat het weer verder met bestemming Clermont Ferrand en de A75. Als we bij Moulins komen zien we een geheel nieuw winkelcentrum met alle grote bedrijven zoals Decatlon, Action en L’ Clerc. Bij deze laatste gaan we tanken en dat scheelt echt wel in prijs t.o.v. andere tankstations. Ook maken van de gelegenheid gebruik om hier een hapje te eten en zien dat alles inderdaad nog splinternieuw is. Verder gaat de reis en komen zo op de A75. Deze tolvrije snelweg gaat tot de Zuid Franse kust en schiet lekker op. Tegen 5 uur vinden we het wel genoeg en parkeren onze camper op een mooie camperplaats met alle voorzieningen in het fraaie plaatsje La Canourque. Tijdens de rondwandeling zien we waarom ze deze plaats ook “Klein Venetië“ noemen. Hier lopen diverse beken uit verschillende bronnen door de plaats en heel mooi om te zien, de beken gaan gewoon onder de huizen door. Als we de volgende dag, vrijdag, vertrekken is het weliswaar bewolkt maar hebben we een aangename temperatuur, eigenlijk korte broeken weer. Maar goed dat ik de lange broek heb aangehouden want als we al een aardig eind op weg zijn krijgen we eerst wat verspreide regendruppels, maar al snel behoorlijke buien. Vreemd, op het hoogste gedeelte van de trip, zo’n 1200m, is het 22 graden en als we afdalen richting kust wordt het steeds kouder tot zelfs 14 graden. Nou daarvoor zijn we niet naar de kust gereden en de weervoorspelling geeft ook al niet veel goeds aan, dus wat doen we, doorrijden naar Spanje en nu maar hopen dat het aan de andere kant van de Pyreneeën beter is. Tijdens de tocht over de bergen krijgen we aardig wat regen te verwerken en zijn blij als we in Figueres op onze beoogde camperplaats aankomen. Tijdens de namiddag verdwijnen de lichte buitjes en wordt het zowaar aangenaam. Als we de volgende dag wakker worden is het droog en schijnt de zon. Wel hadden we vannacht nog een regenbui maar dat deert niet want dan worden we geacht te slapen. Voordat we verder gaan wordt eerst de dieseltank gevuld want hier in Spanje is het wat aangenamer om te tanken, ook al is de prijs hoog t.o.v. enkele jaren geleden. We rijden via de gewone weg en tolweg nagenoeg door Barcelona naar Vilafranca del Penedes en krijgen onderweg nog een beetje regen en de nodige file opstoppingen. Vilafranca is een leuke typische Catalaanse plaats met een aardig historisch centrum. Zondag blijven we ook hier want we willen naar de F1 in Monaco kijken en hopen dat Max voor spektakel kan zorgen. En inderdaad, Max heeft weer gezorgd voor een beetje spanning in het rondje van het prinsdom. Jammer genoeg zat er geen podiumplaats in ondanks zijn 2e plaats bij aankomst, maar 5 seconden straf is teveel en het word een 4e plaats. Maandagmorgen hebben alle tijd want we gaan niet ver vandaag. We hebben slechts ca. 25 km te rijden naar Cunit, dit is een leuke badplaats aan de Middellandse Zee. We staan hier op een grote camperplaats met zicht op zee en op 50m van het strand vandaan. Zwemmen valt nog even tegen want het zeewater is behoorlijk koud, daarbij ook nog eens een frisse wind, aangenaam is anders als je in de zwembroek loopt. Maar niet klagen, de zon schijnt en het wordt vanzelf beter. We krijgen een berichtje van Henk, zij staan op 7 km afstand van ons en hebben gelijk voor de volgende dag afgesproken. Dinsdag hebben we samen met Henk en Ger de dag doorgebracht, reuze gezellig. Woensdag heb ik met onze camperdealer gebeld want we hebben een probleempje, tussen de motoruitlaat en de campervloer zit een metalen isolatieplaat ter voorkoming van brandgevaar bij een extreem verhitte uitlaat. Laat nu die plaat bij de bevestigingspunten aan het scheuren zijn zodat tijdens het rijden de uiteinden klapperen wat geen prettig geluid is om te horen. De dealer gaat voor ons een nieuwe isolatieplaat bestellen en ik heb het zaakje een beetje vastgezet en ondersteund met ijzerdraad. Toch maar goed dat ik het e.e.a. bij me heb. Vandaag weer gezwommen, of ik ben er inmiddels aan gewend of de temperatuur is een ietsje beter geworden, het was in ieder geval goed te doen. Donderdagmorgen hebben we hier de plaatselijke markt bezocht, nou dat hadden we snel gezien, niets bijzonders. Dan maar het supboard oppompen want dat wordt intussen wel tijd. De wind is minder en de watertemperatuur laat zich ook doen, hoewel, ik ben toch nog steeds de enige die zwemt. Anderen wagen zich niet verder dan tot de knieën in het water. Het suppen wil nog niet goed lukken ondanks dat dit board veel stabieler is. Het zal wel komen door de wind en daardoor een vervelende golfslag. Desondanks ben ik er niet in gevallen maar heb wel 3x een knieval op de plank moeten maken om er niet in te donderen. Verder hebben we een beetje gefietst en koffie gedronken. Vandaag, vrijdag ging het suppen een stuk beter, er was duidelijk minder wind en de zee was een stuk rustiger. Ik heb lekker staande kunnen suppen tot ver voorbij de betonning de zee in. Maar ja dan wordt je een beetje nonchalant met gevolg 2x een plons. Geen nood, het was een heerlijke afkoeling want het begint intussen wel lekker warm te worden nu die vervelende wind nalaat. Na de middag zijn we naar Segur gefietst en hebben daar het centrum eens bekeken, ook niet veel bijzonders, maar wel meer als waar we nu staan. Morgen gaan we hier vertrekken want we moeten de vuilwatertank en het toilet leegmaken en water innemen. Waar naartoe, We hebben geen idee en geen reden om ver te rijden, dus zal het wel ergens hier in de buurt worden. Dat lees je dus in het volgende verslag.