Le-Loup-Bleu.reismee.nl

ZOMERVAKANTIE 2019-2

DEEL TWEE

In dit tweede deel van onze zomerreis gaan we verder met ons verslag op woensdag 21 augustus. We staan nog steeds in Tournus en het bevalt nog steeds goed hier. Het belooft een warme dag te worden en voor de komende dagen worden tropische temperaturen verwacht. Wij gaan wat fietsen en gaan over een mooi fietspad langs de rivier de Saône naar Fleurville, zo’n 10 km verder zuidwaarts. Als we hier aankomen vinden we een hypermoderne bakker met lunchroom, waar we natuurlijk een kop koffie met een heerlijke Eclair nemen. Ja en zo krijg je de dag wel om als je niet te snel bent en rustig fietst, waardoor je optimaal van de omgeving kunt genieten. De volgende dag vinden we dat we toch maar eens moeten verkassen, mede doordat er een wasje gedraaid moet worden en we daar met de camper naartoe willen rijden, omdat de afstand een ietsje te ver is om te lopen maar ook, omdat, als we moeten wachten op de was, we in ons eigen huisje kunnen zitten met alle gemakken (koffie) van dien. Als de was klaar is gaan we nog even naar de Lidl en vervolgens gaat het om 12,30 uur richting onze nieuwe bestemming, St. Gengoux de Scisse, zo’n 30 km meer de Bourgogne in. De weg ernaartoe gaat via plaatselijke ontsluitingswegen waar we slechts met een gemiddelde snelheid van 30 km kunnen rijden, maar niet getreurd zo zie je nog wat van de omgeving. Drie kwartier later zijn we ter plaatse en vinden een mooie en ruime camperplaats met alle voorzieningen, inclusief elektra en dat allemaal voor nop! Bij een wandeling stellen we vast dat hier in het gehucht helemaal niets te beleven valt, maar rustig is het wel. Dus dat werd veel lezen en luieren.

Na 2 dagen vind ik het genoeg en wil weer wat beweging zien, dus gaan we terug noordwaarts, want ik heb in Campercontact een leuk plekje gezien bij het Canal du Centre waar 7 sluizen achter elkaar liggen. En zo komen we dan tegen 14,30 uur in Ecuisses bij de camperplaats aan en wie zien we daar staan, een van de 2 andere Nederlanders waarmee we enkele dagen aan het meertje in Vaivre et Montoille hebben gestaan, Theo en Greet. Dat werd dus een gezellige dag verder. We staan hier onder grote platanen en dat is helemaal niet erg met een temperatuur van 30 graden. Kun je nagaan hoe het is als je in de volle zon zou staan. Omdat hier ook niks te beleven valt, we hebben geen enkele boot gezien, gaan we de volgende dag weer verder. Ofwel, we gaan weer een stukje naar het zuiden, 28 km, naar St Gengoux le National. Waarom, nou omdat we daar al eens eerder waren en weten dat de camperplaats direct aan de Voie Verte ligt. Dit is een voormalige spoorbaan die nagenoeg vlak door de Bourgogne loopt, dus heerlijk om te fietsen. Wij pakken dan ook kort nadat we zijn aangekomen de fiets en rijden in zuidelijke richting naar Cormatin. Hebben wij mazzel als we daar aankomen, er is een grote rommelmarkt gaande, dus afstappen en over de markt lopen. Hierna gaan we een hapje eten en krijgen ook nog een rondleiding (na betaling) in het kasteel Cormatin. En zo krijgen we de zondag wel weer om. De volgende dag, maandag 26 augustus, is eigenlijk snel vol geschreven, het is warm 31 graden en we hebben niet veel zin om iets te ondernemen, dus dat werd de hele dag onder de luifel zitten met een boek. Ja het boek is uit, eerder heb ik toch geen rust.

Dinsdag vertrekken we uit St. Gengoux Le National en rijden een eind naar het zuiden. Maar eerst wordt er nog even water getankt, we hebben wel een idee waar we naartoe gaan, maar of we er ook daadwerkelijk komen is altijd weer de vraag, vandaar dat ik graag een volle watertank en een lege wc cassette heb bij vertrek. We rijden enkel via binnenwegen richting Roanne, waar een camperplaats is aan de jachthaven, maar vinden voor we Roanne bereiken een leuke stek aan het kanaal Digoin-Roanne, genaamd Artaix, 5 huizen, een varkensstal en een kerk. We staan hier aan het kanaal mooi onder de bomen en direct aan de waterkant. Het is hier heerlijk rustig en de rust wordt enkel verstoord als een van de 2 vissers beet heeft, oh ja er staat ook nog een andere camper, een beetje verscholen onder de bomen en het blijkt dat het een van de 2 vissers is. Ja dan moet ik toch ook maar eens de hengel uitpakken. Heb goed mijn best gedaan en natuurlijk niks gevangen. Is ook maar goed zo, dan hebben die arme visjes ook geen zere bek. ’s Avonds wordt het hier muisstil en aarde donker, wat heerlijk slapen betekent. De volgende morgen vinden we die rust om 11 uur wel welletjes en gaan toch verkassen. Ik had gelezen dat Paray le Monial een leuke plaats zou zijn, nou dan gaan we toch even kijken. Het is maar 20 km rijden, dus zijn we er zo. Het blijkt inderdaad een leuk plaatsje te zijn met speciaal voor campers gereserveerde plaatsen met alle sanitaire voorzieningen die we wensen. Ja een ligbad hebben ze hier niet voor ons! Wil ik ook niet want ik doe alleen maar douchen. We staan hier midden in het centrum aan de rand van een groot park en kunnen zo uitzoeken aan welk terras we gaan zitten. Er is ook een Aldi en Lidl, maar dan is het beter om de fiets te pakken. Als we op onze plaats staan gaan we eerst even bij het Office de Tourisme voorbij om te kijken wat deze plaats voor interessants voor ons te bieden heeft. Het blijkt een pelgrimsplaats te zijn voor een in de 15e eeuw geleefde non die een verschijning schijnt te hebben gehad van Christus. Het is ook te merken aan de Duitse bussen die hun lading hier droppen en na bezoek aan de kapel weer verder rijden. De volgende halte zal wel Lourdes zijn, neem ik aan. Ook hebben ze hier een mooie Basiliek met aangebouwd klooster en natuurlijk gaan we de kerk even van binnen bekijken. De plaats ligt aan het Canal du Centre en dat betekent bootjes kijken. Nu valt dat laatste wel even tegen want het is knap rustig op het water, het seizoen met de buitenlandse jachten is voorbij, zodat we slechts een enkele huurboot zien. Wij nemen een versnapering op een terras en bekijken daarna het kleine centrum. De volgende dag gaan we met de fiets langs het kanaal naar het plaatsje Digoin, zo’n 12 km verder. Dit blijkt ook een leuk plaatsje te zijn met een historisch centrum waar het goed vertoeven is. Hier is ook een grote jachthaven waar je zelfs met de camper kan staan. Wij staan prima en blijven dan ook waar we zijn, ook de volgende dag nog en zien als we met de fiets terugkomen van het boodschappen doen, dat we de plaatselijke weekmarkt hebben gemist.

Zaterdag, na 3 dagen hier te zijn geweest, gaan we weer rijden. Zoals gewoonlijk hebben we wel een idee waar naartoe, maar we zullen wel zien. Heerlijk toch. We rijden weer noordwaarts en onze eerste bestemming is Génelard, hier is de camperplaats tussen 2 sluizen aan het kanaal. We gooien onze watertank vol en besluiten toch maar door te rijden want het is nog vroeg en belangrijk, we hebben hier geen tv ontvangst door de bomen en dat terwijl Max Verstappen morgen in Spa-Francochamps Formule 1 moet rijden. De volgende stop is in Moceau Les Mines, maar deze plaats bevalt ons helemaal niet, dus gaat het weer verder. Om 12.45 uur komen we in Chalon sur Saône en staan hier eveneens aan de rand van een park waarachter het historisch centrum zich bevindt. We hebben 33 graden en tegen de avond wordt het wat benauwder en gaat de lucht een beetje dreigen, maar het blijft bij een flits en wat gedonder in de verte. De volgende dag, zondag 1 september, heb ik mazzel want er is rommelmarkt. Leuk 3 pleinen vol en niets gekocht behalve een kunstaas visje. Vandaag hebben we ook de camper naar een naastgelegen parkeerplaats gereden omdat we teveel last hadden van stof op de plek waar we stonden. Verder wordt de dag doorgebracht met wandelen, lezen, met de buren kletsen en genieten van het nietsdoen, hoewel dit laatste voor mij best wel moeilijk is.

De maandag is dan weer vertrekdag, we rijden via diverse omwegen naar Lons les Saunier in de Jura, gaan dwars door de stad door een fout van ons zelf of de automatische piloot en rijden vervolgens door tot Clairvaux Les Lacs om daar op een ruim parkeerterrein midden in de plaats te belanden. Inmiddels is de temperatuur teruggelopen en tekent de thermometer 23 graden aan, 10 minder dan gisteren. Niet getreurd, de zon schijnt. Maar eerst hebben we bij het binnenrijden van de plaats op een parkeerterrein bij een supermarkt een wasje gedraaid. De dinsdag wordt gebruikt om een bezoek te brengen aan de Cascades de Herisson, ofwel een stel watervallen achter elkaar over een lengte van ca. 805m met een verval van 35, 60 en 65 meter. In totaal betreffen het 7 watervallen. Helaas voor ons was er weinig te zien, het riviertje stond bijna droog en er vielen ocharm enkele druppels in een pielestraaltje water omlaag. We moeten maar eens terugkomen als het een tijd flink geregend heeft of in het voorjaar als de dooi is ingetreden. Morgen blijven we hier staan, zeker tot de middag, want ’s morgens is er markt. Daarna zie we wel waar het naartoe gaat. Het volgende verslag zal gaan over onze thuisreis, mogelijk dat we via Duitsland terug rijden, maar dat zien jullie in het volgende verslag.