FRANKRIJK deel 3
FRANKRIJK deel 3
We zijn samen met de Siro naar Verdun gevaren en hebben verder geen problemen meer ondervonden met het koelwater. Als we 23/6 in Verdun aankomen ligt alles vol en hebben we naast de Devota afgemeerd. Omdat onze planning, om in Consenvoie samen in een restaurantje aan de haven te gaan eten niet was gelukt, gaan we dat hier doen. Restaurants genoeg hier direct aan de steiger. De volgende morgen als de Devota wil afvaren blijkt dat ze zijn stekker er uit hebben getrokken en zijn geusvlaggetje voorop hebben afgebroken en meegenomen. Jammer, maar niets aan te doen. Wij blijven nog een dag liggen en doen niet veel zeker omdat we de vorige keren dat we hier waren alles al hebben bekeken. Tegen de avond heb ik in een nabij gelegen park nog een uur lang de vorm gelopen en wat oefeningen gedaan zodat ik mij heerlijk heb kunnen ontspannen. Tegen de avond verzamelt de Verdunse jeugd zich op de kop van de haven en laat duidelijk blijken dat ze aanwezig zijn, ze liggen duidelijk de bootmensen te klieren en lopen en rennen zonder enige reden de steiger op en af. Als het later op de avond wordt, begint het gedonder, ze proberen op boten te kruipen, trekken stekkers eruit en gooien zelfs een koppelsnoer van de elektriciteitskabel van een boot in het water. Wij hebben met onze voorbuurman afgesproken dat we niet naar bed gaan, voordat dat zooitje ongeregeld vertrokken is en dat was maar goed ook! Tegen 1.30 uur willen ze onze touwen losgooien, maar jammer voor hun heb ik ze daar vanaf laten zien. Het escaleerde zo dusdanig dat het een bedreigende situatie werd, op zeker moment stond ik alleen tegenover een stuk of 15 van die knapen waarvan 1 behoorlijk agressief over kwam, jammer voor hem had ik mij inmiddels teruggetrokken op de opgang naar de steiger en daar zou het dan op man tegen man uitdraaien. Ik heb hem er van kunnen overtuigen dat hij dat zeker niet zou winnen. Marjolein had intussen de politie gebeld. Deze heeft met ons gesproken maar kon niets uitrichten zolang er geen aangifte werd gedaan en de dader bekend was. De bewuste dader verschool zich uiteraard in de groep en was toen de politie daar was natuurlijk even onvindbaar. We zijn verder opgebleven en hebben mogen meemaken dat 3 mannen van Vivians Pub, een café daar ter plaatse, de activiteiten van deze groep schijnbaar zo zat waren, dat ze een uitval naar hen hebben gedaan met resultaat dat we enkelen niet meer hebben gezien en die ’s morgens wel een dik oog of koppijn zullen hebben gehad, echter er waren enkele die er maar niet genoeg van konden krijgen en zijn doorgegaan tot 4.00 uur. Al die tijd bleven de 3 mannen van Vivians Pub buiten zitten en zorgden ervoor dat niemand meer op de steiger kwam. Na een korte nachtrust zijn wij de volgende morgen direct met de eerste schutting van 9.00 uur vertrokken. Jammer voor Verdun, maar als de gemeente hier niet ingrijpt zullen veel bootvaarders Verdun in de toekomst mijden en dat verdient deze mooie stad niet. Wij werden zelfs onderweg in België en Frankrijk al op het probleem geattendeerd. Na 6.00 uur varen komen we in St. Mihiel aan en daar blijkt dat er 2 boten van ca 30m liggen en een platbodem van nog eens een meter of 17, daarbij 3 jachten dus ligt alles vol. Wij meren dubbel af naast een jacht uit Heel, de Maria-Anna en drinken samen gezellig een glaasje. Vrijdag 26/6 varen we samen met de Maria-Anna naar Commercy. Over het weer hebben we niet te klagen het is lekker warm met 27 graden en hebben, voordat we gingen winkelen, eerst wat verkoeling op een terras gezocht. Ze hebben hier in Commercy dichtbij de boot een Aldi en iets verderop een Match en Lidl. Ook het centrum is de moeite waard met het kasteel met de grote tuin van Stanislas en het plein van de paarden. Het begin van de avond werd doorgebracht met BBQ-en en later met genieten van de rust. Zaterdagmorgen zorgen we dat we als eerste om 8.30 uur vertrekken, zodat we om 9.00 uur voor de sluis liggen en de rest van de vaart alleen in de sluis liggen. Jammer, maar als het zo lekker loopt krijgen we met nog 2 sluizen te gaan weer problemen met het koelwater. We varen hier dan ook door een onderwaterbos, alles is potdicht gegroeid. Om 11.00 uur maken we vast aan de steiger van Pagny sur Meuse. Dit is een klein plaatsje met een bakker en groenteboer. Nu eerst de wierfilters weer open krijgen wat nogal wat tijd kost. Later komt de Maria-Anna ook aan en komt bij ons liggen, gezellig. De volgende dag, zondag 28/6 wordt doorgebracht met de kalkaanslag aan de romp wegpoetsen, zwemmen en lekker luieren. Vandaag, maandag 29/6 hebben we de tunnel van Foug met een lengte van 866m, tevens het hoogste punt van onze reis ca. 330m. Daarna 12 sluizen omlaag en nu zijn we in Toul aangekomen. Vanaf nu gaat het enkel nog bergafwaarts tot Koblenz. Hier in Toul blijven we zeker een dag extra liggen en gaan daarna met nog 3 sluizen op het Marne-Rhinkanaal te gaan, de gekanaliseerde Mosel af. Deze is bevaarbaar voor grote schepen, zelfs koppelverbanden van 190 x 12m, met dito grote sluizen. Maar eerst gaan we Toul weer eens bekijken, de kathedraal met zijn wereldberoemde glas in lood ramen wil ik graag weer eens zien en ik wil eens uitproberen of het mogelijk is verdedigingswerken rondom de stad in zijn geheel te bewandelen. Onze plannen om via Nancy de Saar te nemen zijn gewijzigd. Om het koelwaterprobleem met de steeds maar volle wierfilters met onderwaterplanten te omzeilen, blijven we op het grotere water van de Mosel en gaan dan via Liverdun en Pont à Mouzon richting Metz. Daar zal waarschijnlijk het volgende bericht verschijnen.
FRANKRIJK deel 2
FRANKRIJK deel 2
Donderdag 18/6 vertrekken we zo rond 10.00 uur uit Charleville-Mézières. Vanmorgen hadden we nog regen, maar nu is het droog en komt de zon door. We nemen slechts 1 sluis en leggen na 9 km varen weer vast aan een mooie steiger in Lumes. Het is hier mooi en rustig. Lumes is een echt forensendorp met enkel een bakker en pizzeria. Voor ons hoeft niet meer, wij komen voor de rust. De volgende dag varen we naar Mouzon. Onderweg is goed te zien dat we de Ardennen gaan verlaten, de bergen worden heuvels en zijn veel verder van ons vandaan, we varen door een breed rivierdal met glooiende heuvels, koeien in de wei en/of met de poten in de rivier. Een schilderij waard. Dit vraagt om rustig te varen, wat we dan ook hebben gedaan. In Mouzon aangekomen gaan we het plaatsje even bekijken en constateren dat alles nog is zoals we het enkele jaren geleden hebben gezien. Je bent hier trouwens snel rondgelopen want zo groot is het niet. Zaterdag 20/6 gaan we Mouzon om 10.00 uur verlaten en varen met een zwak zonnetje in ons uppie naar Stenay. Ook nu doen we het weer rustig aan en zo komen we om 13.30 uur aan in Stenay waar we bijna een hele steiger voor ons alleen hebben om vast te maken. Om 14.00 uur zien we een bekende boot komen, de Devota met Anneliese en Louis, een van de leden van de Brandsmavletclub. Nou dat werd voor de rest van de dag en avond best gezellig. We spreken af dat we de volgende dag samen verder varen, maar wij hebben weer een probleem met onze GPS en willen, omdat we hier goede internet ontvangst hebben, eerst dit euvel oplossen. Vandaar dat de Devota om 9.00 uur wegvaart en wij om 9.50 uur volgen. De eerste sluis, die nb om de hoek ligt, weigert dicht te gaan als we er in liggen. Gelukkig komt er juist een auto van de VNF aanrijden en worden we alsnog geschut. De volgende sluis gaat goed, maar dan is het weer raak. De lichten van sluis 29 staan op dubbel rood, dat wil zeggen, de sluis is buiten werking! Na getracht te hebben de VNF, de Franse vaarwegbeheerder, te bellen wat niet wou lukken, hebben we de boot maar tegen de kant gelegd en ben ik naar de sluis gelopen en heb via de intercom contact gehad. Gelukkig ging toen de sluis open zonder dat we ook maar iemand hebben gezien. Nou dat was opgelost, maar toen begon de ellende, wierfilter verstopt. Oké, geen probleem we hebben er twee. Na het omzetten blijkt even later nummer twee ook vol te zitten. Daar lig je dan, geen koelwater, dus motor uit. We hebben maar weer aan de kant vastgemaakt en maken beide filters leeg. Dat was dus zo gedaan, maar het venijn zat in het staartje. Het aanzuigkanaal zat helemaal verstopt met wier en dat was met geen mogelijkheid er uit te krijgen. Nu was goede raad duur, niemand te zien in de verre omtrek en daar lig je dan. Gelukkig kwam na een half uur een jacht aanvaren, die ons op sleeptouw heeft genomen. Remco en Clara van de Eagle hebben ons mooi in Dun sur Meuse aan de steiger afgeleverd. Nogmaals hartelijke dank aan deze watersporters met het hart op de juiste plaats. Nu we hier aan de steiger liggen duik ik uiteraard weer de machinekamer in en krijg mede met hulp van een Duitse buurman van de Siro een koelwaterleiding weer open. Nu de andere nog, maar dat wil niet lukken. Ten einde raad rij ik met de fiets het plaatsje in om te kijken of ik ergens hulp kan vinden, helaas niets te vinden. Terug aan boord zeg ik tegen de Duitse buurvrouw, ik ga terug en ga rioolontstopper kopen om die er in te gieten, oh maar dat hoeft niet want die heb ik zegt ze en haalt gelijk een bus met korrels. Die er in gegoten, een hoop gebruis en de leiding was open. We kunnen weer met een gerust hart gaan varen. Voor alle zekerheid varen we morgen samen met de Siro naar Verdun waar we de Eagle en de Devota hopen te treffen. Hier blijven we enkele dagen liggen en willen wat gaan fietsen nu de weersvoorspelling beter wordt, want vandaag is het een en al regen wat de klok slaat. Tot de volgende internet locatie.
FRANKRIJK deel 1
FRANKRIJK deel 1
Als we vrijdag 12/6 wakker worden regent het, nou dan doen we dus rustig aan, zeker nu we verse broodjes en wat lekkers voor bij de koffie hebben. Tegen 11.00 uur is de regen voorbij, schijnt de zon en wordt het kortebroekenweer. De eerste sluis staat open en van hieruit varen we met 2 andere jachten in een gezapig tempo tot aan de Franse grens. Hier maken we om 14.00 uur in Heer-Agimont vast aan de kade. We liggen nu op 100m van de eerste Franse sluis. Op voorspraak van de buren gaan we ‘s avonds bij de chinees eten. Niet verkeerd! Vannacht en vanmorgen weer regen, maar als we om 9.30 uur de sluis oproepen en wegvaren schijnt de zon. We kopen een Frans vaarvignet voor 30 dagen en zijn € 135,= lichter. Bij de volgende sluis, voor de tunnel van Ham, moeten we even wachten tot de boot die er in ligt is uitgevaren, waarna wij de sluis in gaan en wachten tot er iets gaat gebeuren. Helemaal niets dus, navraag bij de sluismeester leert ons dat de voorgaande boot te hoog is voor de tunnel en ze het waterpeil met 1,5 m hebben laten zakken. Tot het water weer op peil is en wij mogen uitvaren zijn we inmiddels 2 volle uren verder. Daarna varen we in ons uppie verder, nemen enkele sluizen en komen om 14.50 uur aan in Fumay. We liggen hier aan een mooie jachtenkade met alle voorzieningen. Er wordt uiteraard gebruik gemaakt van de (onder bootjesmensen wereldberoemde) friteskraam, die direct in het gazon bij de boten staat. De volgende dag zondag 14/6 verleggen we de boot in verband met slechte tv ontvangst vanwege de bomen, we willen weer eens een keer het nieuws en weerbericht zien. Niet dat we daar iets aan missen, maar ja. Vandaag zijn we met de fiets naar Revin gegaan, lekker langs de Maas met enkele klimmetjes. In Revin aangekomen blijkt alles dicht te zijn, geen enkel terras of café open. Gelukkig wist ik nog een klein kroegje dichtbij het station waar je op paardenraces kan wedden en ja hoor hier hebben we onze dorst kunnen lessen. Toch apart dat in zo’n plaats op zondag alles dicht is. Als we terug zijn heb ik het duikerspak uitgeprobeerd, nou dat gaat prima. Enkel om onder water te komen zal ik de volgende keer toch wat gewicht aan mijn lijf moeten binden, ik bleef drijven zonder iets te hoeven doen. Maar ik weet nu in ieder geval hoe te doen als het onverhoopt een keer nodig is. De schoenen en handschoenen passen prima en de extra muts had ik niet nodig omdat de vaste muts van het pak uitstekend zijn werk doet. Maandag 15/6 gaan we weer varen. Als we om 9.45 uur losgooien zijn al enkele boten eerder vertrokken. Wij varen daarom langzaam in 20 minuten, naar de eerste sluis van de dag, die 3 km verder ligt. Hier aangekomen zien we dat er juist 2 jachten zijn ingevaren en er nog 3 schuttingen, =6 jachten, liggen te wachten. Wij draaien ons om en varen terug. We gaan aan de steiger lekker koffie drinken. Tegen 11.30 uur proberen we het opnieuw, de eerste sluis gaat vrij vlot, maar bij de 2e het is nog steeds hopeloos en gaat het uiterst traag door 2 Duitse jachten die schijnbaar de grootste moeite hebben met het sluizen. Het is al 13.00 uur als we eindelijk de 2e sluis verlaten. Nu nog de 3e sluis met de tunnel van Revin en ja hoor, hier ligt weer alles bij elkaar. En die Duitser maar kwekken over de marifoon dat hij nog niet vast ligt, voor vast heeft gemaakt, dan melden dat hij achter vast ligt en dan weer roepen dat hij het licht van de tunnel niet kan zien terwijl hij nog in de sluis ligt. Tja, als je dit soort bootjesmensen voor je hebt kan je beter een dag vrijaf nemen. Het is 15.30 uur als wij eindelijk de tunnel door zijn. Nagenoeg alle boten zijn naar de haven van Revin gevaren en hier liggen ze dan ook dubbel, dus varen wij mooi door en nemen nog 2 sluizen in rap tempo en komen om 17.00 uur aan in Laifour. Hier liggen we op onze favoriete plek, aan een mooie graskant tegenover een hoge bergrug waar het ’s avonds aardedonker wordt en je de geluiden uit het bos van berg kunt horen. Alleen jammer dat als het echt donker is de wind veel te koud aanvoelt, dus dat werd lekker binnen zitten en genieten van de rust en stilte. De volgende morgen denken enkele buren dat ze op tijd moeten vertrekken, een dacht dat hij al om 7.15 uur moest wegvaren, nummer twee dacht verstandig te zijn en voer om klokslag 8.00 uur weg. Jammer voor hem maar de sluis draait echt niet eerder dan om 9.00 uur, we zagen ze dan ook regelmatig af en aan varen want de sluis ligt juist om de hoek op een paar honderd meter. Ook wij waren een ietsje te vroeg, we zijn om 9.15 uur weggevaren, bij de sluis moesten wij even wachten, maar zijn daarmee wel de volgende jachten voor. We nemen samen met een ander jacht twee sluizen en komen na anderhalf uur aan in Monthermé waar we aan een mooie nieuwe kade vastmaken. We maken het ons gemakkelijk met een heerlijke zon en fors windje. ’S avonds is het tijd voor de BBQ, maar we gaan al vroeg naar binnen vanwege de koude wind. Morgen gaat het richting Charleville-Mézières. Als de snelle jongens reeds lang zijn vertrokken en wij nog lekker in het zonnetje zitten, gooien wij om 10.00 uur de touwen los en varen op ons gemak richting Charleville-Mézières. Na 3 sluizen, die we alleen hebben, maken we om 12.45 uur vast aan de buitensteiger in Charleville-Mézières. We liggen hier mooi op loopafstand van het centrum en gaan dan ook op het mooie plein met zijn arcades een kop koffie of iets anders drinken. Het volgende bericht zal wel uit de buurt van Sedan of Verdun komen. Tot dan.
DE BELGISCHE ARDENNEN
DE BELGISCHE ARDENNEN
In Huy zijn we nog een dag extra blijven liggen. Ik wou graag de citadel bezoeken, maar dat kan enkel met een kabelbaan die niet in bedrijf was of met de auto de berg op; laten we die nu niet bij ons hebben. We hebben een mooi plekje op de markt opgezocht en onze dorst gelaafd aan een mooi glas bier, gebrouwen door een pater. Dinsdag 9/6 hebben we eerst nog contact gehad met Navigo omdat we geen GPS ontvangst hadden. Nadat dat keurig was opgelost zijn we om 10.45 uur vertrokken. Het is bewolkt, koud en er staat een wind van een dikke Bft. 5. De sluizen lopen vlot en het is pas 14.30 uur als we in Namen arriveren. We besluiten om dit keer door te varen want ik weet 3 sluizen verder een mooie steiger waar we kunnen overnachten. Om 16.50 uur liggen we vast aan de steiger bij het plaatsje Rouillon en gaan genieten van deze mooie stek. Dat dachten we! Na de 2e vrachtboot die voorbij komt breekt onze ketting waar we als extra zekerheid mee vastliggen en wordt een meerpen finaal verbogen, gelukkig verder geen schade aan de boot. Dus gaan we weer varen, het is inmiddels 18.45 uur en het eten moet maar even wachten. Nadat we de volgende sluis, Hun, hebben gepasseerd zijn we aan de strekdam achter de sluis gaan liggen en hebben daar een rustige nacht doorgebracht. De volgende morgen, woensdag, passeren we op ons gemak nog 2 sluizen en maken aan een steiger voor het VVV-kantoor in Dinant vast. De rest van de dag wordt aan dek en op de steiger in de zon, met een stevige bries van Bft 3-4, doorgebracht. Donderdag blijven liggen en nemen de fiets om een abdij te bezoeken. De abdij van Maredsous, ja die van dat bier, ligt ca. 20 km van ons vandaan. Het eerste stuk gaat langs de Maas tot Anhee, daar gaan we links af en volgen een oude spoorlijn die de bergen ingaat. Het gaat wel omhoog, maar is goed te doen, zeker met een beetje elektrische ondersteuning. Het is een mooi stuk rijden en zo halverwege zien we van die spoorkarren waarop je zelf moet trappen worden verhuurd. Bij de abdij aangekomen stellen we vast dat het restaurant met de eigen producten de meest bezochte locatie is. Wij hebben hier ook geluncht met uiteraard een stevige kroes bier om het eten weg te spoelen. De abdij heeft een eigen kaasmakerij en ze bakken heerlijk brood. Bier wordt hier niet meer gebrouwen, dat gebeurt in Leuven bij Interbrew. Naast deze abdij ligt er nog een, abdij Maredred, hier telen de nonnen allerlei groenten en kruiden die uiteraard ook te koop zijn. Nadat we de abdij van Maredsous van buiten en de kerk van binnen hebben bekeken zijn we in sneltreinvaart bergaf terug gereden met uiteraard nog een tussenstop om het vochtgehalte op peil te houden. Gelukkig gaat het grootste gedeelte van de rit onder de bomen en hebben wij weinig hinder van de zon die vandaag behoorlijk haar best doet, we meten ca. 25 graden. Terug aan boord zoeken we dan ook snel de schaduw op. Morgen gaan we richting grens, misschien blijven we nog een dag in België, maar dan is het definitief Frans wat de klok slaat. Zodra we weer de beschikking hebben over internet volgt het volgende bericht, tot dan.
WE ZIJN ONDERWEG
Nadat de laatste spulletjes nog aan boord waren gebracht hebben we eerst nog thuis geslapen en zijn donderdagmorgen 4 juni om 9.20 uur met mooi weer vertrokken. We moesten met een omweg, door een stremming van sluis Linne, via sluis Roermond en sluis Heel. Daarna waren we pas weer op geplande route. Nadat we in Maasbracht hebben getankt kunnen we na een kwartier wachten de sluis in. Bij sluis Born is het lang wachten en heeeeel langzaam schutten. Zo langzaam dat de beroepsvaart zich begint te beklagen. Bij de bocht van Elsloo zijn ze druk aan het werk met de kanaalverbreding en hier is het dan ook dat het stremt. Als we na de bocht de geladen vrachtvaart voorbij lopen krijgen wij de lege beroepsvaart achter ons aan (zie foto) maar ze komen ons niet voorbijlopen daar onze snelheid schijnbaar ok hun snelheid is. Uiteindelijk komen we in Maastricht aan bij jachthaven Treech en hebben dan exact 8 uur gevaren. Normaal is dit een traject van 5 uur. De volgende dag blijven we lekker hier, genieten van het mooie weer en het nietsdoen en nemen deel aan de verenigings BBQ. Met onze buren die ook lid zijn van onze jachthaven wordt nog gezellig reiservaring uitgewisseld. Hopelijk gaat het met de schipper nu beter, want hij had daags tevoren een lelijke val gemaakt. Later op de avond krijgen we nog een onweer met mooie lichtflitsen aan de hemel. Een harde knal en de regen stort in bakken omlaag en het onweer is voorbij. Zaterdag zijn we naar Luik gevaren en hebben ons goed geamuseerd op een lokaal terras met een mooi glas bier voor ons. Zondagmorgen 7/6 eerst naar de markt en tegen 12.00 uur zijn we naar Huy gevaren waar we om 15.30 uur met enig wringen de laatste vrije plaats konden bemachtigen. Nu is het enkel nog genieten van het mooie weer en morgen gaat het richting Namen of Dinant.
Naar Frankrijk en Duitsland
Hallo en welkom op onze reislog!
Deze weblog is geheel nieuw voor ons en zal in de loop van de tijd wel hier of daar een foutje vertonen, het zij zo.
Onze reisplanning voor de vakantie van 2015 is globaal genomen een reis die ons naar Frankrijk en Duitsland zal voeren. We varen de Maas op tot Toul, daar gaan we naar Nancy om vervolgens via de Saar of via de Moezel verder te varen. Uiteindelijk zullen we dan in Koblenz uitkomen, waarna we even de Rhein omhoog gaan om de Lahn te bezoeken. Dit is een heen en weer tocht tot Limburg an der Lahn. Terug op de Rhein gaan we stroomafwaarts en draaien hetzij bij Duisburg, hetzij bij Millingen, afmet bestemming Sneek. Daar worden wij verwacht om deel te nemen aan een feestelijk weekend bij de Brandsmawerf. Van hieruit gaat het dan weer richting thuishaven en zit onze vakantie van dit jaar er weer op. Let wel, dit is een voorlopige planning en alles kan zomaar veranderen.
Kom je ons ergens onderweg tegen dan geef maar een stoot op de hoorn.
Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waarweons bevinden en waarwe zijngeweest!
Wijzien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!
Leuk dat je met me meereist!
Groetjes,
Jo en Marjolein
Nog ff wachten
Maandag 1 juni
Eerst woensdag naar de orthopeed en maar hopen dat die groen licht geeft om te vertrekken. Dan gaan donderdag de touwen los en gaat het vakantie avontuur 2015 beginnen.
Inmiddels ligt de boot vooraan aan de steiger zodat we makkelijk water kunnen tanken en niet moeilijk hoeven te manoevreren als we donderdag wegvaren want de haven ligt al weer behoorlijk vol terwijl de havenmeester mij vanmiddag vertelde dat er nog enkele boten bijkomen die dubbel gaan liggen. Ja, dan wordt het wel smal om van achteren terug te varen in zijn achteruit. Zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen, ik moet het tenslotte uitproberen voor we daadwerkelijk aan onze reis beginnen.