Le-Loup-Bleu.reismee.nl

ZOMERVAKANTIE 2019-3

DEEL DRIE

Als ik aan het laatste deel van het reisverslag van onze zomervakantie 2019 beging zijn we nog in de Jura en dan met name in Clairvaux les Lacs. Gisteren, dinsdag 2 september, waren we hier ook al en stonden op een vrije camperplaats naast een sportterrein en nagenoeg in het centrum van het plaatsje. Het centrum stelt hier, buiten een kerk en wat restaurants, niet veel voor. Oké, als je de plaats in komt rijden kom je een supermarkt en een eenvoudige Aldi tegen, maar dan heb je het wel gehad. Buiten dit alles heeft Clairvaux zijn naam natuurlijk te danken aan het meer waar het aan ligt en dat is natuurlijk weer goed voor de aangelegen campings en zijn toeristen. Wij zijn, zoals in het laatste verslag gememoreerd, vandaag naar de watervallen van “Cascades du Herisson” geweest. Nou dat was een afgang van jewelste, geen water te bekennen. We zijn op de terugweg even 5 km doorgereden naar Pont de Poitte en hebben daar koffie gedronken en de nodige foto’s gemaakt van het riviertje welk nagenoeg droog staat. In 1985 hebben we daar op de camping gestaan en toen was er genoeg water, teveel zelfs want het was ijskoud van de regenval in de bergen. En zo zijn we weer terug in Clairvaux en zetten de camper honderd meter verder voorbij de officiële camperplaats want morgenvroeg is op die plek markt. De rest van de dag wordt doorgebracht bij de camper met lezen en wat wandelen. De Franse markten zijn geen van de vroegste, om 9 uur waren ze nog de kramen aan het vullen. Wij zijn op ons gemak over de markt gelopen die vooral met kaas goed vertegenwoordigt was, ja wat wil je, we bevinden ons midden in de Jura, de grote melkfabriek van Frankrijk. Natuurlijk werd er een heerlijk stuk kaas gekocht en voor de lekkernij nog 3 geitenkaasjes. Wat het weer betreft hebben we nog steeds geen klagen, het wordt vandaag zelfs 28 graden.

Na de markt gaan we weer een stuk rijden want we willen richting noord-oost ofwel Mulhouse / Freiburg. Maar voor we daar zijn hebben we nog wat te rijden en alle tijd. We moeten eerst terug naar Lons Le Saunier om van daaruit een mooie doorgaande route te nemen anders zijn we verplicht om via enkele slingerende bergwegen ons doel te bereiken. Natuurlijk kunnen we ook via de hoofdwegen en de steden zoals Dole en Besancon rijden, maar dan is de lol er snel af en ben je enkel aan het rijden tussen het vrachtverkeer zonder van de natuur te genieten. Uiteindelijk komen we aan in Bremondans, een gehucht langs de plaatselijke doorgaande weg en laten ze daar nou helemaal in het niets een leuk kerkje hebben met enkele camperplaatsen onder de bomen. Heerlijk rustig met enkel het geklingel van een koebel op verre afstand. Wat ze hier wel veelvuldig hebben zijn boerderijen met een Fromagerie die je kan bezoeken. Doen wij dus niet, want we hebben de koelkast vol met kaas. De volgende morgen, donderdag 5 september, na een heel rustige, stille en aarde donkere nacht, worden we al vroeg gewekt door het geklingel van een koebel omdat de koeien nu in de wei naast onze camper lopen. Heerlijk wakker worden toch. Vannacht of liever gezegd in de vroege morgen om 6 uur, hadden we een regenbui en het blijft vandaag bewolkt met af en toe wat zon en 20 graden. Wij vertrekken om 9,30 uur op ons gemak en hebben als doel de historische plaats Belfort gekozen. Na een rustige rit komen we hier al om 11,15 uur aan en staan op een camperplaats op loopafstand van het historische centrum op een groot parkeerterrein waar aan beide zijden plaats is voor campers en het middenterrein vrij is voor personenwagens (die er nauwelijks staan). Op de camperplaats zijn voorzieningen om de vuilwatertank en het toilet te legen en water te tanken en dat alles gratis, wat wil je nog meer. Het blijft droog alleen de temperatuur is wat gezakt t.o.v. gisteren wat niet erg is als we na de lunch het centrum gaan bekijken. Eerst lopen we naar het historische centrum wat op enkele honderden meters van de camperplaats ligt met boven alles uitstekend de citadel. Bij de het Office du Tourisme halen we een plattegrond en de nodige informatie en bekijken het een en ander. Daarna steken we de rivier over en belanden in een modern stadsgedeelte met een grote winkelstraat. Als we alles hebben gezien is het tijd voor een afzakkertje en dat vinden we in een gezellige snackbar annex kroeg met wifi, een heerlijk glas wijn en heel vriendelijke bediening. Terug op de camperplaats zien we dat het al wat drukker word met campers, uiteindelijk staan we met ca 20 campers terwijl er slechts 8 officiële plaatsen zijn. Niet getreurd, de politie komt regelmatig even het terrein oprijden en zeggen niets. Zolang de mensen zich netjes gedragen, geen rotzooi maken en niet de zonneluifel uitdraaien is onze ervaring dat de politie het allemaal wel goed vind. Natuurlijk blijven we de volgende dag staan want ik wil de citadel met zijn fort bezoeken. Het is wel even klimmen maar als je daar boven op het fort staat heb je wel een fantastisch uitzicht over de stad en de omgeving. Zoals bij alle citadellen en forten die je bezoekt wordt je overladen met teksten die verhalen over glorieuze overwinningen, zo ook hier, maar het is wel tekenend dat het meerdere malen in vreemde handen is geweest met zelfs van de laatste slag de gedeeltelijke vernietiging van het fort op foto’s. Evengoed de moeite waard om te bekijken. Na de lunch lopen we op ons gemak naar de supermarkt die ca. 10 minuten lopen aan de andere kant van de citadel ligt. Ook wordt nog even de voorkant van de camper gewassen vanwege de vele insecten en daarna is het de stoelen in de zon, een glaasje met inhoud bij de hand en genieten van het nietsdoen.

De volgende dag is het zaterdag en ik heb het hier wel gezien, dus gaan we weer rijden. Eerst even buiten de plaats op een groot winkelplein diesel tanken en dan hup richting Colmar. Ja we willen morgen Colmar bezoeken, vandaag is het veel te druk denken wij. We hebben een camperplaats gekozen die op korte afstand voor Colmar ligt. De camperplaats in Soultz Haut Rhin die we in gedachten hadden kan ons niet bevallen nadat we een rondje door het dorp hebben gelopen, voor mij te klein en te rustig, ofwel niets te beleven. We gaan de Rhein over en kijken in Breisach, oei hier is het wel erg druk met voornamelijk Franse kooptoeristen. Er is een camperplaats aan de oever van de Rijn waar je hutje mutje achter de dijk verscholen staat zonder dat je ook maar iets kunt zien van de Rijn, enkel een rij campers is je uitzicht. Daar hebben we geen zin in, dus even enkele kilometers verder naar Burgheim. Dit is een leuk dorpje met een kasteelruïne en ca. 600m verder een mooi meer waar je kan zwemmen. Het is hier ook rustig, maar dan op een ontspannende manier. Lekker de stoelen buiten en genieten van het namiddagzonnetje. Als ik de fiets pak en de omgeving en het meer verken kom ik ook in het centrum van het historische dorpje met zijn kasteelruïne waar op het dorpsplein een feest aan de gang is, leuk maar het begint te regenen en houd voorlopig niet op dus rap terug naar de camper en verplicht binnen zitten. Zondag 8 september, het heeft de hele nacht geregend en als wij ons klaarmaken om te vertrekken regent het nog. Volgens de weersvoorspelling en Buienrader blijft het vandaag regenen, dus Colmar gaat het niet worden, we nemen de Autobahn en gaan noordwaarts. Bij Ettenheim gaan we van de snelweg om iets te eten en vinden daar ook een mooie camperplaats bij een camperdealer. Ja en waarom zou je nog doorrijden als het weer niet mee werkt en vanwege de zondag alles dicht is. Dus blijven we hier. Maandag ziet het weer er wat vriendelijker uit als we vertrekken met bestemming Speyer. We rijden ook vandaag weer over de snelweg en zijn met 2,5 uur op onze bestemming in Speyer. We staan hier aan de oever van de Rhein met vrij uitzicht op de langsvarende scheepvaart. Heerlijk, stoelen buiten en bootjes kijken, nou daar krijg ik de rest van de dag wel mee om. Maar eerst gaan we met de fiets naar het Techniek Museum kijken waar dat ligt want daarvoor zijn we hier. De entreehal is al een belevenis op zich maar omdat het al een eind in de middag is besluiten we dat ik morgen alleen ga en nemen we nu een drankje en bekijken het een en ander in de entreehal. Terug bij de camper is het bootjes kijken en een beetje wandelen langs de rivier.

De volgende dag ga ik op tijd naar het museum en heb onderhand platvoeten van het vele lopen daar. Het museum is in een woord geweldig. Je komt binnen in een gigantische hal waar zeker 10 stoomlocs staan, een hele rij brandweerwagens van groot tot klein, tientallen auto’s, enkele gigantische orgels en oude draaiorgels en overal waar je loopt hangen vliegtuigen boven je. Tot slot heeft deze hal aan de zijkant nog 3 verdiepingen met allerhande zoals modeltreinen, motoren, mode en nog veel meer. Ga je naar buiten dan staan daar diverse vliegtuigen en boten waar je overal op en in mag. Er staat zelfs een originele U boot en een Jumbojet op een hoog platform en alles is van binnen te bekijken. Je loopt door de U boot en ervaart hoe weinig ruimte je hebt. Je kan je enigszins voorstellen hoe het moet zijn geweest om hierin te varen en te leven. Dan is er nog een grote hal die voornamelijk aan de ruimtevaart is gewijd, er staat een op ware grote Endeavour met in zijn laadruimte een deel van een ruimtestation. Ook de verschillende Apollo maanlanders zijn aanwezig en nog veel meer. Teveel om alles op te noemen. De rest van de dag blijven we in de buurt van de camper, het is aangenaam weer en veel lust om nog iets te ondernemen heb ik niet. Lekker in de luie stoel naar de boten kijken en af en toe een slok kostelijk vocht tot mij nemen, wat wil je meer?

Als we de volgende dag aan het rijden zijn begint het al aardig op bekend terrein te lijken. Speyer bij Hockenheim was natuurlijk al een aardig stuk op huis aan, maar dat willen we nog niet, we hebben een leuke camperplaats op het oog in de buurt van het Neckartal, Mosbach. We gebruiken deze camperplaats om op de heenweg via wat omwegen iets van het Neckartal en omgeving te zien en dat valt niet tegen moet ik zeggen. De camperplaats is een mooi aangelegde plaats met alle voorzieningen en enkel bestemd voor campers op loopafstand van het centrum en op 200m afstand van een Lidl. Omdat de wederhelft zich nog goed Heidelberg kan herinneren en ik niet gaan we de volgende dag daar maar eens een nachtje slapen. We staan hier direct aan de oever van de Neckar aan een langgerekte groene oever die door veel mensen als park benut word. Wij gaan de brug over en het centrum ontdekken. We lopen over een lange winkelstraat tot het einde, bewonderen het kasteel op de berg, drinken wat op een terras en gaan weer terug richting camper. Als we de brug over lopen en in een winkelstraat uitkomen is het zonde om al naar de camper te gaan en laten we ons op een terrasstoel zakken.

Vrijdag de 13e gaan we het laatste lange eind rijden. We rijden via de A61 voorbij Koblenz en Kerpen tot Bergheim en willen hier op een camperplaats overnachten. Als we aankomen blijkt het ons niet te bevallen, het is er stil en doods en we zijn de enigen die er staan, dus rijden we nog even een stukje verder, ca. 5 km tot Karsten. Hier parkeren wij ons huisje op wielen op een grote mix parking waar enkele plaatsen zijn gereserveerd voor campers. We staan hier prima, brengen een bezoek aan een plaatselijk terras waar we een echte Italiaanse ijskoffie nemen en bekijken Alt Karsten. We hadden vandaag tijd genoeg om het laatste stukje even door te rijden maar hadden nog geen zin om naar huis te gaan, dat doen we morgen. Zaterdag 14 september is het zover, het laatste stukje naar huis. Binnen een uur zijn we thuis en doen we nadat we wat spullen hebben uitgeladen de camper eens goed wassen.

We zijn 5,5 week onderweg geweest en hebben 2.372 km gereden